داستانهای علما: چگونگی پرورش مرحوم محمدباقر مجلسی

داستانهای علما: چگونگی پرورش مرحوم محمدباقر مجلسی

۱۵ اسفند ۱۳۹۴ 0 فرهنگ و اجتماع
محمدباقر بن محمد تقی مقصود علی مروج مذهب و احیاء کننده دین و شریعت صاحب تالیفات کثیره و گرانبها که یکی از تالیفاتش کتاب معروف «بحار الانوار» که جامع آثار و اخبار رسول مختار اهل بیت اطهار است می ‏باشد و چاپ جدید آن بیش از صد جلد است. این عالم بزرگوار خدمات بزرگی به اسلام و مسلمین خصوصاً به عالم تشیع و مومنین نموده. (جزی الله عن الاسلام و المسلین له خیر الجزاء). 
در خاتمه مستدرک فرمود: مادر محمد تقی مجلسی عارفه و مقدسه و صالحه بوده. از تقوی و پرهیزکاری او نقل شده که وقتی که شوهرش ملا مقصودعلی عازم سفر بود پسران خود ملا محمد تقی و ملا محمدصادق را آورد خدمت علامه مقدس ملاعبدالله شوشتری به جهت تحصیل علوم دینیه. از آن بزرگوار استدعا کرد که در تعلیم ایشان بیشتر مواظبت فرمایند، پس از آن مسافرت نمود. 
پس ایام عیدی از اعیاد اسلامی رسید، ملاعبدالله سه تومان به ملامحمد تقی داد و فرمود: این را در مخارج ضروری زندگی خرج نمائید.
عرض کرد: بدون اجازه مادرم نمی ‏توانم قبول کنم، اجازه بدهید از مادرم اذن بگیرم آن وقت قبول می‏ کنم .
چون به خدمت مادرشان رسیدند قضیه را نقل کرد. فرمود:
پدر شما وقتی که سفر کرد دکانی که در آن چهارده غازبیگی گندم هست گذاشته که آن را بطوری تعیین و تقسیم نموده ‏ام مساوی مخارج شما است. این مقدار مخارج عادت شده است برای شما. و اگر شما این عیدی را قبول کنید و صرف کنید چند روزی آن عادت ترک می ‏شود نمی‏ توانید دوباره به عادت اول برگردید آن وقت مجبور خواهم شد که از تنگی معاش به خدمت شیخ بروم و شکایت کنم و این شایسته ما نیست.
چون این مطلب را به خدمت استاد عرض کردند، آن بزرگوار دعا کرد در حق ایشان. حق تعالی دعای آن جناب را مستجاب کرد.  این سلسله جلیله را از مروجین دین و شریعت قرار داد. 
ملامحمدتقی مجلسی نیز در حق فرزندش محمد باقر چنین دعائی کرد. چنانچه آقا احمد سبط استاد اکبر بهبهانی در «مرآت الاحوال» بتوسط بعضی ثقات از ملا محمد تقی نقل کرده که فرمود:
در بعضی از شبها بعد از فراغ از نماز شب و تهجد بر من حالتی عارض شد که دانستم در این حال اگر دعا کنم، مستجاب می‏شود فکر می‏کردم چه دعائی بکنم و از خدا چه بخواهم که ناگاه صدای گریه محمد باقر از گهواره بلند شد. من عرض کردم: «خداوندا بحق محمد و آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین که این فرزند مرا مروج دین ناشر و احکام خیر المرسلین قرار بده و او را موفق کن به توفیفات بی نهایت خود».

شکی نیست که از آثار آن دعاها است که این همه آثار و برکات و خدمات از آن بزرگوار ظاهر شده. با وجودی که به همه امور رسیدگی می‏ کرد از او هیچ گونه وظیفه بندگی و اخلاقی فوت نمی‏ شد، از قبیل شرکت کردن در نماز اموات و مجالس و میهمانی رفتن، رسیدگی به امور مرافعات و رفع حوائج مومنین.

خدمت او به شیعه به حدی رسید که عبدالعزیز دهلوی در کتاب تحفه گفته است: که اگر شیعه را دین مجلسی بنامد بی جا نخواهد بود زیرا که رونق آن را از او شده.


.1منبع: مردان علم در میدان عمل، سید نعمت الله حسینی، دفتر انتشارات اسلامی (وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم)، جلد 

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث