عبادت در احادیث

عبادت در احادیث

۱۰ تیر ۱۳۹۴ 0 اهل بیت علیهم السلام

عبادت :1

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

أفضَلُ النّاسِ مَن عَشِقَ العِبادَةَ  ؛

فَعانَقَها، و أحَبَّها بقَلبِهِ و باشَرَها بِجَسَدِهِ و تَفرَّغَ لَها ؛

فَهُو لا يُبالي عَلى ما أصبَحَ مِنَ الدُّنيا ، عَلى عُسرٍ أم عَلى يُسرٍ .

برترين مردم كسى است كه عاشق عبادت شود ؛

پس دست در گردن آن آويزد و از صميم دل دوستش بدارد و با پيكر خود با آن در آميزد و خويشتن را وقف آن گرداند؛

پس چنين شخصى را باكى نباشد ، كه دنيايش به سختى گذرد يا به آسانى .

( الكافي : ۲/۸۳/۳ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : 

كَفى بِالعِبادَةِ  ، شُغلاً .

بهترين كار و سرگرمى ، عبادت است.

( تحف العقول : ۳۵ )

امام على عليه السلام :

فاتَّقُوا اللّه َ الَّذي نَفَعَكُم بمَوعِظَتِهِ وَ وَعَظَكُم بِرسالَتِهِ و امتَنَّ عَلَيكُم بنِعمَتِهِ ؛ 

فَعَبِّدوا أنفُسَكُم لِعِبادَتِهِ و اخْرُجوا إلَيهِ مِن حَقِّ طاعَتِه .

پس پروا كنيد از خدايى كه با پند خويش به شما سود رسانده و با رسالت [ رسولان ] خود شما را اندرز داده و با نعمتهايش بر شما منّت نهاده است ؛

بنا بر اين نفْسهاى [ سركش ] خود را براى عبادت او رام سازيد و حقّ طاعتش را به جاى آوريد.

( نهج البلاغة : الخطبة ۱۹۸)

امام على عليه السلام :

العِبادَةُ ، فَوزٌ .

عبادت ، رستگارى است.

( غرر الحكم : ۶۵ )

امام على عليه السلام :

فَضيلَةُ السّادَةِ ، حُسنُ العِبادَةِ .

 برترى سروران ، در عبادت نيكوست.

(غرر الحكم : ۶۵۵۹ )

امام على عليه السلام : 

إذا أحَبَّ اللّه ُ عَبدا  ، ألهَمَهُ حُسنَ العِبادَةِ .

هرگاه خداوند بنده اى را دوست بدارد ، نيكويى عبادت را در دل او افكند.

(غرر الحكم : ۴۰۶۶ )

امام على عليه السلام : 

دَوامُ العِبادَةِ ، بُرهانُ الظَّفَرِ بِالسَّعادَةِ .

استمرار عبادت ، دليل دستيابى به سعادت است.

(غرر الحكم : ۵۱۴۷ )

امام على عليه السلام :

في الانفِرادِ لِعِبادَةِ اللّه ِ ، كُنُوزُ الأرباحِ .

 گنجهاى پر سود  ، در خلوتِ عبادت خداست.

(غرر الحكم : ۶۵۰۴ )

امام على عليه السلام : 

ما تَقَرَّبَ ،  مُتَقَرِّبٌ ، بمِثلِ عِبادَةِ اللّه ِ .

هيچ تقرّب جوينده اى، با چيزى چون عبادت خدا، به او نزديك نشد.

(غرر الحكم : ۹۴۹۰ )

امام صادق عليه السلام : 

قالَ اللّه ُ تبارَكَ وَ تعالى : يا عِباديَ الصِّدِّيقينَ ! تَنَعَّموا بِعِبادَتي في الدُّنيا ؛

فإنَّكُم تَتَنَعَّمون بِها في الآخِرَةِ .

خداى تبارك و تعالى فرموده است : اى بندگان راستين من ! در دنيا از نعمت عبادت من برخوردار شويد ؛

زيرا كه در آخرت به سبب آن متنعّم مى گرديد.

( الكافي : ۲/۸۳/۲ )

 

حكمت عبادت :2

امام رضا عليه السلام ـ در بيان علّت عبادت ـ فرمود :

لِئَلاّ يَكونوا ناسِينَ لِذِكرِهِ و لا تارِكينَ لأدبِهِ و لا لاهِينَ عَن أمرِهِ وَ نَهيِهِ ؛

إذا كانَ فيهِ صَلاحُهُم و قِوامُهُم .

فَلَو تُرِكوا بغَيرِ تَعَبُّدٍ ، لَطالَ عَلَيهِمُ الأمَدُ فَقَسَت قُلوبُهُم .

 تا اين كه مردم ياد خدا را فراموش نكنند و آداب او را وا نگذارند و از اوامر و نواهى او غافل نشوند؛

زيرا درستى و قوام مردمان در اين است .

اگر بدون تعبّد  به حال خود رها مى شدند ، پس از مدّتى دلهايشان سخت مى شد.

(عيون أخبار الرِّضا : ۲/۱۰۳/۱، علل الشرائع : ۲۵۶/۹ )

 

 

خود را وقف عبادت كردن :3

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : پروردگارتان مى فرمايد:

يَا بنَ آدَمَ ! تَفَرَّغْ لِعِبادَتي ؛ أملَأْ قَلبَكَ غِنىً و أملَأْ يَدَيكَ رِزقا .

يَا بنَ آدمَ ! لا تَباعَدْ مِنّي ؛ فأملَأَ قَلبَكَ فَقرا و أملَأَ يَدَيكَ شُغلاً .

اى فرزند آدم ! خود را به عبادت من مشغول ساز ؛ تا دلت را پر از بى نيازى كنم و دستانت را آكنده از روزى سازم .

اى فرزند آدم ! از من دورى مكن ؛ كه دلت را از فقر انباشته و دستانت را از گرفتارى آكنده مى كنم .

( كنز العمّال : ۴۳۶۱۴ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

 تَفَرَّغوا لِطاعَةِ اللّه ِ و عِبادَتِهِ ، قَبلَ أن يَنزِلَ بِكُم مِنَ البَلاءِ ، ما يَشغَلُكُم عنِ العِبادَةِ .

 خودتان را براى طاعت خدا و عبادت او فارغ سازيد ، پيش از آن كه گرفتارى و بلايى به شما رسد ، كه از عبادت بازتان دارد.

( تنبيه الخواطر : ۲/۱۲۰ )

امام صادق عليه السلام : در تورات نوشته شده است:

يَا بنَ آدَمَ ! تَفَرَّغْ لِعِبادَتي  ؛ أملأْ قلبَكَ خَوفا

و إن لا تَفَرَّغْ لِعِبادَتي ، أملَأْ قلبَكَ شُغلاً بالدُّنيا ثُمَّ لا أسُدُّ فاقَتَكَ و أكِلُكَ إلى طَلَبِها .

اى فرزند آدم ! خود را براى عبادت من فارغ گردان ؛  تا دلت را از ترس [ از خودم ] آكنده سازم .

اگر خود را براى عبادت من فارغ نسازى ، دلت را از اشتغال به دنيا انباشته مى كنم و دَرِ نياز را به رويت باز و تو را به آنچه در طلب آن هستى وا مى گذارم .

( قصص الأنبياء : ۱۶۶/۱۹۳ )

امام صادق عليه السلام : در تورات نوشته شده است:

يَا بنَ آدمَ ! تَفَرَّغْ لِعِبادَتي ، أملَأْ قلبَكَ غِنىً و لا أكِلْكَ إلى طلَبِكَ 

و عَلَيَّ أن أسُدَّ فاقَتَكَ و أملَأَ قلبَكَ خَوفا مِنّي

و إن لا تَفَرَّغْ لِعِبادَتي ، أملَأْ قلبَكَ شُغلاً بالدُّنيا ،

ثُمّ لا أسُدُّ فاقَتَكَ  وَ أكِلُكَ إلى طَلَبِكَ .

اى پسر آدم ! براى عبادت من زمان قرار ده ؛ تا دلت را از بى نيازى آكنده سازم و تو را به خواسته ات وا نگذارم

و بر من است كه دَرِ نيازمندى را به روى تو ببندم و دلت را از ترس خود لبريز سازم .

اگر خود را وقف عبادت من نسازى ، دلت را از گرفتارى به دنيا پُر كنم ،

سپس در نياز را به رويت نبندم و تو را به خواسته ات وا گذارم.

( الكافي : ۲/۸۳/۱ )

 

تفسير عبادت :4

ارشاد القلوب : در حديث معراج آمده است:

يا أحمدُ! هَل تَدري مَتى يَكونُ لِيَ العَبدُ عابِدا ؟

قالَ : لا، يا ربِّ!

قالَ : إذا اجتَمَعَ فيهِ سَبعُ خِصالٍ :

وَرَعٌ يَحجُزُه عنِ المَحارِمِ وَ صَمتٌ يَكُفُّه عَمّا لا يَعنيهِ

وَ خَوفٌ يَزدادُ كـلَّ يَومٍ مِن بُكائهِ و حَياءٌ يَستَحي مِنّي فِي الخَلاءِ و أكلُ ما لا بُدَّ مِنهُ

و يُبغِضُ الدُّنيا لِبُغضي لَها و يُحِبُّ الأخيارَ لِحُبّي إيّاهُم .

اى احمد! آيا مى دانى كه بنده چه وقت مرا بندگى مى كند؟

عرض كرد: نه ، اى پروردگار من .

فرمود: هرگاه هفت خصلت در او فراهم آيد :

پارسايى و ورعى كه مانع او از حرامها شود و سكوتى كه او را از سخنان بيهوده باز دارد

و ترسى كه هر روز بر گريه او بيفزايد و شرمى كه در خلوت و تنهايى از من داشته باشد و خوردن به اندازه ضرورت

و دشمن داشتن دنيا به خاطر دشمنى من با آن و دوست داشتن نيكان به خاطر اينكه من آنان را دوست مى دارم.

( إرشاد القلوب : ۲۰۵ )

امام صادق عليه السلام ـ در پاسخ به اين پرسش كه عبادت چيست ـ فرمود :

 حُسنُ النِّيّةِ بِالطّاعَةِ من الوُجوهِ الَّتي يُطاعُ اللّه ُ مِنها .

 داشتن حُسن نيّت در طاعت از چهره هايى كه خداوند از طريق آنها اطاعت مى شود ( مقصود ، امامِ معصوم است ).

( الكافي : ۲/۸۳/۴ )

 

 

امام رضا عليه السلام :

أوّلُ عِبادَةِ اللّه ِ تعالى ، مَعرِفَتُهُ و أصلُ مَعرِفَةِ اللّه ِ ، تَوحيدُهُ .

 سر آغاز عبادت خداوند متعال ، شناخت اوست و ريشه شناخت خدا ، يگانه دانستن او.

( عيون أخبار الرِّضا : ۱/۱۵۰/۵۱ )

 

حقيقت بندگى : 5

امام على عليه السلام :

العُبوديَّةُ خَمسَةُ أشياءَ :

خَلاءُ البَطنِ وَ قِراءةُ القرآنِ و قِيامُ اللَّيلِ و التَّضَرُّعُ عِندَ الصُّبحِو البُكاءُ مِن خَشيَةِ اللّه ِ

 بندگى در پنج چيز است :

اندرون از طعام تهى داشتن و قرآن خواندن و شب را به عبادت گذراندن و زارى كردن [ به درگاه خداوند ] هنگام صبح  و گريستن از ترس خدا.

( جامع الأخبار : ۵۰۵/۱۳۹۷ )

امام صادق عليه السلام ـ در پاسخ به پرسش از حقيقت بندگى ـ فرمود :

ثَلاثةُ أشياءَ :

أن لا يَرَى العَبدُ لِنَفسِهِ ، فيما خَوَّلَهُ اللّه ُ إلَيهِ مُلكا ؛

لِأنَّ العَبيدَ لا يَكونُ لَهُم مُلكٌ. يَرَونَ المالَ مالَ اللّه ِ يَضَعونَهُ حَيثُ أمَرَهُمُ اللّه ُ تَعالى بهِ

و لا يُدَبِّرَ العَبدُ لِنفسِهِ تَدبيرا

و جُملَةُ اشتِغالِهِ فيما أمَرَهُ اللّه ُ تَعالى بهِ وَ نَهاهُ عَنهُ ···

فهذا أوّلُ دَرَجَةِ المُتَّقينَ .

حقيقت بندگى سه چيز است :

اين كه بنده در آنچه خداوند به او عطا فرموده است   براى خود مالكيتى در نظر نگيرد ؛

زيرا بندگان [ واقعى خدا ] مالك چيزى نيستند. مال را متعلّق به خدا مى دانند و آن را هر جا كه خداوند عزّ و جلّ فرمان داده است  ، به مصرف مى رسانند .

[ دوم ] بنده براى خود تدبير و چاره انديشى نكند 

و [ سوم ] تمام اشتغالش به چيزهايى باشد كه خداوند عزّ و جلّ او را به انجام آنها فرمان داده يا از آنها باز داشته است···

اين نخستين درجه پرهيزگاران است.

( مشكاة الأنوار : ۵۶۳/۱۹۰۱ )

 

نقش عبادت در تكامل :6

إرشاد القلوب :

 رُويَ أنَّ اللّه َ تَعالى يَقولُ في بَعضِ كُتُبِهِ :

يَا بنَ آدمَ ! أنا حَيٌّ لا أمُوتُ ؛ أطِعني فيما أمَرتُكَ  ؛ أجعَلْكَ حَيّا لا تَموتُ .

يَا بنَ آدمَ ! أنا أقولُ لِلشَّيءِ : كُنْ ، فَيَكونُ ؛  أطِعني فيما أمَرتُكَ  ؛ أجعَلْكَ تَقولُ لِلشَّيءِ : كُنْ  ، فَيَكونُ .

 روايت شده كه خداوند عزّ و جلّ در يكى از كتابهاى خود مى فرمايد :

اى فرزند آدم ! من زنده اى هستم كه هرگز نمى ميرم ؛ از فرمانهاى من اطاعت كن  ؛ تا تو را زنده اى قرار دهم كه هرگز نميرى .

اى فرزند آدم! من به هر چه بگويم : هست شو، هست مى شود ؛ از فرمانهاى من اطاعت كن  ؛ تا تو را چنان قرار دهم كه به هر چه بگويى : هست شو، هست شود.

( إرشاد القلوب : ۷۵ )

امام على عليه السلام :

مَن قامَ بِشَرائطِ العُبوديّةِ ، اُهِّلَ لِلعِتقِ .

 هركه شرط هاى بندگى را به جاى آورد ، سزاوار آزادى شود.

( غرر الحكم : ۸۵۲۹ )

مصباح الشريعه ـ در آنچه به امام صادق عليه السلام نسبت داده است ـ :

 العُبودِيَّةُ جَوهَرَةٌ ، كُنهُها الرُّبوبيّةُ ؛

فَما فُقِدَ في العُبوديّةِ ، وُجِدَ في الرُّبوبيّةِ

و ما خَفِيَ عَنِ الرُّبوبيّةِ  ، اُصيبَ في العُبوديّةِ .

عبوديّت گوهرى است ، كه باطن آن ربوبيّت است؛

پس آنچه در عبوديت يافت نشود ، در ربوبيّت يافت گردد 

و آنچه از ربوبيت مخفى بماند ، در عبوديّت به دست آيد.

( مصباح الشريعة : ۵۳۶ )

 

 

نقش شناخت در عبادت :7

امام على عليه السلام :

سَكِّنوا في أنفُسِكُم مَعرِفَةَ ما تَعبُدونَ ؛ حَتّى يَنفَعَكُم  ، ما تُحَرِّكونَ مِنَ الجَوارِحِ  ، بِعِبادَةِ مَن تَعرِفونَ .

شناخت خدايى را كه مى پرستيد ، در جانهاى خود جاى دهيد ؛ تا خم و راست شدنهايتان براى عبادتِ كسى كه مى شناسيدش ، شما را سود دهد.

( تحف العقول : ۲۲۳)

امام على عليه السلام : 

لا خَيرَ  ، في عِبادَةٍ ليسَ فيها تَفَقُّهٌ .

در عبادتى كه با شناخت توأم نباشد، خيرى نهفته نيست.

( تحف العقول : ۲۰۴ )

امام على عليه السلام : 

لا خَيرَ ، فِي عِبادَةٍ لا عِلمَ فيها .

عبادتى كه همراه آگاهى نباشد، ارزشى ندارد.

( تذكرة الخواصّ : ۱۴۰ )

امام زين العابدين عليه السلام : 

لا عِبادَةَ ، إلاّ بالتَفَقُّهِ .

هيچ عبادتى  ، جز با شناخت  ، ارزش ندارد.

( تحف العقول : ۲۸۰ )

امام رضا عليه السلام :

أوّلُ عِبادَةِ اللّه ِ ، مَعرِفَتُهُ .

 آغاز بندگىِ خدا ، شناخت اوست.

( التوحيد : ۳۴/۲ )

 

نقش يقين در عبادت : 8

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

لا عِبادَةَ  ، إلاّ بِيَقينٍ .

 هيچ عبادتى ، جز با يقين  ، ارزش ندارد.

( كنز الفوائد : ۱/۵۵ )

امام على عليه السلام ـ چون صداى عبادت شبانه و تلاوت قرآن مردى از حروريه (خوارج نهروان) را شنيد ـ فرمود :

نَومٌ على يَقينٍ  ، خَيرٌ مِن صَلاةٍ في شَكٍّ .

خوابى كه با يقين همراه باشد، بهتر از نمازى است كه با شكّ توأم باشد.

( نهج البلاغة : الحكمة ۹۷ )

 

آداب عبادت :9

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

اُعبُدِ اللّه َ كَأنَّكَ تَراهُ؛

فَإن لَم تَكُن تَراهُ ، فَإنَّهُ يَراكَ .

خدا را چنان عبادت كن كه گويى او را مى بينى ؛

و اگر تو او را نمى بينى ، او تو را مى بيند.

( كنز العمّال : ۵۲۵۰ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

اُعبُدِ اللّه َ و لا تُشرِكْ بِهِ شَيئا، و اعمَلْ للّه ِِ كأنّكَ تَراهُ

خدا را بندگى كن و هيچ چيزى را شريك او مگردان و براى خدا چنان كار كن كه گويى او را مى بينى.

( كنز العمّال : ۵۲۵۲ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

الإحسانُ أن تَعبُدَ اللّه َ كَأنَّكَ تَراهُ ؛ 

فإن لَم تَكُن تَراهُ  ، فَإنَّهُ يَراكَ .

احسان ، اين است كه خدا را چنان عبادت كنى كه گويى او را مى بينى ؛

زيرا اگر تو او را نمى بينى ، او كه تو را مى بيند.

( كنز العمّال : ۵۲۵۴ )

 

انواع عبادت :10

جبرئيل عليه السلام :

يا محمّدُ ! لَو كانَت عِبادَتُنا على وَجهِ الأرضِ ،  لَعَمِلْنا ثَلاثَ خِصالٍ :

سَقيَ الماءِ لِلمُسلِمينَ و إغاثَةَ أصحابِ العِيالِ و سَترَ الذُّنوبِ .

اى محمد ! اگر قرار بود ما در روى زمين عبادت كنيم ، سه كار مى كرديم :

آب دادن به مسلمانان ، كمك كردن به مردان عيالوار و پوشاندن گناهان [ ديگران ] .

( تنبيه الخواطر : ۱/۳۹)

ارشاد القلوب : در حديث معراج آمده است:

يا أحمدُ ! إنَّ العِبادَةَ عَشرَةُ أجزاءٍ ، تِسعَةٌ منها طَلَبُ الحَلالِ ؛

فإن اُطيبَ مَطعَمُكَ وَ مشرَبُكَ ، فأنتَ فِي حِفظي و كَنَفي .

 اى احمد ! عبادت  ، ده قسمت است ؛ كه نُه قسمت آن ، طلب روزى حلال مى باشد؛

پس اگر خوراك و نوشيد نيت پاك و حلال باشد ، در پناه و حمايت من هستى .

( إرشاد القلوب : ۲۰۳ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

العِبادَةُ  ، عَشرَةُ أجزاءٍ ؛ تِسعَةُ أجزاءٍ ، في طَلَبِ الحَلالِ .

 عبادت ، ده بخش است ؛ كه نه بخش آن ، طلب روزىِ حلال مى باشد.

( بحار الأنوار : ۱۰۳/۱۸/۸۱ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

 العِبادَةُ  ، سَبعونَ جُزءا و أفضَلُها جُزءا ، طَلَبُ الحَلالِ .

عبادت ، هفتاد جزء است و برترين جزء آن ، طلب روزىِ حلال است.

( معاني الأخبار : ۳۶۷/۱ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

نَظَرُ الوَلَدِ إلى والِدَيهِ حُبّا لَهُما  ، عِبادَةٌ .

نگاه مهر آميز فرزند به پدر و مادر، عبادت است.

( تحف العقول : ۴۶ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

النَّظَرُ إلَى العالِمِ ، عِبادَةٌ 

و النَّظَرُ إلَى الإمامِ المُقسِطِ ،عِبادَةٌ 

وَ النَّظَرُ إلَى الوالِدَينِ بِرَأفَةٍ وَ رحمَةٍ ، عِبادَةٌ

وَ النَّظَرُ إلى أخٍ تَوَدُّهُ في اللّه ِ عَزَّ و جلَّ ، عِبادَةٌ .

 نگريستن به دانشمند ، عبادت است

و نگريستن به پيشواى دادگر، عبادت است

و نگاهِ دلسوزانه و مهر آميز به پدر و مادر، عبادت است

و نگريستن به برادرى كه براى خداوند عزّ و جلّ دوستش دارى ، عبادت است.

( الأمالي للطوسي : ۴۵۴/۱۰۱۵ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

حُسنُ الظَّنِّ باللّه ِ ، مِن عِبادَةِ اللّه ِ تعالى

گمان نيك داشتن به خداوند ، گونه اى از عبادت خداوند عزّ و جلّ است.

( الدرّة الباهرة : ۱۸)

عيسى عليه السلام ـ خطاب به مردى ـ فرمود :

ما تَصنَعُ ؟

قالَ : أتَعَبَّدُ.

قالَ : فمَن يَعودُ علَيكَ ؟

قالَ : أخي.

قالَ: أخوكَ  ، أعبَدُ مِنكَ .

 چه كار مى كنى ؟

عرض كرد: عبادت پيشه كرده ام . 

فرمود : پس چه كسى مخارج تو را تأمين مى كند؟

عرض كرد: برادرم .

فرمود: برادرت ، از تو عابدتر است.

( تنبيه الخواطر : ۱/۶۵)

امام على عليه السلام : 

التَّفَكُّرُ في مَلَكوتِ السّماواتِ و الأرضِ ، عِبادَةُ المُخلِصينَ .

انديشيدن در ملكوت آسمانها و زمين ، عبادت مخلصان است.

(غرر الحكم : ۱۷۹۲ )

امام على عليه السلام :

التَفَكُّرُ فِي آلاءِ اللّه ِ ، نِعْمَ العِبادَةُ .

 انديشيدن در نعمتهاى خداوند ، عبادتى نيكوست.

( غرر الحكم : ۱۱۴۷ )

امام على عليه السلام :

إنّ مِنَ العِبادَةِ ، لِينَ الكَلامِ و إفشاءَ السَّلامِ .

 به نرمى سخن گفتن و سلام كردن به مردم ، عبادت است.

(غرر الحكم : ۳۴۲۱ )

امام صادق عليه السلام :

إنّ فَوقَ كلِّ عِبادَةٍ  ،عِبادَةً

و حُبُّنا أهلَ البَيتِ ، أفضَلُ عِبادَةٍ .

 فوق هر عبادت، عبادتى است

و دوست داشتن ما خاندان ، برترين عبادت است .

( المحاسن : ۱/۲۴۷/۴۶۲ )

 

انواع عابدان :11

امام على عليه السلام :

 إنّ قَوما عَبَدوا اللّه َ رَغبَةً ؛ فتِلكَ عِبادَةُ التُّجّارِ

و إنّ قَوما عَبَدوا اللّه َ رَهبَةً ؛ فَتِلكَ عِبادَةُ العَبيدِ

وَ إنّ قَوما عَبَدوا اللّه َ شُكرا ؛ فتِلكَ عِبادَةُ الأحرارِ. 

گروهى به هواى پاداش خدا را عبادت كردند و اين عبادتِ سوداگران است 

دسته اى از روى ترس خدا را عبادت كردند و اين عبادت بردگان است

و گروهى براى سپاسگزارى خدا را عبادت كردند  و اين عبادت آزادگان است.

( نهج البلاغة : الحكمة ۲۳۷ )

 

 

امام زين العابدين عليه السلام :

إنّي أكرَهُ أن أعبُدَ اللّه َ و لا غَرَضَ لي ، إلاّ ثَوابُهُ ؛

فأكونَ كالعَبدِ الطَّمِعِ المُطَمَّعِ . إن طَمِعَ عَمِل و إلاّ لَم يَعمَلْ 

و أكرَهُ أن (لا) أعبُدَهُ  ، إلاّ لِخَوفِ عِقابِهِ ؛

فأكونَ كالعَبدِ السُّوءِ . إن لَم يَخَفْ لَم يَعمَلْ .

قيلَ : فِلمَ تَعبُدُهُ  ؟

قالَ : لِما هُو أهلُهُ بِأيادِيهِ علَيَّ و إنعامِهِ .

خوش ندارم كه خدا را عبادت كنم و از آن هدفى نداشته باشم جز [ رسيدن به ] پاداش او؛

زيرا در اين صورت مانند برده طمعكارم كه اگر به چيزى چشم داشته باشد كار مى كند و گرنه   كار نمى كند .

همچنين خوش ندارم خدا را فقط به سبب ترس از كيفر او، عبادت كنم ؛

چه در اين حال همچون بنده نابكارى خواهم بود كه اگر نترسد  كار نمى كند.

عرض شد: پس براى چه خدا را عبادت مى كنى ؟

فرمود :  زيرا او به سبب الطاف و نعمتهايش به من ، سزاوار عبادت است.

( بحار الأنوار : ۷۰/۲۱۰/۳۳ )

امام صادق عليه السلام :

 (إنّ) العُبّادَ ثَلاثةٌ :

قَومٌ عَبَدوا اللّه َ عَزَّ و جلَّ خَوفا  ؛ فتِلكَ عِبادَةُ العَبيدِ

وَ قَوم عَبَدوا اللّه َ تَباركَ و تَعالى طَلَبَ الثَّوابِ ؛ فتِلكَ عِبادَةُ الاُجَراءِ

و قَوم عَبَدوا اللّه َ عَزَّ و جلَّ حُبّا لَهُ  ؛ فَتِلكَ عِبادَةُ الأحرارِ

و هِيَ أفضَلُ العِبادَةِ .

عبادت كنندگان سه دسته اند :

گروهى خداوند عزّ و جلّ را از ترس عبادت مى كنند ؛ كه اين عبادت بردگان است.

گروهى خداى تبارك و تعالى را به طمع ثواب عبادت مى كنند ؛ كه اين عبادت مزدوران است 

و گروهى خداوند عزّ و جلّ را از سر عشق و محبّت به او عبادت مى كنند  ؛ كه اين عبادت آزادگان است

و اين برترين عبادت است.

( الكافي : ۲/۸۴/۵ )

امام صادق عليه السلام :

إنّ النّاسَ يَعبُدونَ اللّه َ عَزَّ و جلَّ  ، على ثَلاثةِ أوجُهٍ :

فطَبَقةٌ يَعبُدونَهُ رَغبَةً فِي ثَوابِهِ  ؛ فتِلكَ عِبادَةُ الحُرَصاءِ و هُو الطَّمَعُ ؛

و آخَرونَ يَعبُدونَهُ فَرَقا مِنَ النّارِ  ؛ فتِلكَ عِبادَةُ العَبيدِ و هِيَ الرَّهبَةُ ؛

و لكنّي أعبُدُهُ حُبّا لَهُ عَزَّ و جلَّ ؛  فتِلكَ عِبادَةُ الكِرامِ وَ هُو الأمنُ ؛

لِقَولِهِ عَزَّ و جلَّ : 

« و هُمْ مِنْ فَزَعٍ يَوْمَئذٍ آمِنونَ . » 

و لِقَولِه عَزَّ و جلَّ :

« قُلْ إِنْ كُنْتُم تُحِبُّونَ اللّه ، َ فَاتَّبِعُونِى ؛ يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ  وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ . »

فمَن أحَبَّ اللّه َ ، أحَبَّهُ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ

وَ مَن أحَبَّهُ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ ، كانَ مِنَ الآمِنينَ .

مردم در عبادت خداوند عزّ و جلّ بر سه گروهند :

يك گروه او را به هواى پاداشش عبادت مى كند؛ كه اين عبادت آزمندان است و آن طمع باشد ؛

گروهى ديگر او را از ترس دوزخ عبادت مى كنند ؛ كه اين عبادت بردگان است و آن ترس باشد ؛

امّا من خداوند عزّ و جلّ را به خاطر عشق و محبّت به او عبادت مى كنم و اين عبادت كريمان است و آن مايه امن و امان باشد ؛

به دليل اين سخن خداوند عزّ و جلّ كه :

« و آنان از ترس و هراس آن روز در امانند . » ( النمل : ۸۹ )

و نيز به دليل اين سخن خداوند عزّ و جلّ كه :

« بگو اگر خدا را دوست داريد ، از من پيروى كنيد تا خدا دوستتان بدارد و گناهان شما را بر شما ببخشايد و خداوند آمرزنده مهربان است . »؛ ( آل عمران : ۳۱ )

بنا بر اين، هركه خدا را دوست بدارد  ، خداوند عزّ و جلّ نيز او را دوست دارد

و هر كه خداوند عزّ و جلّ دوستش بدارد ، از وحشت روز قيامت در امان است.

( الخصال : ۱۸۸/۲۵۹ )

امام رضا عليه السلام :

 لَو لَم يُخَوِّفِ اللّه ُ النّاسَ بِجَنّةٍ و نارٍ ، لَكانَ الواجِبُ أن يُطيعوهُ و لا يَعصُوهُ ؛

لِتَفَضُّلِهِ علَيهِم و إحسانِهِ إلَيهِم و ما بَدَأهُم بهِ مِن إنعامِهِ الَّذي ما استَحَقّوهُ .

 اگر خداوند مردم را به بهشت و دوزخى هم وعده و وعيد نمى داد، باز لازم بود كه از او اطاعت كنند و نا فرمانيش نكنند ؛

زيرا به آنان تفضّل و نيكى فرموده و نعمتهايش را در اختيارشان گذاشته است، بى آن كه [ به سبب انجام عملى ] استحقاق آن را داشته باشند .

(عيون أخبار الرضا : ۲ / ۱۸۰ / ۴ )

 

عبادت غير خدا : 12

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

مَلعونٌ مَلعونٌ ، مَن عَبَدَ الدِّينارَ و الدِّرهَمَ .

 ملعون است ملعون ، كسى كه بندگى دينار و درهم كند.

( الخصال : ۱۲۹/۱۳۲ )

امام على عليه السلام :

العَبيدُ ثَلاثةٌ :

عَبدُ رِقٍّ و عَبدُ شَهوَةٍ  و عَبدُ طَمَعٍ .

 بندگان سه گونه اند :

بنده زرخريد ، بنده شهوت  و بنده طمع.

( تنبيه الخواطر : ۱/۴۹ )

امام على عليه السلام :

مَن عَبَدَ الدّنيا و آثَرَها علَى الآخِرَةِ ، استَوخَمَ العاقِبَةَ .

هركه بندگى دنيا كند و آن را بر آخرت برگزيند ، فرجامش ناگوار باشد.

( الخصال : ۶۳۲/۱۰ )

امام على عليه السلام :

مَن قَضى حَقَّ مَن لا يَقضِي حَقَّه ، فقَد عَبَدَهُ .

هركه حقّ كسى را بگزارد كه حقّ او را به جا نمى آورد، هر آينه او را بندگى كرده است .

( نهج البلاغة : الحكمة ۱۶۴ )

 

 

امام باقر عليه السلام :

 مَن أصغى إلى ناطِقٍ  ، فقَد عَبَدَهُ؛

فإن كانَ النّاطِقُ يُؤَدّي عَنِ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ  ، فقَد عَبَدَ اللّه َ

و إن كانَ النّاطِقُ يُؤَدّي عنِ الشَّيطانِ ، فقَد عَبَدَ الشَّيطانَ .

هركه به گوينده اى گوش سپارد، او را بندگى كرده است ؛ 

اگر آن گوينده از خداوند عزّ و جلّ بگويد ، شنونده خدا را عبادت كرده

و اگر از طرف شيطان بگويد ، شيطان را عبادت كرده باشد.

( الكافي : ۶/۴۳۴/۲۴ )

امام صادق عليه السلام :

ليسَ العِبادَةُ هِيَ السُّجودَ و لا الرُّكوعَ ؛ إنّما هِيَ طاعَةُ الرِّجالِ.

مَن أطاعَ المَخلوقَ في مَعصِيَةِ الخالِقِ ، فقَد عَبَدَهُ .

 عبادت به سجود و ركوع نيست ؛ بلكه به فرمانبرى از ديگران است .

هركه فرمان آفريده اى را كه مخالفِ فرمان آفريدگار است اطاعت كند ، بى گمان او را عبادت كرده است.

( بحار الأنوار : ۷۲/۹۴/۶ )

امام صادق عليه السلام :

مَن أطاعَ رَجُلاً في مَعصِيَةٍ  ، فقَد عَبَدَهُ .

هركه از كسى در معصيت خدا فرمان برد ، هر آينه او را بندگى كرده است.

( الكافي : ۲/۳۹۸/۸ )

امام صادق عليه السلام ـ در پاسخ به سؤال ابو بصير از آيه « [ يهوديان ] علما و راهبان خود را به جاى خدا  صاحب اختيار خود گرفتند . »  التوبة : ۳۱ ) ـ  :

أما و اللّه ِ ما دَعَوهُم إلى عِبادَةِ أنفُسِهِم

و لَو دَعَوهُم إلى عِبادَةِ أنفُسِهِم ، لَما أجابوهُم ؛

و لكِنْ أحَلّوا لَهُم حَراما و حَرَّموا عَلَيهِم حَلالاً؛

فعَبَدوهُم مِن حَيثُ لا يَشعُرون .

به خدا سوگند آن علما و راهبان آنان را به عبادت خود فرا نخواندند .

اگر ايشان را به عبادت خود دعوت مى كردند  ، قطعاً دعوتشان را نمى پذيرفتند ؛

بلكه حرامى را براى آنان حلال كردند و حلالى را حرام ؛

و بدين ترتيب نا خود آگاه علما و راهبان خود را عبادت و بندگى كردند.

( الكافي : ۲/۳۹۸/۷ )

برترين عبادت :13

ارشاد القلوب :در حديث معراج آمده است: 

 يا أحمدُ ! ليسَ شَيءٌ مِنَ العِبادَةِ أحَبَّ إلَيَّ مِنَ الصَّمتِ و الصَّومِ . 

اى احمد! هيچ عبادتى نزد من محبوبتر از خاموشى و روزه نيست.

 
( إرشاد القلوب : ۲۰۵ )
 
المحاسن :پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
 
أفضَلُ العِبادَةِ ، قَولُ « لا إلهَ إلاَّ اللّهُ وَ لا حَولَ وَ لا قُوَّةَ إلاّ بِاللّهِ » و خَيرُ الدُّعاءِ ، الاستِغفارُ،
 
ثُمّ تَلا النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله : « فَاعْلَمْ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ اللّهُ وَ اسْتَغفِرْ لِذَنْبِكَ . »
 
 برترين عبادت ، گفتن ذِكر «لا اله الاّ اللّه و لا حول و لا قوّة الاّ باللّه » و بهترين دعا ، استغفار است .
 
پيامبر صلى الله عليه و آله سپس اين آيه را تلاوت فرمود : « بدان كه خدايى جز اللّه نيست و از گناهت آمرزش بخواه . » ( محمّد : ۱۹ )
 
( المحاسن : ۱/۴۵۳/۱۰۴۵ )
 
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
 
أفضَلُ العِبادَةِ ، الفِقهُ . 
 
برترين عبادت ، فقه ( فهم دين ) است.
 
( الخصال : ۳۰ /۱۰۴)
 
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
 
أعظَمُ العِبادَةِ  أجرا ، أخفاها . 
 
بزرگترين ثواب را آن عبادتى دارد ، كه پنهان تر انجام گيرد.
 
( قرب الإسناد : ۱۳۵/۴۷۵ )
 
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
 
أنسَكُ النّاسِ نُسكا ، أنصَحُهُم جَيبا وَ أسلَمُهُم قَلبا لِجَميعِ المُسلِمينَ .
 
عابدترينِ مردم ، كسى است كه نسبت به همه مسلمانان يكرنگ تر و پاك دل تر باشد.
 
( الكافي : ۲/۱۶۳/۲ )
 
امام على عليه السلام :
 
أفضَلُ العِبادَةِ ، العَفافُ . 
 
برترين عبادت ، پاكدامنى است 
 
( الكافي : ۲/۴۶۸/۸ )
 
امام على عليه السلام :
 
أفضَلُ العِبادَةِ ، غَلَبَةُ العادَةِ . 
 
برترين عبادت ، چيره آمدن بر عادت است.
 
(غرر الحكم : ۲۸۷۳ )
 
امام على عليه السلام :
 
أفضَلُ العِبادَةِ ، الزَّهادَةُ . 
 
برترين عبادت ، دل بركندن از دنياست.
 
(غرر الحكم : ۲۸۷۲ )
 
امام على عليه السلام :
 
أفضَلُ العِبادَةِ ، الفِكْرُ . 
 
برترين عبادت، انديشيدن است.
 
(غرر الحكم : ۲۹۰۷ )
 
 
 
امام على عليه السلام :
 
غَضُّ الطَّرفِ عَن مَحارِمِ اللّه ِ سُبحانَهُ ، أفضَلُ عِبادَةٍ .
 
چشم بستن از حرامهاى خداوند سبحان ، برترين عبادت است .

(غرر الحكم : ۶۴۲۷ )

امام على عليه السلام :

 أفضَلُ العِبادَةِ ، إخلاصُ العَمَلِ .

 برترين عبادت ، خالص گردانيدن عمل است.

( غرر الحكم : ۳۳۱۵ )

امام على عليه السلام :

لا عِبادَةَ كَالخُضوعِ .

 عبادتى ، چون فروتنى  نيست.

( غرر الحكم : ۱۰۵۰۶ )

امام باقر عليه السلام :

ما عُبِدَ اللّه ُ بِشيءٍ أفضَلَ مِن عِفَّةِ بَطنٍ و فَرْجٍ .

خداوند   به چيزى برتر از عفّت بطن و فرج  عبادت نشده است.

( الكافي : ۲/۷۹/۱ )

امام باقر عليه السلام ـ در پاسخ به پرسش از برترين عبادت ـ فرمود : 

ما مِن شيءٍ  أحَبَّ إلَى اللّه ِ عَزَّ و جلَّ  مِن أن يُسألَ وَ يُطلَبَ مِمّا عِندَهُ .

نزد خداوند عزّ و جلّ چيزى محبوبتر از اين نيست كه از آنچه نزد اوست خواسته و طلبيده شود.

( مكارم الأخلاق : ۲/۷/۱۹۷۶ )

امام صادق عليه السلام :

أفضَلُ العِبادَةِ ، العِلمُ بِاللّه ِ و التَّواضُعُ لَهُ .

برترين عبادت ، شناخت خدا و فروتنى در برابر اوست.

( تحف العقول : ۳۶۴ )

امام صادق عليه السلام :

أفضَلُ العِبادَةِ  ، إدمانُ التَّفَكُّرِ في اللّه ِ و في قُدرَتِهِ .

برترين عبادت ، انديشيدن مداوم درباره خدا و قدرت اوست.

( الكافي : ۲/۵۵/۳ )

امام صادق عليه السلام : 

و اللّه ِ! ما عُبِدَ اللّه ُ بِشيءٍ أفضَلَ مِن أداءِ حَقِّ المُؤمِنِ .

به خدا سوگند كه ! خداوند به چيزى برتر از گزاردن حق مؤمن  عبادت نشده است.

( الاختصاص : ۲۸ )

امام صادق عليه السلام :

ما عُبِدَ اللّه ُ  بِشيءٍ أفضَلَ مِنَ الصَّمتِ وَ المَشيِ إلى بَيتِهِ .

خداوند به چيزى برتر از خاموشى و رفتن به خانه او (حج)  عبادت نشده است.

( الخصال : ۳۵/۸ )

امام كاظم عليه السلام :

ما عُبِدَ اللّه ُ بِشَيءٍ أفضَلَ مِنَ العَقلِ .

 خداوند به چيزى برتر از خِرَد عبادت نشده است.

( الكافي : ۱/۱۸/۱۲ )

امام جواد عليه السلام : 

أفضَلُ العِبادَةِ ، الإخلاصُ .

برترين عبادت ، اخلاص است.

( تنبيه الخواطر : ۲/۱۰۹ )

عابدترين مردم :14

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

مَن أتَى اللّه َ بِما افتَرَضَ اللّه ُ عَلَيهِ ، فهُوَ مِن أعبَدِ النّاسِ .

 هر كس آنچه را كه خداوند بر او واجب ساخته است به جاى آورد ، در شمار عابدترين مردمان است.

( الخصال : ۱۲۵/۱۲۲ )

امام على عليه السلام : 

لا عِبادَةَ كَأداءِ الفَرائضِ .

هيچ عبادتى چون انجام واجبات نيست.

( نهج البلاغة : الحكمة ۱۱۳ )

امام على عليه السلام :

فَاعلَمْ أنَّ أفضَلَ عِبادِ اللّه ِ عِندَ اللّه ، إمامٌ عادِلٌ هُدِيَ وَ هَدى .

بدان كه برترين بندگان خدا نزد او، پيشواى دادگرى است كه خود رهيافته باشد و ديگران را به راه راست رهنمون شود.

( نهج البلاغة : الخطبة ۱۶۴ )

امام زين العابدين عليه السلام : 

يَقولُ اللّه ُ : ابنَ آدَمَ ! اِعمَل بِما افتَرَضتُ عَلَيكَ ؛  تَكُن مِن أعبَدِ النّاسِ .

خدا مى فرمايد : فرزند آدم ! به آنچه بر تو واجب كرده ام عمل كن ؛ تا از عابدترين مردمان باشى .

( تحف العقول : ۲۸۱ )

امام صادق عليه السلام : 

أعبَدُ النّاسِ ، مَن أقامَ الفَرائضَ .

عابدترين مردم ، كسى است كه واجبات را به پا دارد.

( الخصال : ۱۶/۵۶ )

 

امام رضا عليه السلام :

 لَيسَتِ العِبادَةُ  ، كَثرَةَ الصِّيامِ وَ الصَّلاةِ ؛

وَ إنَّما العِبادَةُ  ،كَثرَةُ التَّفَكُّرِ في أمرِ اللّه ِ .

عبادت به فراوانى روزه و نماز نيست ؛

بلكه عبادت به بسيار انديشيدن در كار خداست.

( تحف العقول : ۴۴۲ )

عبادتِ نا پذيرفتنى :15

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

العِبادَةُ مَعَ أكلِ الحَرامِ ، كالبِناءِ عَلَى الرَّملِ و قيلَ عَلَى الماءِ .

عبادتِ توأم با حرام خوارى ، چون ساختمانى است بر روى شن و به قولى بر روى آب .

( عدّة الداعي : ۱۴۱ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

 إنَّ للّه ِِ مَلَكا يُنادي عَلى بَيتِ المَقدِسِ كُلَّ لَيلَةٍ :

مَن أكَلَ حَراما ، لَم يَقبَلِ اللّه ُ مِنهُ صَرْفا و لا عَدْلاً ؛

وَ الصَّرفُ  ، النّافِلةُ و العَدلُ ، الفَريضَةُ .

 خدا را فرشته اى است كه هر شب بر فراز بيت المقدس بانگ مى زند :

هر كس مال حرامى بخورد ، خداوند از او نه صرف مى پذيرد و نه عدل ؛

صرف ، عمل مستحبى است و عدل ، عمل واجب .

( عدّة الداعي : ۱۴۰ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

بِئسَ العَبدُ ! عَبدٌ خُلِقَ لِلعِبادَةِ فألهَتْهُ العاجِلَةُ عَنِ الآجِلَةِ ؛

فازَ بِالرَّغبَةِ العاجِلَةِ و شَقِيَ بِالعاقِبَةِ .

 چه بد بنده اى است! آن بنده اى كه براى عبادت آفريده شده ، اما دنيا او را از آخرت غافل كرده است .

به خواهشهاى زودگذر دنيوى دست يافته و در عاقبت ( آخرت ) بدبخت شده است.

( النوادر للراوندي : ۱۴۵/۱۹۸ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

مَنِ اكتَسَبَ مالاً حَراما ، لَم يَقبَلِ اللّه ُ مِنهُ صَدَقةً و لا عِتْقا و لا حَجّا و لا اعتِماراً

و كَتَبَ اللّه ُ جَلَّ و عَزَّ بِعَدَدِ أجرِ ذلِكَ أوزارا  و ما بَقِيَ مِنهُ بَعدَ مَوتِهِ كانَ زادَهُ إلَى النّارِ

و مَن قَدَرَ عَلَيها ، فتَرَكَها مَخافَةَ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ ،

دَخَلَ في مَحَبّةِ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ و رَحمَتِهِ و يُؤمَرُ بِهِ إلَى الجَنَّةِ .

هر كه مال حرامى را كسب كند، خداوند از او نه صدقه اى ( زكاتى ) مى پذيرد و نه آزاد كردن بنده اى و نه حجّى و نه عمره اى 

و خداوند عزّ و جلّ به اندازه ثواب اين كارها براى او گناه بنويسد و آنچه از آن مال  پس از مرگ او باقى ماند ره توشه اش به سوى دوزخ باشد .

اما اگر كسى بتواند مال حرامى را به دست آورد و از ترس خداوند عزّ و جلّ آن را رها كند ،

مشمول محبّت و رحمت خداوند عزّ و جلّ گردد و دستور داده شود كه او را به بهشت برند.

( أعلام الدين : ۴۱۴ )

امام باقر عليه السلام : 

مَن أصابَ مالاً مِن أربَعٍ ، لَم يُقبَلْ مِنهُ في أربَع :

مَن أصابَ مالاً مِن غُلولٍ أو رِبا أو خِيانَةٍ أو سِرقَةٍ ،

لَم يُقبَلْ مِنهُ في زَكاةٍ و لا في صَدَقةٍ و لا في حَجٍّ و لا في عُمرَةٍ .

هركه از چهار راه مالى به دست آورد ، چهار چيز از او پذيرفته نشود :

كسى كه از راه دزديدن غنايم يا ربا يا خيانت [ در امانت ] يا سرقت  مالى به دست آورد ،

نه زكاتى از او پذيرفته مى شود، نه صدقه اى ، نه حجّى و نه عمره اى .

( الأمالي للصدوق : ۵۲۸/۷۱۳ )

امام باقر عليه السلام :

إنَّ الرَّجُلَ إذا أصابَ مالاً مِن حرامٍ ، لَم يُقبَلْ مِنهُ حَجٌّ و لا عُمرَةٌ و لا صِلَةُ رَحِمٍ .

هرگاه مرد مالى از حرام به دست آورد، نه حجّى از او پذيرفته مى شود نه عمره اى و نه صله رحمى .

( الأمالي للطوسي : ۶۸۰/۱۴۴۷ )

نشاط در عبادت :16

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

آفَةُ العِبادَةِ ، الفَترَةُ .

آفت عبادت ، سستى است.

( تحف العقول : ۶ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : 

خُذوا مِنَ العِبادَةِ ما تُطيقونَ ؛

فإنَّ اللّه َ لا يَسأمُ ، حتّى تَسأموا .

از عبادت به اندازه اى كه توان داريد  برگيريد ؛

زيرا خداوند خسته نمى شود ؛ تا اينكه شما خسته شويد.

( كنز العمّال : ۵۳۰۱ )

امام على عليه السلام ـ در نامه خود به حارث هَمْدانى ـ نوشت :

خادِعْ نَفسَكَ في العِبادَةِ و ارفُقْ بِها و لا تَقهَرْها و خُذْ عَفوَها و نَشاطَها ،

إلاّ ما كانَ مَكتوبا عَلَيكَ مِنَ الفَريضَةِ ؛  فإنَّهُ لا بُدَّ مِن قَضائها وَ تَعاهُدِها عِندَ مَحَلِّها .

 نفْس خود را براى عبادت كردن بفريب و با آن مدارا كن و به زور  به عبادت وادارش مساز و از اوقات فراغت و سرخوشى آن [ براى عبادات مستحبّى ] بهره برگير،

مگر فرايضى كه بر تو واجب گشته است ؛ كه در اين موارد بايد آنها را به موقع انجام دهى و بر آنها مواظبت نمايى .

( نهج البلاغة : الكتاب ۶۹ )

 

 

 

امام زين العابدين عليه السلام ـ در دعا ـ گفت :

أسألُكَ مِنَ الشَّهادَةِ أقسَطَها و مِنَ العِبادَةِ أنشَطَها .

 خدايا! از شهادت دادن ، عادلانه ترين آن را و از عبادت با نشاط ترينش را از تو مسألت دارم .

( بحار الأنوار: ۹۴/۱۵۵/۲۲ )

امام صادق عليه السلام :

لا تُكَرِّهوا إلى أنفُسِكُمُ العِبادَةَ .

 عبادت را به نفسهاى خود تحميل نكنيد.

( الكافي : ۲/۸۶/۲ )

 

برنيامدن از عهده عبادت خدا : 17

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

قالَ اللّهُ عَزَّ و جلَّ :  لا يَتَّكِلِ العامِلونَ عَلى أعمالِهِمُ ، الَّتي يَعمَلونَ بِها لِثَوابي ؛

فإنَّهُم لَوِ اجتَهَدوا و أتعَبوا أنفُسَهُم أعمارَهُم في عِبادَتي  ، كانوا مُقَصِّرينَ غَيرَ بالِغينَ في عِبادَتِهِم كُنهَ عِبادَتي فيما يَطلُبونَ  مِن كَرامَتي .

 خداوند عزّ و جلّ فرموده است : آنها كه براى ثواب من عمل مى كنند ، نبايد به اعمالى كه انجام مى دهند تكيه كنند ؛

زيرا اگر همه عمر در عبادت من بكوشند و خود را به رنج و زحمت اندازند ، باز حقّ آن را ادا نكنند و به كُنه عبادت من كه در طلب كرامت من مى گزارند  نرسند.

( الأمالي للطوسي : ۲۱۲/۳۶۸، التمحيص : ۵۷/۱۱۵ )

امام على عليه السلام ـ در توصيف فرشتگان ـ فرمود :

و إنَّهُم عَلى مَكانِهِم مِنكَ و مَنزِلَتِهِم عِندَكَ وَ استِجْماعِ أهوائهِم فيكَ وَ كَثرَةِ طاعَتِهِم لَكَ  و قِلَّةِ غَفلَتِهِم عَن أمرِكَ ،

لَو عايَنوا كُنهَ ما خَفِيَ عَلَيهِم مِنكَ  ، لَحَقَّروا أعمالَهُم وَ لَزَرَوْا عَلى أنفُسِهِم 

وَ لَعَرَفوا أنَّهُم لَم يَعبُدوكَ حَقَّ عِبادَتِكَ  و لَم يُطيعوكَ حَقَّ طاعَتِكَ .

 آنان با همه مقام و منزلتى كه نزد تو دارند و با اين كه همه دلخواهشان منحصر در توست و با وجود كثرت طاعتشان از تو و اندك بودن غفلتشان از امر تو،

اگر كُنه آنچه كه از تو بر آنان پوشيده است مشاهده كنند ، بى گمان اعمال خود را ناچيز شمارند و خويشتن را سرزنش كنند

و پى برند كه تو را چنان كه شايسته عبادت توست عبادت نكرده اند  و آن سان كه سزاوار فرمانبرى از توست فرمان نبرده اند.

( نهج البلاغة : الخطبة ۱۰۹ )

امام على عليه السلام ـ درباره آفرينش فرشتگان ـ فرمود :

 أما إنَّهُم عَلى مَكانَتِهِم مِنكَ و طَواعِيَتِهِم إيّاكَ  وَ مَنزِلَتِهِم عِندَكَ و قِلَّةِ غَفلَتِهِم عَن أمرِكَ ،

لَو عايَنوا ما خَفِيَ عَنهُم مِنكَ لاَحتَقَروا أعمالَهُم  و لَأزْرَوا عَلى أنفُسِهِم

و لَعَلِموا أنَّهُم لَم يَعبُدوكَ حَقَّ عِبادَتِكَ  .

سُبحانَكَ خالِقا و مَعبودا ! 

آنان با همه منزلتى كه نزد تو دارند و طاعتى كه مى كنند و جايگاهى كه نزدت دارند و كمتر از كار تو غافل و بى خبرند ،

اگر آنچه را از [عظمت] تو بر آنها پوشيده است مشاهده كنند ،  هر آينه اعمال خود را ناچيز شمارند و خويشتن را سرزنش نمايند 

و دريابند كه تو را ، چنان كه حقّ توست بندگى نكرده اند .

پاك و منزّهى تو، اى آفريدگار و اى معبود!

( تفسير القمّي : ۲/۲۰۷ )

امام على عليه السلام ـ در مناجات ـ گفت :

إلهي ! إن كُنتَ لا تَرحَمُ إلاّ المُجِدِّينَ في طاعَتِكَ ، فإلى مَن يَفزَعُ المُقَصِّرونَ ؟!

و إن كُنتَ لا تَقبَلُ إلاّ مِنَ المُجتَهِدينَ ، فإلى مَن يَلتَجِئُ المُفَرِّطونَ؟! .

 الهى! اگر تو جز به كسانى كه در طاعت تو مى كوشند  رحم نمى كنى ، پس تقصيركاران به سوى چه كسى بگريزند ؟

و اگر جز از كسانى كه سخت كوشند نمى پذيرى ، پس كوتاهى كنندگان به چه كسى پناه برند؟

( البلد الأمين : ۳۱۴ )

 

امام باقر عليه السلام ـ به جابر ـ فرمود :

يا جابِرُ! لا أخرَجَكَ اللّه ُ مِنَ النَّقصِ و (لا) التَّقصيرِ .

اى جابر! خداوند تو را از كاستى و تقصير بيرون نَبَرد .

( الكافي : ۲/۷۳/۲ )

امام كاظم عليه السلام : 

عَلَيكَ بِالجِدِّ ؛ لا تُخرِجَنَّ نَفسَكَ مِن حَدِّ التَّقصيرِ في عِبادَةِ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ و طاعَتِهِ ؛

فإنَّ اللّه َ لا يُعبَدُ ، حَقَّ عِبادَتِهِ .

همواره بكوش و خود را در عبادت و طاعت خداوند عزّ و جلّ بى تقصير مدان ؛

زيرا خداوند آن گونه كه شايسته عبادت اوست ، عبادت نمى شود .

( الكافي : ۲/۷۲/۱ )

الكافى ـ به نقل از فضل بن يونس ـ : امام كاظم عليه السلام فرمود :

أكثِرْ مِن أن تَقولَ : اللّهُمَّ لا تَجعَلْني مِنَ المُعارينَ و لا تُخرِجْني مِنَ التَّقصيرِ .

قالَ : قُلتُ : أمَّا المُعارونَ ، فقَد عَرَفتُ ؛ أنَّ الرَّجُلَ يُعارُ الدِّينَ ، ثُمّ يَخرُجُ مِنهُ .

فما مَعنى « لا تُخرِجْني من التَّقصيرِ » ؟

فَقالَ : كلُّ عَمَلٍ تُريدُ بِهِ اللّه َ عَزَّ و جلَّ ، فَكُن فيهِ مُقَصِّرا عِندَ نَفسِكَ ؛

فإنَّ النّاسَ كُلَّهُم في أعمالِهِم فيما بَينَهُم و بَينَ اللّه ِ ، مُقَصِّرونَ ،  إلاّ مَن عَصَمَـهُ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ .

بسيار بگو: خدايا ! مرا از عاريه داران قرار مده و از حدّ تقصير بيرونم مبر .

عرض كردم : معناى « عاريه داران » را مى دانم ؛ كه شخصى دين را به طور عاريه مى گيرد و سپس از آن خارج مى شود .

اما معناى « مرا از حد تقصير بيرونم مبر» چيست ؟

حضرت فرمود : هر كارى كه براى خدا انجام مى دهى ، خود را در آن مقصّر بدان ؛

زيرا همه مردم در كارهايى كه براى خدا مى كنند، مقصّر هستند، مگر كسى كه خداوند عزّ و جلّ نِگَهش دارد.

( الكافي : ۲/۷۳/۴ )

 

پاداش اخلاص در عبادت :18

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

إذا قالَ [ أي العَبدُ ] : «  إيَّاكَ نَعبُدُ » ، قالَ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ : صَدَقَ عَبدي ، إيّايَ يَعبُدُ ؛

اُشهِدُكُم لاَُثيبَنَّهُ عَلى عِبادَتِهِ ثَوابا  ؛ يَغبِطُهُ كُلُّ مَن خالَفَهُ في عِبادَتِهِ لي .

هرگاه [ بنده] بگويد : « تنها تو را مى پرستيم » ( الفاتحة : ۵ ) ،خداوند عزّ و جلّ فرمايد : بنده ام راست مى گويد ،  او فقط مرا مى پرستد؛ 

شما را گواه مى گيرم كه به او  براى عبادتش  چنان پاداشى دهم ؛ تا هر كس كه برخلاف عبادت او براى من ، راه ديگرى برگزيده باشد  بر وى رشك برد.

( الأمالي للصدوق : ۲۴۰/۲۵۳ )

امام حسين عليه السلام :

مَن عَبَدَ اللّه َ حَقَّ عِبادَتِهِ ، آتاهُ اللّه ُ فَوقَ أمانيهِ و كِفايَتِهِ .

 هر كه خدا را چنان كه حق عبادت اوست عبادت كند، خداوند برتر از آرزوها و بيشتر از حدّ كفايتش به او عطا فرمايد .

( التفسير المنسوب إلى الإمام العسكريّ عليه السلام : ۳۲۷/۱۷۹ )

امام باقر عليه السلام :

لا يَكونُ العَبدُ عابِدا للّه ِِ حَقَّ عِبادَتِهِ ، حَتّى يَنقَطِعَ عَنِ الخَلقِ كُلِّهِم إلَيهِ ؛

فَحينَئذٍ يَقولُ : هذا خالِصٌ لي ، فَيَقبَلُهُ بِكَرَمِهِ .

 بنده  خدا را چنان كه سزاوار است عبادت نكند ، مگر آن گاه كه از همه خلايق بِبُرد و به او روى آورد ؛

در اين هنگام است كه خداوند مى فرمايد : اين بنده براى من خالص شده است ؛ پس او را با كَرَم خود مى پذيرد.

( التفسير المنسوب إلى الإمام العسكري عليه السلام : ۳۲۸/۱۸۱ )

موانع لذّت بردن از عبادت : 19

امام على عليه السلام : 

كَيفَ يَجِدُ لَذَّةَ العِبادَةِ ، مَن لا يَصومُ عنِ الهَوى ؟!

چگونه لذّت عبادت را بچشد ، كسى كه از هوى و هوس باز نمى ايستد ؟!

( غرر الحكم : ۶۹۸۵ )

عيسى عليه السلام :

بِحقٍّ أقولُ لَكُم : إنَّهُ كَما يَنظُرُ المَريضُ إلى طَيِّبِ الطَّعامِ ،فلا يَلتَذُّهُ  ، مَعَ ما يَجِدُهُ مِن شِدَّةِ الوَجَعِ ،

كذلِكَ صاحِبُ الدّنيا ، لا يَلتَذُّ بِالعِبادَةِ و لا يَجِدُ حَلاوَتَها  ، مَعَ ما يَجِدُ مِن حُبِّ المالِ .

حقيقتى را به شما بگويم : همان گونه كه شخص بيمار به خوراك خوب و خوش مزه مى نگرد  ، اما به سبب درد شديدى كه دارد ، از آن لذتى نمى برد ،

دنيادار نيز به سبب مال دوستيش ، از عبادت لذّت نمى برد و طعم شيرين آن را نمى چشد.

( تحف العقول : ۵۰۷ )

 

عيسى عليه السلام : 

بِحَقٍّ أقولُ لَكُم :

مَن لا يُنَقِّي مِن زَرعِه الحَشيشَ ، يَكثُرْ فيهِ ؛ حَتّى يَغمُرَهُ فيُفسِدَهُ ؛

و كذلِكَ مَن لا يُخرِجُ مِن قَلبِهِ حُبَّ الدّنيا ؛ يَغمُرُهُ  ؛ حَتّى لا يَجِدَ لِحُبِّ الآخِرَةِ طَعما .

حقيقتى را به شما بگويم :

كسى كه علفهاى هرز زراعت خود را وجين نكند ، آن علفها زياد مى شود ؛ تا جايى كه تمام مزرعه را فرا مى گيرد و زراعت را از بين مى برد ؛

همچنين كسى كه دوستى دنيا را از دلش بيرون نكند، دنيا دوستى دلش را فرا گيرد ؛ تا جايى كه طعم آخرتْ دوستى را نچشد.

( تحف العقول : ۵۰۹ )

مسكّن الفؤاد : در خبرهاى داود عليه السلام آمده است: 

ما لِأولِيائي و الهَمَّ بالدّنيا ؟!

إنّ الهَمَّ  ، يُذهِبُ حَلاوَةَ مُناجاتي مِن قُلوبِهِم .

يا داوودُ ! إنَّ مَحَبَّتي مِن أولِيائي أن يَكونوا رُوحانِيّينَ ، لا يَغتَمّونَ .

دوستان مرا به غمِ دنيا خوردن چكار؟!

غمِ دنيا  ، شيرينى مناجات را از دلهايشان مى برد.

اى داود! من دوست دارم كه دوستان من روحانى باشند و غمِ دنيا را به خود راه ندهند.

( مسكّن الفؤاد : ۸۰ )

رها كردن عبادت  : 20

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

ما أقبَحَ الفَقرَ بَعدَ الغِنى ! و أقبَحَ الخَطيئَةَ بَعدَ المَسكَنَةِ !

وَ أقبَحُ مِن ذلِكَ ، العابِدُ للّه ِِ، ثُمّ يَدَعُ عِبادَتَهُ .

 چه زشت است فقر پس از توانگرى و چه زشت است گناه از پس بيچارگى و ضعف

و زشت تر از اينها  ، كار كسى است كه عبادت خدا پيشه كند و سپس آن را رها سازد.

( الكافي : ۲/۸۴/۶ )

امام كاظم عليه السلام :

ما أقبَحَ الفَقرَ بَعدَ الغِنى ! و أقبَحَ الخَطيئَةَ بَعدَ النُّسكِ !

وَ أقبَحُ مِن ذلِكَ  ، العابِدُ للّه ِِ ، ثُمّ يَترُكُ عِبادَتَهُ .

چه زشت است نيازمندى بعد از توانگرى ! و چه زشت است گناه به دنبال عبادت  !

و زشت تر از اينها  ، كار كسى است كه عبادت خدا را پيشه كند و سپس از عبادتش دست شويد.

( تحف العقول : ۳۹۷ )

گوناگون : 21

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

السَّكِينَةُ ، زينَةُ العِبادَةِ .

 آرامش ، زيور عبادت است.

( جامع الأخبار : ۳۳۷/۹۴۷ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

دِرهَمٌ يَرُدُّه العَبدُ إلَى الخُصَماءِ  ، خَيرٌ لَهُ مِن عِبادَةِ ألفِ سَنَةٍ  وَ خَيرٌ لَهُ مِن عِتقِ ألفِ رَقَبَةٍ وَ خَيرٌ لَهُ مِن ألفِ حِجَّةٍ وَ عُمرَةٍ .

هر درهمى كه آدمى به طلبكاران بر مى گرداند ، براى او بهتر از هزار سال عبادت و بهتر از آزاد كردن هزار بنده و بهتر از گزاردن هزار حج و عمره است.

( جامع الأخبار : ۴۴۱/۱۲۴۳ )

امام على عليه السلام : 

رُبّ مُتَنَسِّكٍ و لا دِينَ لَهُ !

بسا عبادت پيشه اى كه دين ندارد!

(غرر الحكم : ۵۳۴۰ )

امام على عليه السلام :

العِبادَةُ الخالِصَةُ ، أن لا يَرجُوَ الرَّجُلُ  إلاّ رَبَّهُ و لا يَخافَ إلاّ ذَنبَهُ .

 عبادت خالص ، اين است كه آدمى جز به پروردگارش اميد نبندد و جز از گناه خويش نترسد.

( غرر الحكم : ۲۱۲۸ )

امام حسن عليه السلام :

إنَّ مَن طَلَبَ العِبادَةَ ، تَزَكّى لَها .

هر كه جوياى عبادت است، خود را براى آن پاك گرداند.

( تحف العقول : ۲۳۶ )

امام باقر عليه السلام :

إنَّ أشَدَّ العِبادَةِ ، الوَرَعُ .

همانا سخت ترين عبادت ، پارسايى است.

( الكافي : ۲/۷۷/۵ )

میزان الحکمه،جلد هفتم.

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث