تكاليف و وظايف مشترك زن و شوهر

تكاليف و وظايف مشترك زن و شوهر

۲۰ دی ۱۳۹۳ 0 فرهنگ و اجتماع

1. وفاداری:

زن و شوهر موظّف اند، در ايجاد رابطه عاطفى كه يكى از اركان وابستگی میان زن و شوهر است، تلاش نموده و اين عاطفه را خالصانه و بى‏شائبه حفظ نمايند.

عدم وفادارى هر يك از طرفين، خيانت به عاطفه و احساس خالصانه طرف ديگر است كه ضربه‏اى جبران‏ناپذير بر پيكر خانواده وارد مى‏سازد چرا كه امكان بخشش كمتر است.

2. مشارکت و همكارى در تربيت فرزند:

تربيت فرزند به عهده پدر و مادر هر دو نفر است و مسئول تربيت و پرورش فرزند در جنبه‏هاى مختلف هستند و هر يك بايد نقش خود را ايفا نمايند. به جهت اينكه بيشتر نيازهاى عاطفى و جسمى كودك توسط مادر تأمين مى‏شود، وظيفه مادر بيشتر است لذا حقّ عاطفى مادر نيز بيشتر است.
البتّه در صورت تداخل حقّ عاطفى مادر با حقّ مالى پدر، حقّ پدر مقدّم است، همانطور که حقّ همسر بر حقّ والدين مقدّم است.

3. رعايت حقوق يكديگر:

وظيفه اصلى زن و شوهر رعايت حقوق شرعى و قانونى يكديگر است.
در اين صورت است كه خانواده از نظام استبدادى و زن سالارى و مرد سالارى نجات يافته و حقّ خواهى و حقّ سالارى و تكليف مدارى، حاكميّت مى‏يابد.

4. امر به معروف و نهى از منكر:

در قرآن با 9 بار تكرار، وجوب امر به معروف و نهى از منكر بر زن و مرد مسلّم گرديده بنابر اين، بر همه مسلمانان از جمله زن و شوهر لازم است يكديگر را در معروف و منكر تذّكر دهند:
  • «وَالمُؤْمِنُونَ وَالمُؤْمِناتِ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ المُنْكَرِ» (توبه، آيه 71) «مردان و زنان مؤمن بر يكديگر ولايت دارند، يكديگر را به كار نيكو وادار و از كار زشت منع مى‏كنند».
  • و همچنين، حديثى مسئوليّت همگانى را بيان مى‏دارد: «كلّكم راعٍ و كلّكم مسئوول عن رعيّته». «همه شما سرپرست و مسئول هستید و درباره زیردستانتان باز خواست مى ‏شوید». (بحارالانوار، ج 35، ص 38)

منبع: حقوق وظايف زن و شوهر در قرآن و کلام اهل بیت (ع)، ص 55، به نقل از نرم افزار کوثر

 
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث