چرا  با وجود علی (ع) فاطمه (س) پشت در رفت؟

چرا با وجود علی (ع) فاطمه (س) پشت در رفت؟

۲۵ اسفند ۱۳۹۳ 0 اهل بیت علیهم السلام

آنچه پس از رحلت رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله بر دختر پاک سرشت ایشان گذشت جنایتی بزرگ و باورنکردنی بود. منزلت فاطمه سلام الله علیها  نزد مسلمانان آنقدر بالاست که هیچ کس را یارای پذیرفتن مسئولیت این جنایت نیست. چنین است که پیروان کسانی که انگشت اتهام به سوی آنهاست به هر دری می زنند تا این حقیقت را انکار نمایند و آن را بعید شمارند. 

می گویند: چگونه مي توان باور داشت كه با وجود علي (ع) در درون منزل، همسر او براي باز كردن در خانه برود! چرا خود علي (ع) براي بازكردن در نرفت؟

پاسخ 

مَثَل این شبهه انگیزان مَثَل کاسه داغ تر از آش است؟ مسلمانانی که می خواهند به خدا و رسولش درس غیرت بدهند! از ایشان می پرسیم: کجا رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده اند زن نباید پشت در بیاید؟ کدامین آیه از قرآن یا روایتی از رسول خداصلی الله علیه و آله  به شما فرمود که فقط مردان باید در خانه را بگشایند؟

 این همان رگ تعصبی است که گاهی بر اساس مصلحتی بر می آید و گاه  مصلحتی دیگر آن را فرو می نشاند. جالب آن است آنچه ایشان بعید شمرده اند بارها از پیامبر اسلام سر زده است اهل سنت خود روایت کرده اند که: 

"رسول خدا (ص) از خانه زينب دختر جحش بيرون آمد و وارد خانه امّ سلمه شد؛ چون آن روز نوبت آمدن آن حضرت به خانه وي بود، مدتي نگذشته بود كه علي آهسته دقّ الباب كرد، رسول خدا (ص) بيدار شد، امّ سلمه پاسخ نداد، پيامبر فرمود: بلند شو و در را باز كن..."(1)

در کتب شیعه هم آمده است امام صادق علیه السلام از پدران خود از امیرالمومنین علی علیه السلام نقل فرمودند که:

نماز صبح را با رسول خدا (ص) خواندم، با آن حضرت از مسجد بيرون آمدم، اگر جايي مي رفت به من خبر مي داد و هنگامي كه دير بر مي گشت سراغ وي مي رفتم تا مطلع شوم؛ چون دوري او را نمي توانستم تحمل نمايم، فرمود: به خانه عائشه مي روم، من نيز نزد فاطمه رفتم و در كنار حسن و حسين همه خوشحال بوديم، سپس به طرف خانه عائشه رفتم و دَر زدم، گفت: كي هستي؟ گفتم: علي، گفت: پيامبر استراحت مي كند، برگشتم و دو مرتبه رفتم و دَر را كوبيدم، گفت: كيستي؟ گفتم: علي، گفت: پيامبر را كاري است، دلم تاقت نياورد، براي دفعه سوّم دقّ الباب كردم، عائشه گفت: كيستي؟ گفتم: علي، صداي رسول خدا را شنيدم، فرمود: اي عائشه دَر را باز كن، عائشه دَر را باز كرد و من وارد شدم....(2)

بلکه از خود این روایات باید فهمید که هیچ اشکالی ندارد که زنی در خانه را بگشاید. وقتی گشودن در مانعی نداشته باشد چگونه  پشت در آمدن فاطمه (بدون گشودن در) بر شما سنگین آمده است.

افزون بر اين تصورفاطمه سلام الله علیها  اين بود که وقتی اجتماع کنندگان  صدای دردانه رسول خدا را می شنودند یادشان می آید که خانه خانه وحی است و برترین خانه های انبیاست.(3) خانه ای که حرمتش از هر خانه ای بالاتر است.(4) پس از تعرض به آن شرم خواهند نمود و دست از علی علیه السلام بر می دارند.  همچنان كه عدّه اي با شنيدن صداي حضرت صديقه برگشتند. در نقل است:

عمر همراه عده اي به طرف خانه فاطمه آمد و در را كوبيد، فاطمه با شنيدن سر وصداي جمعيت با صداي بلند و همراه گريه فرياد زد: اي رسول خدا چه مصيبت هايي پس از تو از پسر خطاب و پسر ابوقحافه مي بينيم. گروهي با شنيدن گريه فاطمه دلشان به درد آمد و با گريه آنجا را ترك كردند؛ اما عمر با گروهي ديگر باقي ماندند.(5)

آری نه تنها ایرادی ندارد که فاطمه زهرا سلام الله علیها پشت در بیاید  بلکه او وظیفه خود می دید که با حضور در صحنه وجدانهای بیدار را به راه خطایی که در پیش گرفته اند آگاه سازد. 


پانویس ها :

(1). ابن عساكر الدمشقي الشافعي، أبي القاسم علي بن الحسن إبن هبة الله بن عبد الله،(متوفاي571هـ)، تاريخ مدينة دمشق وذكر فضلها وتسمية من حلها من الأماثل، ج 42، ص 470، تحقيق: محب الدين أبي سعيد عمر بن غرامة العمري، ناشر: دار الفكر - بيروت - 1995الرافعي القزويني، عبد الكريم بن محمد (متوفاي623 هـ)، التدوين في أخبار قزوين، ج 1، ص 89، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت تحقيق: عزيز الله العطاري، 1987م.

(2). الطبرسي، أبي منصور أحمد بن علي بن أبي طالب (متوفاي 548هـ)، الاحتجاج، ج1، ص 292 و 293، تحقيق: تعليق وملاحظات: السيد محمد باقر الخرسان، ناشر: دار النعمان للطباعة والنشر - النجف الأشرف، 1386 - 1966 م.

المجلسي، محمد باقر (متوفاي 1111هـ)، بحار الأنوار، ج 38 ص 348، تحقيق: محمد الباقر البهبودي، ناشر: مؤسسة الوفاء - بيروت - لبنان، الطبعة: الثانية المصححة، 1403 - 1983 م.
(3). شكي نيست كه خانه حضرت صديقه طاهره خانه پيغمبر محسوب مي شود. 

سيوطي و ديگر مفسران اهل سنت  از قول ابوبكر از نبي مكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) نقل كرده اند كه  خانه علي و زهرا عليهما السلام از با فضيلت ترين خانه هاي انبياء است. روایت این گونه است که : رسول خدا (ص) اين آيه را تلاوت فرمود،(في بيوت أذن الله أن ترفع)... شخصي پرسيد: اين كدام خانه ها است؟ فرمود: خانه هاي پيامبران. ابوبكر پرسيد: آيا خانه علي و فاطمه هم از همان خانه ها است؟ فرمود: بلي، از بر ترين آن است.السيوطي، عبد الرحمن بن الكمال جلال الدين (متوفاي911هـ)، الدر المنثور، ج 6، ص 203، ناشر: دار الفكر - بيروت - 1993 م؛

(4). يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لاتَدْخُلُواْ بُيُوتَ النَّبِيِ ّ إِلا أَن يُؤْذَنَ لَكُمْ. (الأحزاب /53).اي افرادي كه ايمان آورده ايد! در خانه هاي پيامبر داخل نشويد مگر به شما داده شود.(11)اي افرادي كه ايمان آورده ايد! در خانه هايي غير از خانه خود وارد نشويد تا اجازه بگيريد و بر اهل آن خانه سلام كنيد اين براي شما بهتر است شايد متذكّر شويد!

و اگر كسي را در آن نيافتيد، وارد نشويد تا به شما اجازه داده شود و اگر گفته شد: «بازگرديد!» بازگرديد اين براي شما پاكيزه تر است و خداوند به آنچه انجام مي دهيد آگاه است!. (النور / 27 و 28).

(5). الدينوري، أبو محمد عبد الله بن مسلم ابن قتيبة (متوفاي276هـ)، الإمامة والسياسة، ج 1، ص 16، تحقيق: خليل المنصور، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت - 1418هـ - 1997م، با تحقيق شيري، ج1، ص37، و با تحقيق، زيني، ج1، ص24.


نویسنده: سید مهدی خدایی

 
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث