ام البنین کیست؟

ام البنین کیست؟

۲۷ بهمن ۱۳۹۴ 0 اهل بیت علیهم السلام
 
ام‌البنین بانوی گرامی و پرهیزگار و دلیری است که پس از فاطمه زهرا«علیها السلام» به ازدواج حضرت علی «علیه السلام» در آمد. در لحظه‌های پایانی عمر شریف حضرت زهرا«علیها السلام» آن بانوی ملکوتی از جمله وصایایی که داشتند به حضرت علی «علیه السلام» توصیه به ازدواج نمودند و فرمودند: مردان نیازمند به ازدواج هستند، و به همین دلیل حضرت علی «علیه السلام» پس از ایشان با ام‌البنین ازدواج نمودند و نتیجه آن چهار فرزند دلیری بود که بالاترین پشتوانه برای فرزندان صدیقه طاهره مخصوصاً در قیام عاشورا بودند.
مادر حضرت اباالفضل «علیه السلام» و همسر امیرالمؤمنین پس از شهادت حضرت فاطمه «علیها السلام» بود که به معرفی عقیل، برادر حضرت امیر، به همسری علی «علیه السلام» درآمد. نامش فاطمه بنت حزام از قبیله بنی‌کلاب و خواهر لبید شاعر بود. زنی بود با شرافت، از خانواده‌ای ریشه‌دار و دلاور و نسبت به فرزندان حضرت زهرا«علیها السلام» نیز بسیار مهربان بود. ثمره ازدواج علی «علیه السلام» با او چهار پسر بود، به نامهای: عباس، جعفر، عبدالله و عثمان، که هر چهار فرزندش در روز عاشورا در رکاب سیدالشهدا به شهادت رسیدند.

ام‌البنین، پس از شهادت فرزندانش، همه روزه به بقیع می‌رفت و بچه‌های عباس را نیز به همراه می‌برد و به یاد شهیدش مرثیه و نوحه می‌خواند. زنان مدینه نیز به ندبه و نوحه سوزناک او جمع می‌شدند و می‌گریستند. اشعاری هم درباره عباس سروده بود. [1]


[1] .فرهنگ عاشورا/ جواد محدّثی/ ص 55.

منبع:فرهنگ فاطميه الفباي شخصيتي حضرت زهرا عليهاالسلام , مهدي نيلي‌پور.

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث