حجت الاسلام ماندگاری: ویژگی های قیام فرهنگی سید الشهداء (ع)

حجت الاسلام ماندگاری: ویژگی های قیام فرهنگی سید الشهداء (ع)

۱۰ آذر ۱۳۹۴ 0 اهل بیت علیهم السلام

 

قیام حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) صرفاً یک حرکت جهادی علیه جریان باطل نبود، بلکه یک حرکت فرهنگی برای ایجاد دگرگونی در وضعیت فرهنگی آن زمان بود. چرا که به تعبیر آن حضرت از دین در عمل و مصداق چیزی جز نام باقی نمانده بود. در چنین فضایی آن حضرت به فکر ایجاد تحول فرهنگی در جامعه مسلمین افتاد تا از این طریق مردم را به سمت بندگی خدا سوق دهند.

حضرت سید الشهداء (علیه السلام) در کلامی نورانی فرموده اند:« انسان زمانی که در مسیر بندگی خدا باشد از جهل و نادانی دور است» بنابراین هدف حرکت سید الشهداء(علیه السلام) این بود که بندگان خدا را به سمت عبودیت و بندگی سوق دهند به همین خاطر یکی از صفات امام حسین (علیه السلام) «دعوت کننده به سوی خدا» است. بنابراین کسی که در مسیر ابا عبدالله الحسین قرار گیرد یقیناً در مسیر عبودیت خدا قرار گرفته است.

 امام حسین علیه السلام با نثار خون پاکشان، مسیر عبودیت و بندگی  را به مردم نشان دادند.
 


در اینجا این سوال مطرح می شود که چرا از بین معصومین (علیه السلام) این صفت به امام حسین (علیه السلام) اختصاص یافته است مگر امامان دیگر دعوت کننده به سوی خدا نبودند. در جواب باید گفت دعوت به سمت خدا به چند روش ممکن می شود. ابتدا به صورت گفتاری و در قالب کلمات و بیانات و دومین روش به شیوه رفتاری یعنی با سیره عملی که همه معصومین (علیهم السلام) با این دو روش مردم را به سمت دین خدا دعوت کردند. اما سومین شیوه دعوت با ریخته شدن خون در راه خدا میسر می شود که این شیوه منحصر به حضرت ابا عبدالله الحسین(علیهم السلام) است. در این روش امام با نثار خون پاکشان مردم را به سوی خدا دعوت کردند که این روش موثرترین شیوه برای سوق دادن مردم به سمت عبودیت و بندگی خدا است.

منبع: هفته نامه حرم (تاریخ بازبینی: 94/09/08)

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث