قدمگاه‌های امام رضا علیه السلام + نقشه

قدمگاه‌های امام رضا علیه السلام + نقشه

۱۷ شهریور ۱۳۹۴ 0

طول مسیر هجرت امام رضا(ع) 3450 کیلومتر است که حدوداً دوسوم آن را در ایران طی کردند،  پس از ورود از مرز شلمچه، به طور متوسط هر روز سی کیلومتر پیمودند تا اینکه پس از هفتاد و پنج روز از سمت سرخس خارج شدند. به همین دلیل، پیش‌بینی می‌شود حضرت حدود 70 تا 75 منزل و قدمگاه در ایران داشته باشند.

آن حضرت پس از شلمچه، به منزلگاهی میان خرمشهر و آبادان رسیدند. سپس از طریق پل اربق ـ که هفتصد سال پیش ویران شده است ـ از کارون عبور کردند و به اهواز و رامهرمز در رفتند. منزل بعدی «ارجان» در هشت کیلومتری شمال بهبهان بود که خوشبختانه یکی از قدمگاه‌های قطعی و شناسایی‌شده است. به احتمال زیاد کاروان حضرت از راه غیرمتعارف دره مارون و تل خسرو (یاسوج) عبور کرده‌اند تا به اقلید و ابرکوه در استان یزد رسیده‌اند.
کاروان حدود پانصد کیلومتر را از یزد طی می‌کند و وارد شمالی‌ترین ناحیه استان یعنی عشق‌آباد طبس می‌شود و پس از عبور از دو شهر کهن فیروزآباد و کشمر، به نیشابور می‌رسد و با استقبال تاریخی مردم مواجه می‌شود. اتراقگاه دیگر امام رضا(ع) قدمگاه مشهور نیشابور است که تخته‌سنگی منقوش به جای پای حضرت نیز در آن وجود دارد. سپس حضرت از طریق طوس و پس از توقف در ده‌سرخ (قریة الحمراء) به سناباد در مشهد وارد می‌شوند.

برای مشاهده نقشه در اندازه اصلی اینجا را کلیک کنید

منبع:فارس

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث