داستانهای علما: شیخ بهائی؛ سی سال در جستجوی علم

داستانهای علما: شیخ بهائی؛ سی سال در جستجوی علم

۱۰ دی ۱۳۹۴ 0

شیخ بهائی گذشته از سفرهائی که در زمان حیات پدر خود به اتفاق وی کرده یعنی سفر از بعلبک به جبل عامل در زمان شیرخوارگی و سفر به ایران در هنگام کودکی و سفر به خراسان و سفر حج در جوانی، وی پس از مرگ پدر نیز سفرهائی کرده است که عمده آنها نیز عبارتند: از سفر حج که برای دومین بار انجام داد و سفر عراق و شام و مصر و دمشق و حلب و آسیای صغیر و بیت المقدس، و نیز پس از انتصاب به مقام شیخ الاسلامی اصفهان مسافرتهائی نیز باتفاق شاه عباس نمود که مشهورترین آنها سفری است که پیاده از اصفهان به مشهد رفت. 

صاحب تاریخ عالم آرای عباسی می‏ گوید: که وی پس از فوت سید علی منشار (پدر زن شیخ بهائی) منصب شیخ الاسلامی و وکالت حلالیات و تصدی امور شرعی اصفهان یافت. مدتی بود تا شوق کعبه و بازگشت به زندگی ساده غلبه کرد و با درویشان سفر کرد ومدتی در عراق و شام و مصر و بیت المقدس می‏ گشت و در سفر به خدمت دانشمندان می ‏رسید.
سپس می ‏گوید:
«در زمانی که در عالم ظاهر و باطن سر آمد روزگار بود از مصر می‏ آمد و جامه جهان گردان به تن داشت و خویشتن را پنهان می ‏کرد و فروتنی می‏ نمود، از او خواستم که چیزی از وی آموزم. گفت: به شرط آنکه نهفته بماند. و هندسه و هیئت را بر او خواندم و سپس به شام و از آنجا به ایران رفت. و چون به دمشق رسید در محله «خراب» در سرای یکی از بازرگانان بزرگ فرود آمد و حافظ حسین کربلائی قزوینی ساکن دمشق مولف «روضات» نزد او رفت و شعر خود را بر وی خواند.
شیخ میل دیدار حسین بورینی داشت و آن بازرگان وی را به خانه خود خواند. عده زیادی از دانشمندان شهر را در آن مهمانی دعوت کرد و شیخ بهائی در آن مجلس لباس جهانگردان پوشیده بود و بر بالای مجلس نشسته و همه او را گرامی می‏ داشتند و به او احترام می‏ گذاشتند، و بورینی که وی را نمی ‏شناخت از او به شگفت آمد و چون پی به دانش او برد بزرگش داشت و شیخ بهائی از او خواست که آمدنش را پنهان دارد و از آنجا به حلب رفت». 

صاحب «سلافة العصر» گوید:

سی سال سیاحت کرد و به دیدار دانشمندان بسیار رسید و سپس به ایران بازگشت و به تالیف کتب پرداخت و آوازه‏ اش در جهان پیچید و علماء از هر دیار نزد وی آمدند.

خود شیخ بهائی در کتاب کشکول در مورد سفرهای خود به شرح زیر اشارتی کرده:

«در قحطی سال 998 هجری قمری در شهر تبریز و دیگر بار در ماه صفر سال 993 هجری قمری در تبریز بوده و در ماه ذی القعده سال 1007 هجری قمری در شهر مشهد و در ماه محرم سال 1008 هجری قمری در حال بازگشت از سفر مشهد بوده است و چندی در کاشان و نیز مدتی را در هرات گذرانیده و در اشعار خود از اوضاع هرات توصیف کرده است». (فقهای نامدار شیعه،عقیقی بخشایشی،ص219).


منبع: مردان علم در میدان عمل، سید نعمت الله حسینی، دفتر انتشارات اسلامی(وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم)، جلد 1.

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث