شیخ حسن شحاته

شیخ حسن شحاته

۰۲ تیر ۱۳۹۴ 0 فرهنگ و اجتماع

حسن بن محمد بن شحاته بن موسی العنانی عالِم دینی از پیروان مکتب اهل بیت علیهم السلام در مصر بود.

زندگینامه :

  شحاته 10 نوامبر 1946 در منطقه هربیط شهر ابوکبیر در استان الشرقیه مصر متولد شد . 
شیخ حسن شحاته در سال 1946 در خانواده‌ای «حنفی» مذهب در استان «الشرقیه» مصر به دنیا آمد و در سال 1996 به مذهب تشییع درآمد.
شحاته فارغ التحصیل مرکز «القراءات» بود و مدرک کارشناسی ارشد خود در رشته «علوم قرآنی» را از این مرکز دریافت کرد.
اولین خطبه نماز جمعه خود را در حالی‌که بیش از 13 سال نداشت، در مسجد روستایش خواند و خواندن خطبه‌های نماز را هنگام ادای خدمت سربازی در نیروهای مسلح مصر نیز ادامه داد و مسئول توجیه و بالا بردن روحیه نیروهای یگان مهندسی ارتش مصر در سال 1973 و گوینده رادیو و تلویزیون بود. به این ترتیب شیخ شحاته در خانواده‌ای دوستدار اهل بیت علیهم السلام رشد یافت.
آنگونه که خود شحاته می‌گفت، پدرش درباره شخصیت «امیر المؤمنین على بن ابى‌طالب علیه السلام» برای وی بسیار سخن می‌گفت و به شیخ حسن می‌گفت: فرزندم، امیر المومنین علیه السلام مهمترین حامى اسلام بود. هنگامی‌که حضرت علی(ع) در کنار پیامبر(ص) بود، هیچ‌گاه کسی جرات نمی‌کرد، به آن حضرت آزاری برساند.
شیخ حسن شحاته طی سال‌های 1994 تا 1996 به  مذهب تشییع گروید، با این حال در این مدت نیز همواره مدافع اهل تسنن بود، اگرچه دشمنانش وی را متهم به ناسزا گفتن به صحابه و عایشه می‌کردند.
وی در دوره حکومت سه دهه‌ای «حسنی مبارک»، رئیس جمهوری مخلوع مصر سه سال در زندان به سرمی‌برد و از سفر به خارج از مصر منع شده بود.
مطبوعات و رسانه‌های مصر وی را از بزرگ‌ترین شیوخ این کشور و بحث برانگیزترین آنها در مصر می‌دانستند و او را «علامه شیخ حسن احمد شحاته» می‌نامیدند که از شیوخ و علمای الازهر و امام جماعت یکی از بزرگ‌ترین مساجد قاهره و برگزار کننده مجموعه برنامه‌های «العلم» در رادیو و تلویزیون و مساجد مصر بود.
مردم مصر او را به عنوان امام جماعت مسجدی می‌شناختند که در نزدیکی سفارت اسرائیل در قاهره قرار داشت و روزهای جمعه برای شنیدن خطبه‌های نماز جمعه و سخنرانی‌هایش به این مسجد هجوم می‌آوردند تا سخنان وی درباره برحق بودن اهل بیت و وفاداریش به ولایت آنها را بشنوند و شیخ را همواره منادی حق و حقیقت می‌دانستند و از آنجا که وی همواره رسوا کننده رژیم صهیونیستی بود و علیه آنها سخن می‌گفت، نماز جمعه وی همواره با اتخاذ تدابیر شدید همراه بود.دانش آموزان بسیاری توسط شیخ شحادته در الازهر پرورش یافتند که از جمله آنها می‌توان به «شیخ طنطاوی» اشاره کرد.
گفته شده که وی پیامبر(ص) را در خواب دیده که از وی خواستار ولایت حضرت علی(ع) و دفاع از اهل بیت علیهم السلام برپای منابر و در تمام رسانه‌ها شده و به همین دلیل گفته می‌شود، چون سخن وی از دل برمی‌آمده لاجرم بر دل هم می‌نشسته و بسیاری را پای منبر خطابه‌هایش می‌کشیده است.
شیخ حسن شحاته در مصر از جمله مهمترین دشمنان وهابیت به شمار می‌آمد که در هرجا منبر سخنرانی داشت، غیر ممکن بود، ماهیت واقعی وهابی‌ها و وهابیت را برملا نکند، به همین دلیل در سال 1996 توسط دستگاه‌های امنیتی مصر و در واقع به شکایت گروه‌های وهابی مصری دستگیر و تنها به اتهام اعلام ولایت علی ابن ابیطالب و ترویج تشییع در مصر راهی زندان شد تا قدر و ارزش شیخ بیش از پیش نزد مردم مصر افزایش یابد. شیخ پس از خروج از زندان از هرگونه سخن گفتن و اظهار نظر در رسانه‌های جمعی منع شد. این موجب شد تا وی از منبر برای برملا کردن ماهیت واقعی نظام مبارک و آنچه در زندان بر وی گذشته استفاده کند.

 فعالیت های شحاته :

مطبوعات مصر شحاته را جنجالی ترین عالم دینی این کشور توصیف کرده اند.شحاته معروف به علامه و عالم الازهر بود و پیش نمازی یکی از بزرگترین مساجد قاهره را به عهده داشت و سال 1973 مسئول امور عقیدتی یگان مهندسی ارتش مصر بود و برنامه های علمی در تلویزیون ، رادیو و مساجد برگزار می کرد .هزاران نفر از مردم مصر در مسجد شحاته جمع می شدند تا به وی اقتدا کنند و سخنانش را بشنوند سخنانی که حاوی واقعیت ها و حب اهل بیت (ع) بود و در این سخنان ستمکاران ، منافقان و فرقه های گمراه را رسوا می کرد.

درحالیکه این مسجد مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در قاهره قرار داشت، شحاته با صدای بلند اقدامات صهیونیست ها را محکوم می کرد به نحوی که هنگام سخنرانی شحاته تدابیر شدید امنیتی اطراف این سفارتخانه اجرا می شد .
شحاته فقط عالم دینی الازهر نبود بلکه استاد بسیاری از علمایی بود که پای درس وی نشستند . علمای بزرگ الازهر شحاته را می شناسند زیرا با آنها همدرس بود. از دوران کودکی حب حضرت علی (ع) در قلبش بود هر چند در آن دوران پیرو مکتب اهل بیت (ع) نبود .
گرویدن شحاته به مکتب اهل بیت (ع) پنجاه سال طول کشید، وی پس از آنکه در خواب پیامبر اسلام (ص) را دید به مکتب اهل بیت (ع) گروید و این موضوع را به صورت علنی در رسانه ها و مساجد مصر اعلام کرد؛  این امر جنجالی را به راه انداخت و در نتیجه آن شمار قابل توجهی از هوادارانش به مکتب اهل بیت (ع) گرویدند .
شحاته می گفت : از دوران کودکی با حب اهل بیت (ع) بزرگ شدم و پدرم و دیگر اعضای خانواده ام دوستدار اهل بیت (ع) بودند و پدرم مکرراً با من درباره شخصیت امیر المؤمنین (ع) صحبت می کرد و می گفت " پسرم ! امیرالمؤمنین مدافع اسلام بود . هنگامی که پیامبر اسلام (ص)به تنهایی راه می رفت مردم وی را اذیت می کردند؛ ولی وقتی که با امیرالمؤمنین (ع) راه می رفت ، کسی جرأت جسارت به وی را نداشت."
شحاته همچنین تأکید می کرد: با صوفی ها 20 سال هم صحبت بودم و سرانجام به این نتیجه رسیدم که صوفی ها در این زمان چند دسته بوده و یک گروه مقید به احکام اسلامی نیستند و به ادعای اینکه به آخرین مراتب ایمان رسیده اند ، نماز را ترک کرده اند و خود را بی نیاز از نماز می دانند و گروهی نیز استاد چپاول اموال مردم به روش های مختلف است و سومین گروه نیز از صوفی گری بجز طبل و بوق زدن چیزی نمی داند .
شحاته درباره وهابی ها گفته است: " در مساجد به دشمنان اهل بیت (ع) از جمله وهابی ها حمله می کنم. وهابی ها چهره اسلام را مخدوش کرده اند و عقاید نادرستی دارند به نحوی که معتقد به هیچ یک از ائمه (ع) نیستند و فقط " ابن تیمیه" را قبول دارند و شأن وی را بالاتر از شأن پیامبر اسلام (ص) می دانند در حالی که طبق کتب علمی و تاریخی ابن تیمیه از لحاظ اعتقادات دینی فردی مشکوک است."
شحاته ماجرای گرویدن به مکتب اهل بیت (ع) را اینگونه نقل کرده است: از سال 1994 تا سال 1996 مُجدانه برای کشف حقیقت تلاش کردم و سرانجام به حقیقت دست یافتم و به مکتب اهل بیت (ع) گرویدم و شروع به اظهار حب اهل بیت (ع) در هر محل و منطقه محل سکونتم کردم تا وظیفه ام را انجام دهم و مسلمانان را با واقعیتی که قرن ها مخفی نگه داشته شده بود ، آشنا کنم .
شحاته جولای 2012 یعنی پس از پیروزی انقلاب مصر و رسانه ای شدن مساله حسینیه های این کشور ، با مشکل حمله به حسینیه روستای هربیط مواجه شد ولی خشونتی علیه وی صورت نگرفت.

مهمترین مراحل زندگی شیخ شحانه:

در واقع اگر بخواهیم مهمترین مراحل زندگی شیخ شحاته را ذکر کنیم می‌توانیم آن را در موارد زیر خلاصه کرد:
1 – مرحله ارتش که طی آن در جنگ ماه رمضان مشارکت داشت.
2 – مرحله «الدورامون» که نام یکی از شهرهای استان «الشرقیه» است که هم دژ اخوانی‌ها و هم وهابیت به شمار می‌آمد و طی آن شیخ شحاته توانست بیش از 90% دانش‌آموزان خود را به آیین تشییع درآورد.
3 – مرحله قاهره که از سال 1984 آغاز و تا سال 1996 ادامه می‌یابد که اوج فعالیت‌های مذهبی شیخ را تشکیل می‌داده و در این دوره بود که نماز جمعه را در منطقه «کوبری» ادا می‌کرد که مصادف با دستگیری وی از سوی رژیم سابق شد.
شیخ شحاته یک‌بار دیگر نیز در سال 2009 میلادی از سوی رژیم حسنی مبارک بازداشت شد. این بار وی به همراه 306 شیعی مصری و عربی به بهانه کشف یک گروه وابسته به «حزب الله» در مصر بازداشت شد، اما در همان سال دادگاه جنایی مصر حکم آزادی وی به همراه دیگر متهمان این پرونده را صادر کرد.
شیخ حسن شحاته در جریان انقلاب 25 ژانویه 2011 فعالیت بسیار داشت و پس از انقلاب ،موضوع تاسیس حسینیه‌هایی برای شیعیان در مصر به ویژه در روستای «هربیط»‌ زادگاه شحاته در ژوئن 2012 مطرح کرد که  برای وی بسیار مشکل ساز شد.
درباره فعالیت‌های مذهبی خود، شحاته که به خاطر ساختار مذهبی خانواده‌اش خیلی زود و در نوجوانی وارد فعالیت‌های دینی و مذهبی شد و همین موجب شد تا وی برای اولین بار هنگامی‌که هنوز به سن 15 سالگی نرسیده بود، پای منبر برود و به گفته‌اش خود با دست خود خطبه نماز را بنویسد. شحاته 5 سال خطیب مسجد «الأشراف» روستای خود بود.

تالیفات شیخ حسن شحاته:

مولفات شیخ حسن شحاته آنگونه که خود می‌گوید، کتاب «إحیاء علوم الدین» بوده و اشعار و رساله‌هایی نیز به رشته تحریر درآورده که باید از میان آنها به رساله «سراج الأمة فی خصائص السادة الأئمه» اشاره کرد.

قتل شحاته :

شحاته دوم تیر ماه 92 به همراه گروهی از پیروان مکتب اهل بیت (ع) می خواستند مراسمی را به مناسبت نیمه شعبان در خانه یک از این افراد در روستای ابومسلم برگزار کنند که پیش از آغاز مراسم گروهی از سلفی های افراطی و تعدادی از ساکنین این روستا به خانه مذکور حمله کردند و شحاته و همراهانش را به شدت مورد ضرب و جرح قرار دادند و او را بی رحمانه کشتند.


منابع:

(1)شیخ «حسن شحاته» رهبر شیعیان مصر کیست؟ (خبرگزاری فارس،تاریخ بازبینی ،1393/08/20)

(2)حسن شحاته چه کسی بود ؟(شبکه خبر،تاریخ بازبینی ،1393/08/20)

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث