وقایع روز دهم ربیع الاول

وقایع روز دهم ربیع الاول

۱۱ آبان ۱۳۹۵ 0 فرهنگ و اجتماع

۱- رحلت حضرت لوط  علیه السلام درهشتاد و دوسالگى

                آن حضرت پسر هارون برادر حضرت ابراهيم عليه‌السلام است كه هر دو پسر تارخ مى باشند و لوط در شهر اردن نزول كرد و آنهارا هدايت مى نمود و به زراعت اشتغال داشت.

۲- وفات جناب عبدالمطّلب درسال هشتم از عامّ الفيل

               عبدالمطّلب جدّ ابى حضرت رسول اكرم صلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم بعد از وفات جناب آمنه به كفالت آن حضرت به پرداخت و پيغمبر هشت ساله بود كه عبدالمطلب در مكه وفات كرد بعد از آن ابوطالب به كفالت آن حضرت قيام نمود . قبر شريف عبدالمطلب در مكه قبرستان معلى معروف به قبرستان ابوطالب است و ۱۲۵ يا ۱۲۰ سال زندگانى كرد.

                عبدالمطلب در زمان حيات چاه زمزم را حفر نمود و آب آن را جارى ساخت . بعد از آن به سيّدالبطحاء و ساقى الحجيح و حافر الزمزم لقب يافت و ملاذ و پناهگاه مردم در مصيبت و قحط سالى بود.

                 مادرش سلمى و والد ماجدش هاشم بن عبد مناف مى باشد  و عبدالمطلب ده پسر و شش دختر داشت و يكى از آنها عبدالله كه والد ماجد حضرت رسول اكرم صلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم بود.

۳- ازدواج پيامبرصلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم با جناب خدیجه دختر خويلد بن اسد بن عبدالعزّى بن قصىّ بن كلاب ۱۵ سال قبل از بعثت.

                آن مخدّره را ملكة العرب مى گفتند  .  در ثروت وجود و عطا و جمال و عفت و فصاحت و بلاغت بين زنان عرب بى نظير بود .  از بزرگان عرب او را خواستگارى كردند واو  آنهارا ردّ  نمود . جناب خديجه از مشاهده كرامات و معاجز از رسول خداصلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم علاقه بيشتر به حضرت پيدا كرد و خود تقاضاى ازدواج با اشرف كائنات نمود و از طرف پیامبر صلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم نيز مورد قبول واقع گرديد.خديجه ۴۰ ساله و در اين روز به همسرى اشرف موجودات مفتخر شد و آن حضرت ۲۵ سال داشت.

۴- غزوه ابواء (قريه ايست بين مكه و مدينه)

            قبر آمنه خاتون والده معظمه اشرف كائنات در آنجاست و در اين غزوه كار به صلح كشيد و حضرت بدون محاربه مراجعت نمود و حامل لوا در اين جنگ جناب حمزه (ره) بود.

۵- ابتداى خلافت بنى اميه

           موقعي كه ابوبكر به رياست يزيد بن ابى سفيان به طرف شام لشكر فرستاد معاويه بن ابى سفيان در آن لشكر بود يزيد بن ابى سفيان درشام مُرد ابوبكر رياست شامات را به معاويه واگذار نمود و او در شامات همچنين مستقر بود تا دهم ربيع الاول سال ۴۱ قمرى حضرت امام حسن عليه‌السلام با او صلح كرد معاويه از سال ۴۱ غصبا  داراى منصب خلافت شد تا نيمه رجب سال ۶۰ هجرى در هشتاد سالگى به جهنم واصل گرديد.

 
منبع:
کتاب حوادث الایام، سید مهدی مرعشی نجفی

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث