شباهت حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) و امام مهدی (عجل الله فرجه الشریف)

شباهت حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) و امام مهدی (عجل الله فرجه الشریف)

۱۲ آذر ۱۳۹۳ 0

مژده به ظهور امام مهدی(ع) از همان سالهای آغازین ظهور اسلام آغاز شد و پیامبر گرامی اسلام(ص) در هر فرصت و مناسبتی که پیش می‏ آمد مردم را به ظهور عدالت‏ گستر موعود در آخرالزمان بشارت می‏ دادند و آنها را از نسل و تبار، تولد وغیبت، ویژگیهای ظاهری، نشانه‏ های ظهور، شاخصه‏ های قیام رهایی‏ بخش و مؤلفه‏ های حکومت جهانی آن حضرت آگاه می ‏ساختند. در اینجا تشابهات اخلاقی پیامبر (ص) و  امام مهدی (عج) را بیان می کنیم.

پیامبر اعظم صلی الله و علیه و آله و سلم می فرمایند:

«سُنَّتُهُ سُنَّتِی یُقِیمُ النَّاسَ عَلَی مِلَّتِی وَ شَرِیعَتِی وَ یَدْعُوهُمْ إِلَی کِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل ؛ سنت او (مهدی عجل الله تعالی فرجه) همان سنت من است و مردم را به دین و شریعت من به پا می دارد، و آنان را به کتاب خدا فرا می خواند».[1]

اخلاق نیکو و با عظمت

آن دو بزرگوار دارای خلق عظیم هستند. خداوند خطاب به حضرت محمد (ص) می فرمایند: وَ إِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ[2]؛ یعنی تو، به اخلاق عظیم و نیکو آراسته ای.
پیامبر صلی الله و علیه و آله و سلم نیز فرموده اند: « الْمَهْدِیُّ مِنْ وُلْدِی اسْمُهُ اسْمِی وَ کُنْیَتُهُ کُنْیَتِی أَشْبَهُ النَّاسِ بِی خَلْقاً وَ خُلْقا؛ [3]مهدی از فرزندان من است، اسم او اسم من و کنیة او کنیه من است و او از لحاظ جسمی و روحی و اخلاقی، شبیه ترین مردم به من است».

علم گسترده

پیامبر اعظم صلی الله و علیه و آله و سلم، دارای علم گسترده ای بوده، تا آن جا که می فرمایند: «أَنَا مَدِینَةُ الْعِلْمِ ...؛ من شهر علم هستم و ....».[4]
امام مهدی عجل الله تعالی فرجه می فرمایند: «فَإِنَّا یُحِیطُ عِلْمُنَا بِأَنْبَائِکُمْ وَ لَا یَعْزُبُ عَنَّا شَیْ ءٌ مِنْ أَخْبَارِکُم ؛ ما بر اخبار و احوال شما آگاهیم و هیچ چیز از اوضاع شما بر ما پوشیده و مخفی نمی ماند». [5]

برپا کنندة عدل

هدف از رسالت پیامبر اعظم صلی الله و علیه و آله و سلم اجرای عدالت و مساوات بوده است؛ لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمِیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ[6]؛ ما رسولان خود را با دلایل روشن ]فرستادیم و با آنها، کتاب و میزان نازل کردیم تا مردم عدالت را بپا دارند.
هدف از قیام حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه نیز برپایی عدالت است.
«یَمْلَأُ الْأَرْضَ عَدْلاً وَ قِسْطاً کَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً؛ [7]زمین را آکنده از عدل و داد می کند همان گونه که از جور و ستم پر شده است. امام زمان عجل الله تعالی فرجه عدالت را، همچنان که سرما و گرما وارد خانه ها می شود، وارد خانه های مردمان کند؛ « أَمَا وَ اللَّهِ لَیَدْخُلَنَّ عَلَیْهِمْ عَدْلُهُ جَوْفَ بُیُوتِهِمْ کَمَا یَدْخُلُ الْحَرُّ وَ الْقَرُّ »[8].


پی نوشت:

[1]کمال الدین، ج2، ص411.

[2]سورة قلم، آیه4.
[3]بحارالانوار، ج36، ص309.

[4]وسائل الشیعه، ج27، ص34.
[5] بحارالانوار، ج53، ص174.
[6] سورة حدید، آیه 25
[7]الغیبة، النعمانی، ص58.
[8]. همان، ص

مقالات مرتبط:

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث