شرح دعای عهد (قسمت چهارم)

شرح دعای عهد (قسمت چهارم)

۱۰ خرداد ۱۳۹۴ 0

 

وَ مُنْزِلَ التَّوْرَاةِ وَ الْإِنْجِيلِ وَ الزَّبُورِ؛ و اى نازل كننده كتاب آسمانى تورات موسى (ع) و انجيل عيسى (ع) و زبور داود (ع)

در ذکر این فقره، بعد از فقرات سابقه، یحتمل که اشاره باشد به آن که این کتب، کتابهای آسمانی است که نازل شده. و مثل آنها، مثل رحمت نازله از سماء است، که احیاء خلق به آن می شود. و رحمت خداوند از وجود و ظهور امام ظاهر می شود. پس کانه; انزال کتب هم به او می شود. بلکه وجود آن حضرت، کتاب الله است; که جامع کلمات الله و محیط بر هر خلقی هست. چنانکه خداوند فرمود: «ما فرطنا فی الکتاب من شیی ء. (23)
« لا یابس الا فی کتاب مبین » (24)
و فرموده: «و کل شیی ء احصیناه فی امام مبین.» (25)
و جای دیگر فرموده: «تبیانا لکل شیی ء» (26)
و فرموده: «و کل شیی ء فصلناه تفصیلا» (27)
که حاصل همه آن است که; کتاب «تورات » و «قرآن » و «امام » همه جامع هر چیزی هستند. و همه چیزها در تحت ایشان درج است.
پس; همه کتب و همه ائمه باید چنین باشند. زیرا که همه حاکی از مشیت خداوندند، و در حدیث وارد شده. که «خلق الله المشیة بنفسها. ثم خلق الاشیاء بالمشیتة.» (28) یعنی; خداوند مشیت را بی واسطه، به نفس آن آفرید. و سایر اشیاء را به توسط مشیت خلق فرمود.
پس در ظهور امام (عج) ظهور هر چیزی هست. زیرا که ارواح آنها در کتب آسمانی ماخوذ است. و در حقیقت کل اشیاء کلمات آن کتب می باشند. و آن کتب جامع آنهایند. پس امام عصر هم جامع آنها خواهد بود. و از این جهت باکی نیست که مراد از انزال کتب مذکوره، در این فقره هم، اذن ظهور آن حضرت باشد - ولو مجازا - چنانچه بر صاحب ذوق سلیم مخفی نیست. و چون انسب به فقرات مذکوره، بیان اختلاف خلق در مراتب است، زیرا که به ظهور امام، خلق مختلف می شوند; زیرا که بعضی قبول می کنند و تصدیق آن حضرت را می نمایند و بعضی تکذیب می کنند و در مقام عناد برمی آیند، لهذا بعد از فقرات مذکوره می گویی:

پی نوشت ها:
23. انعام/ 38.
24. انعام/59.
25. یس / 12.
26. نحل/89.
27- اسراء/ 12.
28. التوحید/ 148، ح 19 . ص 339، ح 8.

منبع: مجله: موعودخرداد و تیرماه 1376، شماره3، نقل از سایت حوزه

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث