سپاه در احادیث

سپاه در احادیث

۱۲ بهمن ۱۳۹۳ 0 اهل بیت علیهم السلام

سپاه

امام على عليه السلام ـ در فرمان[نامه] حكومت مصر به اشتر ـ نوشت :

 فالجُنودُ بإذْنِ اللّه ِ حُصونُ الرَّعِيَّةِ ، و زَينُ الوُلاةِ ، و عِزُّ الدِّينِ ، و سُبُلُ الأمْنِ ، و ليسَ تَقومُ الرَّعِيَّةُ إلاّ بِهِم . ثُمَّ لا قِوامَ للجُنودِ إلاّ بما يُخرِجُ اللّه ُ لَهُم مِن الخَراجِ الّذي يَقْوَونَ بهِ على جِهادِ عَدُوِّهِم ، و يَعْتمِدونَ علَيهِ فِيما يُصْلِحُهُم ···فَوَلِّ مِن جُنودِكَ أنصَحَهُم في نَفْسِكَ للّه ِ و لرسُولِه و لإمامِكَ ، و أنْقاهُم جَيْبا ، و أفْضَلَهُم حِلْما،حديث ممّن يُبْطئُ عنِ الغَضَبِ ، و يَسْتَريحُ إلى العُذْرِ ، و يَرْأفُ بالضُّعَفاءِ ، و يَنْبُو على الأقْوِياءِ ، و مِمَّن لا يُثيرُهُ العُنفُ، و لا يَقْعُدُ بهِ الضَّعْفُ .
«سپاهيان، به اذن خدا، دژهاى مردمند و زيور واليان و مايه توانمندى و ارجمندى دين و وسيله امنيّت. مردم جز با بودن سپاهيان پايدار نمى مانند و سپاهيان نيز جز با خراجى كه خداوند براى آنها مقرّر فرموده است، قوام نمى گيرند، آنان به وسيله خراج در جهاد با دشمنانشان توانا مى شوند و كار خود را بدان سامان مى دهند ···پس، از سپاهيان خود آن كس را به فرماندهى برگزين كه به نظر تو براى خدا و پيامبر او و پيشوايت از همه خير خواه تر است و از همه پاكدامن تر و بردبارتر ؛ كسى كه دير به خشم آيد و با پوزش خواهى [فرد مورد غضب ]آرام گيرد، با نا توانان مهربان باشد و با زورمندان قاطع، خشونت او را بر نينگيزد و ناتوانى او را بر جاى ننشاند.

امام على عليه السلام ـ در همان عهدنامه ـ نوشت:

و لْيَكُنْ آثَرُ رُؤوسِ جُندِكَ عِندَكَ مَن واساهُم في مَعونَتِهِ ، و أفضَلَ علَيهِم مِن جِدَتِهِ ، بما يَسَعُهُم و يَسَعُ مَن وراءهُم مِن خُلوفِ أهْليهِم ، حتّى يكونَ هَمُّهُم هَمّا واحِدا في جِهادِ العَدُوِّ ، فإنَّ عَطْفَكَ علَيهِم يَعطِفُ قُلوبَهُم علَيكَ ··· فافْسَحْ في آمالِهِم، و واصِلْ في حُسنِ الثَّناءِ علَيهِم، و تَعْديدِ ما أبْلى ذَوو البلاءِ مِنهُم ، فإنَّ كَثرَةَ الذِّكْرِ لِحُسنِ أفْعالِهِم تَهُزُّ الشُّجاعَ ، و تُحرِّضُ النّاكِلَ إنْ شاءَ اللّه ُ .
 بايد گزيده ترين سران سپاه نزد تو، آن كس باشد كه با ديگران هميارى كند و آنچه دارد به آنان ببخشد، چندان كه خود و خانواده شان را كه بر جاى گذاشته اند به خوبى تأمين كنند، تا همگى در جهاد و مبارزه با دشمن يكدل شوند. چه، مهربانى تو با آنان دلهاى ايشان را به تو مهربان مى كند ··· پس آرزوهاى آنان را برآور و پيوسته از آنان ستايش و تقدير كن و زحمتِ سختى ديدگان را به زبان آر كه ياد كردنِ فراوان از كارهاى خوب آنان دليران را برمى انگيزد و ترسو را تحريك مى كند. اِن شاء اللّه .

امام على عليه السلام ـ در ستايش خدا ـ گفت :

 الحَمدُ للّه ِ الفَاشي في الخَلقِ حَمدُه ، و الغالِبِ جُندُهُ و المُتعالي جَدُّه .
سپاس خداى را كه ستايش او در ميان مردم منتشر است و سپاهش چيره و بزرگى او بهتر از هر چيزى است.

امام على عليه السلام :

مَن خَذَلَ جُندَهُ نَصرَ أضْدادَهُ .
هر كس از يارى سپاه خود دست كشد دشمنانش را يارى داده است.

امام على عليه السلام :

آفَةُ الجُندِ مُخالَفَةُ القادَةِ .
آفت سپاه، سرپيچى از فرماندهان است.

پيروزى سپاهيان خدا

امام على عليه السلام ـ در خطبه روز جمعه ـ گفت :

اللّهُمَّ انصُرْ جُيوشَ المُسلمينَ و سَراياهُم وَ مُرابِطيهم حيثُ كانوا مِن مشارِقِ الأرضِ و مَغَارِبها ، إنّك على كُلِّ شيءٍ قَديرٌ .
خدايا! لشكريان مسلمان و گشتى ها و مرزداران آنان را در هر جا از شرق و غرب زمين كه هستند، يارى ده كه تو بر هر كارى توانايى.

امام زين العابدين عليه السلام ـ در دعا ـ گفت:

 اللَّهُمَّ اجعلنِي مِن جُندِكَ فَإنَّ جُندَكَ هُمُ الغالبون .
خدايا! مرا از سپاهت قرار ده ، كه سپاه تو چيره اند.

منبع: میزان الحکمه، جلد دوم.

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث