کند آماده شدن فرزند برای مدرسه

کند آماده شدن فرزند برای مدرسه

۰۵ اسفند ۱۳۹۳ 0 فرهنگ و اجتماع

نوشته زیر برگرفته از کتاب «نسیم مهر» (متن پیاده شده برنامه پرسش و پاسخ رادیویی استاد حسین دهنوی) می باشد.

سؤال: دختر 8 ساله‏‌ام برای رفتن به مدرسه کند آماده می‏‌شود. نمی‏‌دانم چگونه سرعت عمل او را بیشتر کنم.

پاسخ:
او را هرگز با خودتان مقایسه نکنید و به توان و روحیات کودکانه‏‌اش توجه داشته باشید. برای ایجاد سرعت عمل در او باید زمینه‏‌هایی را فراهم ساخته، راهکارهایی را به کار گیرید:
1. برای خواب کودک برنامه‏‌ریزی کنید تا به موقع بیدار شود (با توجه به کندی کودک، باید زودتر از خواب بیدار شود).
2. از او بخواهید تا شب قبل، لباس‏‌ها و وسایل مورد نیاز مدرسه را آماده کند.
3. در صورتی که خودتان شاغل هستید، بکوشید همزمان با کودکتان آماده شوید و سرعت عمل را به شکل عملی به او بیاموزید (صبح، زمان مناسبی برای آموزش کلامی سرعت عمل نیست؛ زیرا از نظر روحی و جسمی آمادگی ندارد و ممکن است به تنش و پرخاشگری شما و کودک بینجامد).

4. ممکن است علت کندی فرزند، حساسیت بیش از حد شما (حرص خوردن و تذکر فراوان) باشد؛ زیرا کودک بی‏‌میل نیست والدین را بیازارد و ممکن است بخواهد جلب توجه کند.
5. اجازه دهید خود با پیامدهای طبیعی و منطقی رفتارش مواجه شود. کودکی که کند آماده شود، از صبحانه محروم خواهد شد؛ به جهت بازماندن از سرویس مدرسه، باید پیاده برود یا پول تاکسی را از پول توجیبی بدهد و نیز در مدرسه باید پاسخگو باشد (در این شیوه‏‌ی تربیتی با مدرسه هماهنگ شوید تا بی‏‌نظمی‏‌های فرزند، بر بی‏‌مسؤولیتی شما حمل نشود).

6. برای رفع این مشکل، از جریمه نیز می‏‌توانید استفاده کنید؛ بدین صورت که در برابر زمان تأخیر، از تلویزیون محروم شود یا کارهای منزل را انجام دهد.
7. برای آموزش سرعت عمل، از بازی رکوردشکنی و آتش‏‌نشانی استفاده کنید. در بازی رکوردشکنی با استفاده از زمان‏‌سنج، زمان آماده شدن (لباس پوشیدن) کودک را مشخص کنید و از او بخواهید تا در فرصت بعدی، رکورد خود را بشکند. در بازی آتش‏‌نشانی، خود و فرزندتان را مأموران آتش‏‌نشانی فرض کنید که باید با سرعت لباس بپوشید و به مأموریت بروید.

منبع:
نسیم مهر جلد 1، پرسش و پاسخ تربیت کودک و نوجوان؛ حسین دهنوی
 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث