احادیث امام کاظم علیه السلام: ضرورت محاسبه اعمال

احادیث امام کاظم علیه السلام: ضرورت محاسبه اعمال

۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ 0
 
امام کاظم علیه السّلام فرمودند:
 
لَیسَ مِنّا مَن لَم یُحاسِب نَفسَهُ کُلَّ یَومٍ. فَإن عَمِلَ حَسَنًا إستَزادَ اللهَ، وَ إن عَمِلَ سَیِّئًا إستَغفَرَ اللهَ مِنهُ وَ تابَ إِلَیهِ؛
کسی که هر روز به حساب اعمال خود نرسد از ما نیست. پس اگر کار نیک کرده است، از خداوند توفیق بیشتر آن را بخواهد. و اگر کار بد کرده است، از آن کار استغفار کند و آمرزش بخواهد و به سوی خدا توبه کند.
وسائل الشیعه، ج11، ص377
 

شرح حدیث:

  • محاسبه آن است که انسان به حساب اعمالش برسد و خوب و بد آن را ارزیابی کند و از خودش حساب بکشد و بر گناهان خود، خویش را ملامت کند و از خدا آمرزش بطلبد و بر کارهای نیک که توفیق انجامش را داشته است، خدا را شکر گوید و توفیق بیشتر از خدا بخواهد.
  • پیامبر خدا(ص) فرموده است:«حاسِبُوا اَنفُسَکُم قَبلَ اَن تَحاسَبُوا».پیش از آن که به حسابتان رسیدگی شود، خود به حساب خویش برسید.(محسن فیض کاشانی، المحجّه البیضاء، ج8، ص165.)
  • این برنامه تربیتی است که هم انسان ر از غفلت بیرون می آورد، هم زمینه ساز توبه از خلافهاست، و هم تشویقی بر عملکردهای مثبت به شمار می رود.
  • توصیه شده که انسان در محاسبه عمل خویش، سختگیر باشد و آن گونه که یک شریک، از شریک خودش حساب دقیق می کشد، بدون گذشت اعمال خود را بررسی کند.
  • هر روز که به پایان می رسد، باید مروری بر عملکرد آن روز داشته باشیم.
  • امروز چه کردیم؟ چگونه گذراندیم؟ چه حقوقی را از برادران دینی ادا کردیم؟ چه مالی بدست آوردیم و در چه راهی خرج کردیم؟ کدام مسلمان را یاری نمودیم؟ جلوی کدام گناه را رفتیم؟ اخلاص داشتم یا ریاکار بودیم؟
  • محاسبه، گاهی برای «خودسازی» است.
منبع: حکمت های کاظمی (ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام کاظم علیه السلام)، جواد محدثی
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث