ام سلمه کیست؟

ام سلمه کیست؟

۰۸ اسفند ۱۳۹۴ 0 اهل بیت علیهم السلام
یکی از زنان شایسته تاریخ اسلام و ارادتمندان و مربیان خاندان رسول الله «صلی الله علیه وآله» مخصوصاً فاطمه زهرا«علیها السلام» و پس از ایشان حضرت حسین «علیه السلام»، ام‌سلمه می‌باشد زنی که به افتخار همسری شخصیت اول جهان اسلام پیامبر اکرم «صلی الله علیه وآله» نایل آمده و در عین حال پس از رحلت حضرت خدیجه کبری مادر حضرت زهرا«علیها السلام» سرپرستی و نگهداری حضرت صدیقه را عهده‌دار می‌شود، در کتاب فرهنگ عاشورا [1] در موضوع زندگی ام‌سلمه چنین آمده است:
«همسر گرامی رسول خدا«صلی الله علیه وآله» از سابقین در اسلام و از مهاجران به حبشه بود. از زنان خردمند عصر خویش به‌شمار می‌رفت و نامش هند بود. پس از بازگشت از حبشه، به مدینه هجرت کرد شوهرش ابوسلمه در جنگ احد مجروح و سپس شهید شد. پیش از جنگ احزاب به همسری پیامبر درآمد و سرپرستی فاطمه زهرا«علیها السلام» را برعهده گرفت.
چون حسین «علیه السلام» بدنیا آمد، عهده‌دار نگهداری او شد. ام‌سلمه پس از رحلت رسول خدا«صلی الله علیه وآله» همواره هوادار اهل‌بیت ماند و سالها بعد از مخالفان سرسخت معاویه بود و طی نامه‌ای از برنامه‌های معاویه در سب و لعن امیرالمؤمنین «علیه السلام» انتقاد کرد. این بانوی بزرگوار از راویان حدیث از پیامبر بود.
حسین بن علی «علیه السلام» پیش از سفر به کربلا، عَلَم و سلاح پیامبر و ودایع امامت را به او سپرد تا از بین نرود. او هم آنها را به امام سجاد «علیه السلام» تحویل داد. این مکانت عظیم او را نزد اهل‌بیت می‌رساند.

ام‌سلمه، از طریق رسول خدا «صلی الله علیه وآله» پیشاپیش از ماجرای کربلا و شهادت امام حسین علیه السلام» خبر داشت. پیامبر، مقداری از خاک کربلا را به ام‌سلمه داده بود و در شیشه‌ای نگهداری می‌شد. حضرت فرموده بود: هرگاه دیدی که این خاک، به خون تبدیل شد، بدان که فرزندم حسین «علیه السلام» کشته شده است.

روزی ام‌سلمه در خواب رسول خدا را با چهره‌ای غمگین و لباسی خاک‌آلود دید، که حضرت به او فرمود: از کربلا و از دفن شهدا می‌آیم.

ناگهان از خواب برخاست، نگاه به آن شیشه کرد، خاک را خونین یافت، دانست که حسین «علیه السلام» شهید شده است و صدایش به صیحه و شیون بلند شد و همسایگان آمدند و ماجرا را بازگفت. آن روز را به یاد سپردند که دهم عاشورا بود، بعد از بازگشت اهل‌بیت به مدینه، روز خواب را با روز شهادت امام، مطابق یافتند. این ماجرا در روایات، به حدیث قاروره معروف است.»


[1] فرهنگ عاشورا/ محدثی/ ص 58.


منبع: فرهنگ فاطميه الفباي شخصيتي حضرت زهرا عليهاالسلام , مهدي نيلي‌پور.

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث