کتاب تا اشکی بریزیم

کتاب تا اشکی بریزیم

۰۸ آبان ۱۳۹۵ 0 اهل بیت علیهم السلام

 کتاب «تا اشکی بریزیم» با کوشش «مهدی صدر» به بازخوانی چهل حدیث در فضیلت عزاداری سیدالشهداء(ع) می‌پردازد.

درباره نویسنده

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کارنامه پژوهشی مهدی صدر، حکایت از علاقه و پژوهش‌های وی در چهل‌حدیث نویسی‌های مذهبی دارد. صدر در این نوشتار با اشاره به این که در مصائب خاندان پیامبر(ص) تمامی کائنات سوگوار می‌شوند و می‌گریند، به ذکر احادیثی که به این موضوع اشاره دارند، پرداخته است. 
همچنان که در بخشی از مقدمه دو صفحه‌ای این کتاب آمده است؛ «ذکر مصائب خاندان پیامبر(ص) و گریه و عزاداری برای آنان سابقه‌ای به درازای تاریخ دارد، خدای تعالی خود یا توسط جبرئیل برای پیامبران(ع) آن را بیان نموده و آنان متاثر و محزون شده و گریسته‌اند.» 

بخشی از کتاب

بر اساس مطالب این کتاب، معصومین(ع) شهادت سیدالشهدا(ع) و یاران باوفای ایشان را مصیبتی بس عظیم دانسته و از حضرت به عنوان «قتیل العبرة» یعنی «شهید اشک» یاد کرده‌اند. آنان به حزن و اندوه، گریستن، تشکیل مجالس عزا، مرثیه‌سرایی و نوحه‌خوانی سفارش کرده و آن را عبادت و تقرب به پروردگار یاد کرده‌اند و بارها گفته‌اند که این عوامل موجب حضور فرشتگان در مجالس عزا، آمرزش گناهان، شادی در حال احتضار، سُرور قیامت، جای گرفتن در بهشت و پاداش‌های بی‌حساب می‌شوند. 
صدر در این نوشتار با شماره‌گذاری و عنوان‌بندی چهل ‌حدیثی که گردآوری کرده است، ارجاعات منابع مکتوب و پژوهشی خود را عنوان و تنها به ذکر ترجمه فارسی این احادیث بسنده کرده است. 
از جمله عناوین این چهل حدیث می‌توان «ضمانت بهشت برای عزاداران»، «اشک عزا، علامت ایمان»،‌«روضه‌خوانی خدا»، «اظهار همدردی با مادر حسین(ع)»، «عزاداری یا زنده‌داشتن یاد اهل‌بیت(ع)»، «رحمت بر ناله عزادار»، «سفارش سیدالشهدا(ع) به عزاداری» و «عزادار اهل‌بیت(ع) خلدآشیان واقعی» اشاره کرد. 

وضعیت نشر

نخستین چاپ کتاب «تا اشکی بریزیم» را انتشارات دلیل‌ما پاییز سال 90 با شمارگان 3000 نسخه و چاپ پنجم آن در سال 95 به تعداد5000 نسخه، در 32 صفحه رقعی  منتشر و روانه بازار کتاب کرده است.
منبع:
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث