حجاب از دیدگاه بانوان تازه مسلمان

حجاب از دیدگاه بانوان تازه مسلمان

۲۳ آذر ۱۳۹۵ 0 فرهنگ و اجتماع

این روزها حجاب خود عاملی شده است برای پیوستن بسیاری از زنان غرب، که با فطرت سالم خود دریافته اند فرهنگ ابتذال ارمغانی جز به یغما رفتن کالای ارزشمند عفت زن و تاراج نمودن ارزش های انسانی او ندارد. بسیاری از بانوان تازه مسلمان داشتن حجاب را عامل آرامش و ارزش  زن می دانند و آنرا هدیه ای آزادی بخش از سوی خداوند توصیف می کنند: 

 

تینا هاوسکی، از آمریکا

خانم هاوسکی حجاب و پوشش را بزرگترین هدیه از دین اسلام می داند ، و این دین را معنای کامل آزادی می خواند به گفته ایشان آزادی چیزی فراتر از آنی است که ما می بینیم و یا انتظار داریم. بهترین راهنما و سرمشق اهل بیت و قرآن هستند.همچنین ایشان نویسنده ی کتاب مثلث عشق هستند و در این کتاب از باورهایشان درباره دین اسلام و وقایع  تاریخی 

زندگی شان سخن گفته اند و سه ضلع مثلث عشق را انسان ،خدا اهل بیت معرفی کرده اند.

فاطمه آناستازیا یِژووا، از روسیه

روزگاری من هم بدون هیچ دلیل و شناختی «بی‌حجاب» بودم. مشکل امروز بخشی از جوانان ایرانی هم دقیقاً همین است. مشکل نسل جدید آن‌ها ناآشنایی با اسلام است. هنوز قشنگی‌های اسلام و شیعه را نمی‌دانند وگرنه برهنگی را جذاب و نماد روشنفکری نمی‌خوانند.
این محدودیت نیست. بلکه احترام به شخصیت خویش است. این اتفاقاً عین آزادی است. خود را از نگاه باقی افراد مصون می‌دارید. 
 
 

سونیا (زهرا) کاسترو، از آرژانتین

حجاب هدیه خداست و برای حمایت از زن است و در جامعه باعث می‌شود خانمها با آزادی تحصیل و کار کنند و احساس امنیت داشته باشند .
 
 

تی‌تیانا بانوی تازه مسلمان قیرقیزستانی 

فصل جدیدی در زندگی من شروع شده است. یک سال بعد از مسلمان شدن شروع کردم به تکمیل حجاب و پوششم خدا کمک کرد  تا با ایمانی قوی‌تر پیش بروم و در اتاقم یک سجاده  دارم که در تنهایی و خلوت باخدا راز و نیاز می‌کنم  وقتی هم بیرون می‌روم با حجاب می‌روم  احساس می‌کنم رابطه‌ام با خدا قوی‌ترشده است. زمانی‌که حجاب گذاشتم در دانشگاه مشغول کار بودم دانشگاهی که بیش از دوهزار و پانصد دانشجو و پرسنل دارد. از دانشجویان و استادان من مدام می‌پرسیدند: چرا شما حجاب گذاشته‌اید؟ چه اتفاقی افتاده است؟ برایمان توضیح بدهید؟ و من می‌گفتم خدای من در دین اسلام دستور داده که حجاب داشته باشم و من به عنوان یک مسلمان موظف به رعایت پوشش و حجاب هستم.

 

امیلی (مریم) فرانسوا، روزنامه نگار انگلیسی

باحجاب شدم چون مسلمان شدم.
«مریم فرانسوا سرا» مشهور به «امیلی فرانسوا» نویسنده، روزنامه‌نگار، بازیگر و هنرپیشه انگلیسی است. او بازیگری را از سال ۱۹۹۰ یعنی از سن هفت سالگی و با بازی در فیلم «حس و حساسیت» به کارگردانی «انگ لی» آغاز کرد.
وی هم اکنون نماینده دانشگاه اسلامی آکسفورد است و با حجاب اسلامی در برنامه‌های مختلف تلویزیونی با موضوع جایگاه زنان مسلمان در جامعه حضور می‌یابد.
 
 

مریم فلمینگ، اهل آمریکا

برخی می‌گویند چرا زنان مسلمان این‌گونه خود را می‌پوشانند؟‌ خوب شما به حضرت مریم نگاه کنید. نگاه کنید حضرت مریم چگونه لباس می‌پوشیده است؟ چطور می‌توانید بگویید که زنان مسلمان قابل‌احترام نیستند و به اسلام حمله کنید درحالی‌که خودتان می‌بینید که حضرت مریم کاملاً‌ پوشیده بوده است.
 

ملانی دیامز، از فرانسه

حجاب با ارزش ترین گنجی است که به دست آورده ام  و حاضر به از دست دادن آن نیستم...
حجاب به من شخصیت ، شجاعت، صبر، اعتقاد راسخ و معنویت قوی می دهد حجاب من رابطه با خداست من خودم شخصا تصمیم گرفتم با حجاب شوم و با همه اعضا و جوارحم  میدانم که باید باحجاب باشم هنگامی که در اماکن شلوغ به من خیره می شوند آسوده هستم من با حجاب خودم رایافتم هرچند که دولت فرانسه فکر کند روسری من برای آنها یک معضل است...پوشش باعث می‌شود تا آزادی داشته باشیم آن هم آزادی که خودمان انتخاب می‌کنیم هرآنچه انجام می‌دهیم آزادانه است بدون این‌که بدن خود را در اختیار دیگران قرار بدهیم
خیلی خدا را شاکرم که در جوانی اسلام و حجاب را درک کردم.
 این باور قوی  که می‌گویند حجاب اعتماد به‌نفس و قدرت به انسان می‌دهد صحت دارد. من با داشتن حجاب در محل کارم محکم و پایداربودم.
پوشش چیزسختی نیست‌ بلکه شیرین است اگر شما آن را معامله‌ای با خدا بدانید که با هیچ چیز دیگری قابل قیاس نیست. خیلی خدا را شاکرم که در جوانی اسلام و حجاب را درک کردم.
(ملانی دیامز خواننده ای فرانسوی بود که اخیرا مسلمان شده است)

 ربیعه علی، بانوی تازه مسلمان تانزانیایی

پوشش خانم هایی که به عنوان راهبه در کلیسا حضور داشتند برایم جذاب و جالب بود و همیشه دوست داشتم مانند آنها لباس بپوشم.قبل از مسلمان شدنم کامل نبودم ولی بعد از روی آوردن به اسلام و خواندن آیه های نورانی قرآن خود را کامل می دانم.
ربیعه علی ضمن اشاره به اینکه از سال ۱۹۹۹ میلادی مسلمان شده است، از بانوان ایرانی خواست تا قدر کشور خود را با این همه حرمت و عفت بدانند و مواظب باشند که کشورهای غربی نتواند با بی حجابی در کشور تاثیرگذاری داشته باشند.
 

حنان ترک، از ترکیه

یک خواننده غربی که به قول خودش یک معتاد الکلی بوده، دوره اسلام آوردن وی و محجبه شدنش بهترین دوره زندگی اش است. حنان ترک، زنی است که در اوج شهرت در بازیگری در ترکیه حجاب را انتخاب کرد و بعد از آن هم دیگر نقش هایی را که حجاب نداشت را نمی پذیرفت به همین خاطر، کارگردان ها مجبور شدند تا نقش های محجبه را برای وی در نظر بگیرند.
 
 
 

سوزان کارلاند، از استرالیا

او معتقد است که انسان نباید در زندگی تسلیم شود، رعایت حجاب اسلامی با شنیدن اظهارنظرهایی بی‌مورد و هزاران نگاه متعجب از سوی افراد مختلف در کوچه و خیابان همراه است. او روزی تصمیم گرفت با این رفتارها مبارزه کند و بنابراین با خودش فکر کرد که از فردا لباسی می‌پوشم که رویش نوشته شده باشد اگر به من خیره شوی با تو برخورد خواهد شد. او در همان حین که با جامعه‌اش در مورد حجاب در جدال است در مورد مسئله‌ی دیگری نیز مبارزه می‌کند و آن هم نقش زن مسلمان در جامعه است.

ورونیکا(مریم فاضلی)، بانوی شیعه آلمانی

زیر این چادر مشکی هم ارزش پیدا کردم و هم کرامت؛ کرامتی که جز زیر این سیاهی جای دیگری پیدا نمی‏‌‏شود. من اوایل که مسلمان شده بودم نماز می‌خواندم و روزه می‌گرفتم ولی حجاب نداشتم به همین دلیل به آرامش هم نرسیده بودم؛ حجاب برای زن جهاد است و این یک مسئولیت است و فقط یک تکه پارچه به عنوان روسری نیست، این به دنیا نشان می‌دهد که ما مسلمان هستیم، حجاب برای من یک تولد دوباره بود از این رو دوباره شهادتین را گفتم و اشک ریختم؛ در قم و در کنار سفره اهل بیت(ع) بود که مذهب تشیع را درک کردم و زیباترین لحظه زندگی ام هم این است که چادر نماز برسر می‌گذارم و در مقابل درگاه خداوند دست نیاز دراز می‌کنم.
 
 
 

آماندا اسمیت، از ایالت یوتای آمریکا

مطلب جالب برایم، قبل از اینکه حجاب را انتخاب کنم، این بود که زنان محجبه را زیبا می‌دیدم اما دلیل حجاب و زیبایی آن را نمی‌دانستم. هنگامی که سال سوم دانشگاه بودم، شروع به تغییر کردم و به سمت مسلمان شدن حرکت کردم. در صحن دانشگاه با یکی از دخترانی که در کلاس عربی هر روز با هم بودیم روبرو شدم. پوشش او خیلی ساده بود و چادری به تن داشت و سرش را پوشانده بود و اصلاً تجملاتی نبود.
روزی که در صحن دانشگاه دیدم با خود گفتم که او شبیه شاهزاده‌هاست و من می‌خواهم مانند او باشم. احساس کردم تکان سختی خورده‌ام؛ ولی گفتم نه نه من نمی‌توانم مانند او باشم من بی‌خدا هستم و نمی‌توانم مانند او باشم و چنین حجابی به سر داشته باشم. اما با خودم گفتم اگر برای تحقیق به خاور میانه رفتم باید حداقل نحوه پوشیدن چنین حجابی را بلد باشم از این رو در اینترنت نحوه پوشش حجاب را تماشا کردم و راجع به فلسفه حجاب مسلمانان تحقیق کردم و چیزی که یافتم مربوط به تجربه زیبایی زنانه بود.

سهیلا آریان، ایرانی مقیم امریکا

همان اولین روزی که حجاب را انتخاب کردم دعا کردم که خدایا اگر یک روزی خواستی این حجاب دومرتبه از سر من برداشته شود آن روز را آخرین روز عمر من قرار بده که دیگر اقلاً با جهل از این دنیا نروم. هر روز دعا می‌کنم که مرا ثابت‌قدم نگه دارد.
بعد از انتخاب حجاب حس کردم صاحب دارم، دوست دارم در مقابل این همه نعمت‌هایی که خداوند به من داده، بندگی او را بکنم چون واقعا تا آن لحظه که من حجاب را انتخاب نکرده بودم فهمیدم که زندگی نکردم، زندگی نکردم چون بندگی نکردم. من با انتخاب حجاب، هیچ احساس محدودیتی نمی‌کنم؛ احساس می‌کنم که یک قدم از زمین بالاتر رفته‌ام. وقتی که دفعه اول با حجاب به آمریکا برگشتم دوستانم به دیدنم آمدند، یکی از آنها در حضور جمع به من گفت سهیلا، این چیه روی سرت گذاشتی و من همان لحظه گفتم اینو میگی؟ این تاج بندگی منه، این حجاب منه، تاج بندگی من به عنوان یک زن شیعه مسلمان.
 
 

دایانا بیتی، از آمریکا

بانوی ۳۹ ساله شیعه شده آمریکایی است که در دبیرستانی در ایالت کلرادوی آمریکا، ریاضی تدریس می‏‌‏کند، درباره حجاب می‏‌‏گوید: «تا زمانی که حجاب را شخصا تجربه نکرده بودم، قادر به تحسینش نبودم. پیشتر هم خانمی نبودم که برای جلب توجه مردان لباسهای زننده به تن کنم اما بعد از تجربه حجاب این را به خوبی در رفتار مردان لمس می کردم که ایشان در ارتباط با من با رعایت ادب بیشتر و نگاهی انسانی تر برخورد می کردند. همین امر به من کمک کرد درک کنم که حجاب چه تاثیری در روابط اجتماعی افراد دارد. غرب هم باید با زندگانی و روش اهل بیت(ع) آشنا شود تا ظرفیت حقیقی اسلام را دریابد»

مونیکا‌هانگسلم، ساکن اوسلوی نروژ

 اسلام به کرامت و آزادی زن توجه شایانی داشته است. آزادی در نظر غربی‏‌‏ها آن است که زن بدون لباس در خیابان راه برود در حالیکه این تعبیر نادرستی از آزادی است، معتقدم که اسلام آزادی واقعی را به زن داده است و به عقیده من حجاب نه تنها اهانت به زنان نیست، بلکه حجاب را برای راحتی زن امری ضروری به شمار می‌آورم.

آتسوکو هوشینو - بانوی شیعه ژاپنی

برای نخستین بار در مشهد مقدس، حجاب فاطمی یعنی چادر بر سر کردم و از اینکه این پرچم مشکی را که شهدا در این مورد در وصیت نامه‌های خود به آن تاکید بسیاری کرده‌اند را به خوبی توانسته ام حفظ کنم بسیار خرسند و شادمان هستم. ابتدا چادر سر کردن برایم سخت بود ولی الان دیگر نمی‏‌‏توانم از آن جدا شوم. چادر به من فهماند نگاه دیگران مهم نیست، نگاه خداوند مهم است. حجاب فقط برای دین اسلام نیست، یک ارزش بشری است و اگر حجاب و عفاف نداشته باشیم، در واقع حرمت خداوند را می‌شکنیم و در نتیجه حرمت خودمان هم شکسته می‏‌‏شود.
 

ایوت (زهرا) گنزالس - مسلمان شیعه آمریکایی

ایشان که مجاورت با امام رضا(ع) را برگزیده است، می گوید:
 اعتقاد من بر این است که ایمان داشتن کافی نیست بلکه این ایمان باید همراه با دانش و علم نسبت به دین باشد تا بعدا حجابمان را بر نداریم و دچار سر درگمی نشویم... حسین(ع) نامی است که پس از شنیدنش شیعه شدم و حجابم را به هیچ قیمتی بر نمی‌دارم. خانم ایوت گنزالس  همراه همسر و فرزندانش به ایران مهاجرت کرده و در مشهد مقدس زندگی می‏‌‏کند.

همان اولین روزی که حجاب را انتخاب کردم دعا کردم که خدایا اگر یک روزی خواستی این حجاب دومرتبه از سر من برداشته شود آن روز را آخرین روز عمر من قرار بده که دیگر اقلاً با جهل از این دنیا نروم. هر روز دعا می‌کنم که مرا ثابت‌قدم نگه دارد

 

آماندا، غیرمسلمان امریکایی

آماندا در دانشگاه با تعدادی دختران مسلمان آشنا می شود و آنها از حجاب برای او سخن گفتند: « آنها به من گفتند که دستور حجاب برای محافظت زنان از نگاه هوس آلود مردان است و این مساله باعث آرامش زنان خواهد شد. مدتی در مورد این مساله فکر کردم و سپس تصمیم خود را گرفتم. اوائل کمی برایم سخت بود چون تابحال کمتر غیر مسلمانی پوشش حجاب را انتخاب کرده است اما پس از مدتی آرامش خاصی پیدا کردم و حجاب را با تمام وجود پذیرفتم.»

 

 لیندسی- یاسمین کونیگ، از امریکا

هنگامی که دانستم حجاب از احکام اسلام است ، فکر کردم مایه ی دردسر است ، ولی با انتخاب آن احساس می کنم بهترین نعمتی است که خداوند به ما داده است . اولین روزی که با حجاب بیرون رفتم ، خیلی احساس افتخار می کردم . با هیچ کلمه ای نمی توانم احساسم را بیان کنم . حجاب بهترین چیز ممکن برای زن است . مهم ترین فایده آن ، حفظ عفت در برابر مردان و احساس آرامش و امنیت است .

 آیدا یاشرویج، از بوسنی

این مبلغ شیعه بوسنیایی که در یک خانواده مسلمان سنی متولد شده و دارای شش خواهر و سه بردار است، در ۱۰ سالگی بازیگر تئاتر و غیر محجبه بود می‏‌‏گوید:
«به صورت اتفاقی در مراسمی که مربوط به حضرت زهرا(س) بود حضور یافتم و مورد تاثیر این بانوی بزرگوار، حجاب اسلامی را برگزیدم؛ اکنون در رشته روانشناسی و معارف اسلامی مشغول به تحصیل در حوزه علمیه قم هستم. نعمت زندگی در ایران نعمت بزرگی است چرا که هر کس به راحتی می‏‌‏تواند حجاب را انتخاب کرده و در کنارش آزادی داشته و در کارهای اجتماعی مورد دلخواه خود وارد شود، زنان مسلمان ایرانی می‏‌‏توانند به عنوان زنان نمونه جهان نقش ارزنده‌ای در اشاعه فرهنگ حجاب داشته باشند». 

منبع:

رهیافته

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث