سخنان رهبر: زن و خانواده (4) (+عکس نوشته)

سخنان رهبر: زن و خانواده (4) (+عکس نوشته)

۱۴ شهریور ۱۳۹۵ 0 صوتی و تصویری

مادران با زندگی کردن، فرزند تربیت می‌كنند

مادران روی فرزندانشان تاثیر می‌گذارند. حرفهایشان، اظهار محبتشان و سخنی که در خلال آنها اظهار محبت بیان می‌کنند، به مغز فرزند فرو می‌رود.


تربیت فرزند

زن در اسلام، ریحانه است

نگاه اسلام به زن، نگاهی است عزت‌بخش، كرامت‌بخش، رشدآفرین، استقلال‌دهنده‌ی به هویت و شخصیت زن؛ این ادعای ماست. ما این ادعا را با محكمترین ادله می‌توانیم اثبات كنیم.


زن در اسلام

 حضور خانمها در جامعه انقلابی مثل حضور آقایان واجب و لازم است

تا وقتی جامعه، جامعه انقلابی است، حضور خانمها مثل حضور آقایان واجب و لازم است، این شکّی نیست چون مسلمانند، همه تکلیف دارند، همه وظیفه دارند، زن و مرد ندارد.


حضور زنان در جامعه

مرد بی‌عیب در دنیا وجود ندارد

این نکته را هم به شما زنها بگویم که مرد بی‌عیب در دنیا وجود ندارد. ممکن است مردی این عیب را داشته باشد؛ آن عیب دیگر را نداشته باشد. دیگری هم که اين عیب را ندارد، ممکن است ده عیب دیگر داشته باشد.



زن ضرورتهای مرد را درک کند

زن ضرورتهای مرد را درک کند، فشار اخلاقی روی او وارد نیاورد، کاری نکند که او در امر زندگی مستأصل شود و به راههای نادرست متوسّل بشود. او را به ایستادگی در میدانهای زندگی تشویق کند. اگر چنانچه کار او مستلزم این است که یک مقداری به وضع خانوادگی رسیدگی کافی نداشته باشد، این را به رُخ او نکشد.



مادری

اگر زنان ما از لحاظ رتبه‌ی معرفتی و بینش و معلومات، سطح خود را ارتقاء دهند، این نقش با هیچ نقش دیگری، قابل مقایسه نیست. مادر است که فرهنگ و معرفت و تمدن و ویژگیهای اخلاقىِ یک قوم و جامعه را با جسم خود، با روح خود، با خُلق خود و با رفتارِ خود، دانسته و ندانسته به فرزند منتقل می‌کند.



سختگیری های پسران در انتخاب دختر

سختگیری‌های پسران و مردان در گزینش و انتخاب دختر جزو موانع بزرگ است. به پسران جوان نصیحت می‌کنم که در ازدواج تقوا و عفاف دختران را در نظر داشته باشند و نه جمال آنها را. ای بسا دخترانی بی‌بهره از جمال امّا برخوردار از والاترین صفتهاي انسانی؛ آنها را بخواهید و قدر بدانید.


سختگیری در ازدواج

زندگی شیرین

 وقتی که زن و شوهر در پایان کار روزانه یا در وسط روز به هم میرسند و همدیگر را می‌بینند، هر دو از هم توقع دارند که بتوانند محیط را شاد، سرزنده، قابل زیست و رفع کننده‌ی از خستگی بسازند؛ این توقع بجایی است و بیجا هم نیست.اگر بتوانید این کار را بکنید، زندگی شیرین خواهد شد.


تفاهم در زندگی مشترک

شیرزنان انقلاب و دفاع مقدس

شیرزنان انقلاب و دفاع مقدس نشان دادند که الگوی سوم، «زن نه شرقی، نه غربی» است. زن مسلمان ایرانی ثابت کرد می‌توان سنگر خانواده را پاکیزه نگاه‌داشت و در عرصه‌ی سیاسی و اجتماعی نیز فتوحات بزرگ به ارمغان آورد. زنانی که اوج احساس و لطف و رحمت زنانه را با روح جهاد و شهادت و مقاومت درآمیختند و مردانه‌ترین میدان‌ها را با شجاعت و اخلاص و فداکاری خود فتح کردند.


نقش زنان در انقلاب

مهریه سنگین

بعضی خیال می‌کنند مهریه‌ی سنگین به حفظ پیوند زناشویی کمک می‌کند. این خطاست. اشتباه است. اگر خدای ناکرده این زن و شوهر نااهل باشند، مهریه‌ی سنگین هیچ معجزه‌ای نمی‌تواند بکند.


مهریه
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث