شرح دعای عهد (قسمت بیستم)

شرح دعای عهد (قسمت بیستم)

۱۰ خرداد ۱۳۹۴ 0

 

عَنْ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فِي مَشَارِقِ الْأَرْضِ وَ مَغَارِبِهَا سَهْلِهَا وَ جَبَلِهَا وَ بَرِّهَا وَ بَحْرِهَا؛از تمام مرد و زن اهل ايمان كه در مشرق و مغربهاى زمين هستند و در صحرا و كوه و بر و بحر عالمند

یعنی از جانب جمیع اهل زمین که مومن به آن حضرت اند ،صلوات برسان به آن حضرت . اعم از آن در مشرقها یا مغربها یا سایر جاهای دیگر باشند.

و ممکن است که این اماکن محل رسانیدن صلوات باشند. یعنی صلوات را در همه این اماکن به آن حضرت برسان. و این صحیح است. زیرا که ان حضرت غافل از هیچ موضع از مواضع صحرا و دریا نیست. و نور او و حقیقت او و توجه او در همه جاها هست. و الا فرقی فیما بین او و سایر مردم نبود. پس او در هر جا که باشد محیط به سایر جاها نیز هست. و صلوات هر کسی در هر جایی به آن حضرت می رسد و چگونه چنین نباشد؟ و حال آنکه همه اعمال خلایق را او مطلع می شود. زیرا که خداوند فرموده:

«وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ(5)؛یعنی بفرما (ای محمد -صلی الله علیه و آله ) به مردم؛که عمل کنید هر چه می خواهید.پس زود باشد که ببیند عمل شما را ،خدا و پیغمبر او  و مومنان ؛ که مراد به مومنان چنان که در اخبار وارد شده ائمه (صلوات الله علیهم اجمعین) می باشند.(6)

پس امام زمان هم بر اعمال مردم مطلع می شود. پس صلوات بر خود او به طریق اولی به او می رسد؛بخصوص وقتی که خواهش از خدا بشود که صلوات ما را به او برسان .

و الحاصل مقصود از این فقره،ان است که هر جایی ،از هر کسی از مومنین و مومنات ،صلوات را برسان به امام زمان . و لکن می گوئی


پی نوشت ها:

(5) توبه،105.

(6)ر.ک: تفسیر عیاشی109/2 ح125 تفسیر صافی727/1،تفسیر برهان157/2-160.

منبع: مجله: موعودخرداد و تیرماه 1376، شماره3، نقل از سایت حوزه

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث