سخنان رهبر: زن و خانواده (5) (+عکس نوشته)

سخنان رهبر: زن و خانواده (5) (+عکس نوشته)

۱۴ شهریور ۱۳۹۵ 0 صوتی و تصویری

کم شدن نسل جوان

من بارها این را به مردم عرض کرده‌ام؛ پیر شدن کشور، کم شدن نسلجوان در چندین سال بعد، از همان چیزهایی است که اثرش بعداً ظاهر خواهد شد، وقتی هم اثرش ظاهر شد، آن روز دیگر قابل علاج نیست.


کاهش جمعیت

اسراف الگوی زن مسلمان نیست

شأنِ زن مسلمان بالاتر از این حرفهاست که اسیر زر و زیور و جواهر آلات و از این قبیل شود. نمی‌خواهیم بگوییم اینها حرام است؛ می‌خواهیم بگوییم شأن زن مسلمان بالاتر از این است که در دورانی که بسیاری از مردم جامعه ما محتاج کمکند، کسانی بروند پول بدهند طلا بخرند، زینت‌آلات بخرند، و در انواع و اقسام روشها و منشهای زندگی، اسراف کنند. اسراف الگوی زن مسلمان نیست.


مهریه سنگین

انقلاب ما انقلاب زینبی است

انقلاب ما انقلاب زینبی است. از اول انقلاب، زنان یکی از برجسته‌ترین نقشها را در این انقلاب ایفاء کردند. هم در خود حادثه‌ی بسیار بزرگ انقلاب، هم در حادثه‌ی بسیار بزرگ هشت سال دفاع مقدس، نقش مادران، نقش همسران، از نقش مجاهدان اگر سنگین‌تر و دردناکتر و تحمل‌طلب‌تر نبود، یقیناً کمتر نبود.


زنان در انقلاب

شغل اول زن

شغل اول زن تربیت فرزند است. نمی‌گوئیم شغل دیگر نداشته باشد، داشته باشد. میتواند، هیچ مانعی ندارد. اسلام مانع نیست، اما اوّلین و اساسی‌ترین و پراهمیت‌ترین شغل زن، مادری است.


اشتغال زنان

من با تشریفات مخالفم

مگر سابق که این سالن‌ها نبود، این چیزها نبود، توی دو تا اتاق کوچک جشن می‌گرفتند،ازدواج‌ها بی‌برکت‌تر از امروز بود؟ عزت دخترها مگر کمتر از امروز بود، حالا باید حتماً بروند توی این سالن‌های بزرگ! عیبی ندارد، من مخالفتی نمی‌کنم با این سالن‌ها. من با تشریفات مخالفم. 


تشریفات ممنوع

کدبانوی خانه 

کدبانوی خانه شما باشید؛ کانون خانواده، جایی است که عواطف و احساسات باید در آنجا رشد و بالندگی پیدا کند؛  شوهر و بچه‌ها محبت و نوازش ببینند؛  مرهم زخم مرد، فقط و فقط نوازش همسر است. برای یک مرد بزرگ، این همسر کاری را می‌کند که مادر برای یک بچه‌ی کوچک آن کار را می‌کند.


زنان و خانه داری

جهیزیه حضرت زهرا (سلام الله علیها)

من گمان می‌کنم این‌که در جهیزیه‌ی حضرت زهرا (علیهاالسلام) این قدر سادگی رعایت شد... این حد را حفظ کردند. این یک جنبه‌ی نمادین داشت. برای این‌که بین مردم مبنا و پایه‌ای باشد برای عمل به آن، تا دچار این مشکلاتی که بر اثر زیاده‌روی‌ها پیش می‌آید، نشوند.


جهیزیه حضرت زهرا (س)

مردسالارىِ غربی

از نشانه‌های مردسالارىِ غربیها همین است که زن را برای مرد می‌خواهند؛ لذا می‌گویند زن آرایش کند، تا مرد التذاذ ببرد! این مردسالاری است، این آزادی زن نیست؛ این در حقیقت آزادی مرد است. می‌خواهند مرد آزاد باشد، حتّی برای التذاذ بصری؛ لذا زن را به کشف حجاب و آرایش و تبرّج در مقابل مرد تشویق می‌کنند! 


مردسالاری غربی

 قضیه‌ی محرم ونامحرم

بخش عمده‌ای از قضیه‌ی محرم و نامحرم باز برمی‌گردد به خانواده.اگر چنانچه چشم و دست خائن، زبان دو وجه، دل بی‌محبت و بی‌اعتقاد به همسر و همسری وجود داشت، ولو ظاهرسازیهائی هم باشد، محیط خانواده سرد می‌شود.


محرم و نامحرم

 هیچ کس با مهریه بالا خوشبخت نشد

بعضی از خانواده‌های طرف عروس می‌گویند که ما مهریه‌ی آن‌قدر بالا نمی‌خواهیم ولی خانواده‌ی داماد برای پز دادن و تفاخر می‌گویند نه نمی‌شود! چند میلیون یا فلان‌قدر. خب اینها همه دوری از اسلام است. هیچ کس با مهریه‌ی بالا خوشبخت نشد. ازدواج اگر چنان‌چه با محبت بود، بی‌مهریه هم متزلزل نمی‌شود. ولی اگر چنان‌چه بر مبنای زرنگی و  فریب  بود، مهریه هر چقدر هم که زیاد باشد، مرد بدجنس زورگو، کاری خواهد کرد که بتواند از زیر بار این مهریه هم فرار کند.


مهریه
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث