داستانهای علما: روش سید علی آقا قاضی (ره) در کمک به مستمند

داستانهای علما: روش سید علی آقا قاضی (ره) در کمک به مستمند

۲۸ مهر ۱۳۹۵ 0 فرهنگ و اجتماع

شخص موثقی از علمای نجف نقل کردند: 

در نجف اشرف دیدم آیة الله عالم و عامل و عارف کامل آقای سید علی قاضی طباطبائی (استاد اخلاق علامه طباطبائی صاحب المیزان) در دکانی کاهو می‏ خرید ولی برخلاف سایر مشتریها که کاهوی مرغوب و نازک را جدا می ‏کردند ایشان کاهوهای غیر مرغوب و غیر قابل استفاده را جدا کرده پولش را دادند و حرکت کردند. من بدنبالش رفتم.

عرض کردم: چرا حضرتعالی کاهوهای خوبی جدا نکردید؟

فرمود: فروشنده این کاهو آدم فقیری است من می‏خواهم به او کمکی کرده باشم در ضمن نمی‏ خوابم بطور مجانی باشد که هم شخصیت و حیثیت او محفوظ باشد و هم او به پول مجانی گرفتن عادت نکند. این کاهوها را که کسی نمی‏ خرد بر می‏دارم و پولش را به او می‏ دهم.

آری،این عالم عالیمقدار با این فرمایش نکته جالب و درس بزرگی را بیان فرمودند چون در دستورات دین مقدس اسلام بی کاری، مفتخوری و تکدی  کردن و سربار مردم بودن بسیار مذموم است و در این خصوص روایات و احادیث فراوان از رسول خدا و ائمه معصومین علیهم السلام وارد شده که در اینجا به ذکر از آنها اکتفا می ‏شود:

زراره می‏ گوید: مردی به حضور حضرت صادق علیه‏ السلام رسید.عرض کرد: یا بن رسول الله دستم ناسالم است و نمی‏ توانم با آن خوب کار بکنم و سرمایه ‏ای هم ندارم با آن کاسبی کنم فردی محروم و مستمندم.

امام فرمود: (اعْمَلْ فَاحْمِلْ عَلَى رَأْسِكَ وَ اسْتَغْنِ عَنِ النَّاس)؛ کار کن و روی سرت بار بگذار و ببر و از مردم بی نیاز باش. (محجه البیضاء، ج3، ص143، الکافی، ج‏5، ص77)


منبع: مردان علم در میدان عمل، سید نعمت الله حسینی، دفتر انتشارات اسلامی (وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم)، جلد 1.

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث