منتخب سخنان امام علی علیه السلام از نهج البلاغه (4) (+پوستر)

منتخب سخنان امام علی علیه السلام از نهج البلاغه (4) (+پوستر)

۱۹ آبان ۱۳۹۵ 0 معارف

دنیای چیره گر 

امام علی «علیه السلام»

اى مردم، دنيا كسى را كه به او آرزو و دلبستگى دارد مى ‏فريبد، و بر جان كسى كه به او رغبت كند بخل نمى ‏ورزد، و بر هر كه آن را به دست آورد چيره شود( نهج البلاغة ، خطبه 177 )

کلام امام علی «علیه السلام» درباره دنیا

رها شدگان از چنگال دنیا 

امام علی «علیه السلام»

دنيا اهل تقوی را خواست و آنان آن را نخواستند، به اسارتشان كشيد و آنان با پرداخت جانشان خود را آزاد كردند.( نهج البلاغة ، خطبه 184)

کلام امام علی «علیه السلام» درباره دنیا

خداوند در منظر اهل تقوی 

امام علی «علیه السلام»

خداوند در باطنشان بزرگ، و غير او در ديدگانشان كوچك است. آنان با بهشت چنانند كه گويى آن را ديده و در فضايش غرق نعمتند، و با عذاب جهنم چنانند كه گويى آن را مشاهده نموده و در آن معذبند. (نهج البلاغة ، خطبه 184)

کلام امام علی «علیه السلام»  درباره تقوا

خوشا به حال کسی که ......

امام علی «علیه السلام»

خوشا به حال كسى كه عيب خودش او را از دنبال كردن عيوب مردم باز دارد، و خوشا آن كه در خانه‏ اش بنشيند، روزى خود را بخورد، به طاعت پروردگارش مشغول باشد، و بر گناهش گريه كند، او سر گرم كار خود بوده، و مردم از او در آسايش باشند . (نهج البلاغة ، خطبه 175)

کلام امام علی «علیه السلام»

ثمره حفظ دین 

امام علی «علیه السلام»

بدانيد در صورتى كه پايه دين خود را حفظ نموده باشيد از دست دادن متاع دنيا به شما زيانى وارد نكند. و در صورت تباه كردن دين ، آنچه از دنيا حفظ كرده ‏ايد به شما سودى ندهد. خداوند دل هاى ما و شما را متوجه حق كند، و شكيبايى را به ما و شما ارزانى دارد . (نهج البلاغة ، خطبه 172)

کلام امام علی «علیه السلام»  درباره ثمره دین

متقین در هراس از تمجیدند

امام علی «علیه السلام»

هرگاه يكى از آنان را تمجيد كنند از آن تمجيد بيم نموده و گويد: من از ديگران به خود آگاه‏ترم، و پروردگارم از خودم به من داناتر است، خداوندا، مرا به آنچه در باره ‏ام گويند مگير، و از آنچه مى‏ پندارند بهتر گردان، و زشتى‏ هايى را كه از من خبر ندارند بر من ببخش (نهج البلاغة ، خطبه 184) 

کلام امام علی «علیه السلام»  درباره متقین

پرهیز از اهل نفاق 

امام علی «علیه السلام»

بندگان خدا، شما را به تقواى الهى سفارش مى‏ كنم، و از اهل نفاق مى‏ ترسانم، چرا كه آنان‏ گمراه و گمراه كننده‏اند، و دچار لغزش و لغزاننده ‏اند. رنگ به رنگ مى‏ شوند، و به حالات گوناگون ظاهر مى‏ گردند، به هر وسيله كوبنده ‏اى براى گمراه كردن شما متوسل مى‏ شوند، و در هر كمينگاهى كمين مى ‏گيرند.  (نهج البلاغة ، خطبه 185)

کلام امام علی «علیه السلام»  درباره فتنه

بهشت را به بهاء دهند !

امام علی «علیه السلام»

رسول خدا- صلّى اللّه عليه و آله- مكرّر مى‏ فرمود:
« بهشت پيچيده به سختى‏ ها، و دوزخ آميخته به شهوات است ». بدانيد طاعتى نيست جز اينكه انجامش گران، و گناهى نيست‏ مگر اينكه انجامش لذّت بخش است. پس رحمت خدا بر كسى كه از شهوت باز ايستد، و هواى نفس را ريشه كن كند، كه اين نفس دورترين چيزى است كه از شهوت قطع شود، و پيوسته ميل به هوسرانى و معصيت دارد.(نهج البلاغة ، خطبه 175 )

کلام امام علی «علیه السلام»  درباره بهشت

علی «علیه السلام» شاهد روز جزا 

امام علی «علیه السلام»

عمل! عمل! سپس عاقبت! عاقبت! پايدارى! پايدارى! آن گاه صبر! صبر! پاكدامنى! پاكدامنى! قطعا براى شما پايانى است، خود را به آن برسانيد، و شما را نشانه ‏اى است، به آن هدايت جوييد، و اسلام را هدفى است به آن برسيد، با انجام آنچه خداوند از حق خود بر شما واجب نموده، و تكاليفى كه براى شما بيان داشته به خداوند روى آوريد، من شاهد شمايم، و روز قيامت به نفع شما اقامه حجت مى‏ كنم(نهج البلاغة ، خطبه 175)

کلام امام علی «علیه السلام»  درباره روز جزا

گناه زائل کننده نعمت 

امام علی «علیه السلام»

سوگند به خدا ملّتى خرمى نعمت و عيش زندگى را از دست ندادند مگر به خاطر گناهانى كه مرتكب شدند، زيرا خداوند هرگز ستمكار به بندگان نيست. و اگر مردم زمانی كه بلاها بر آنان فرود آيد، و نعمت ها از دستشان برود، با نيت ‏هاى صادقانه و دل هاى مشتاق به پروردگار پناه ببرند ، آنچه را از دستشان رفته به آنان باز مى ‏گرداند، و هر فسادى را بر ايشان اصلاح مى‏ كند(نهج البلاغة ، خطبه 177)

کلام امام علی «علیه السلام»  درباره گناه

خدای همه جا حاضر

امام علی «علیه السلام»

بندگان خدا، بدانيد خداوند شما را بيهوده و باطل نيافريد، وآزاد رها نكرد. اندازه نعمتش را بر شما مى ‏داند، و احسانش را نسبت به شما به شماره آورده است. از او پيروزى و رستگارى بخواهيد، و روا شدن حاجت بطلبيد و عطا و بخشش درخواست كنيد، كه بين شما و او حجابى نيست، و به روى شما از ديدار او درى بسته نشده. او در هر مكانى حاضر، و در هر وقت و زمانى موجود (نهج البلاغة ، خطبه 186)

کلام امام علی «علیه السلام»

تقوا راه خروج از فتنه ها 

امام علی «علیه السلام»

آن كه تقواى الهى را رعايت كند خداوند راه خروج از فتنه ‏ها را برايش باز كند، و به او نورى بنماياند كه از تاريكى برهد، و او را در آنچه كه ميل و آرزوى اوست جاويدان كند، وى را نزد خود در خانه كرامت وارد سازد، خانه‏اى كه براى خود انتخاب نموده . خانه ای كه سايه ‏اش عرش، روشناييش شادمانى او، زيارت كنندگانش فرشتگان، و دوستانش انبياء او هستند. (نهج البلاغة ، خطبه 181)

کلام امام علی «علیه السلام»  درباره تقوا

اتمام حجت خداوندی 

امام علی «علیه السلام»

از بيان خداوند سود گيريد، و از موعظه‏هاى الهى پند پذيريد، و نصيحت خدا را قبول كنيد، كه خداوند با آيات روشنش راه عذر را بر شما بسته، و حجّتش را بر شما تمام كرده، و از اعمال آنچه را دوست داشته و آنچه را مورد نفرتش بوده براى شما بيان فرموده، تا محبوبش را انجام دهيد، و منفورش را ترك نماييد(نهج البلاغة ، خطبه 175)

کلام امام علی «علیه السلام»  درباره خداوند

پرهیز کاران اهل فضیلتند 

امام علی «علیه السلام»

پرهيزكاران در اين دنيا اهل فضايلند، گفتارشان صواب، پوشاك شان معتدل، و رفتارشان افتادگى است. از آنچه خدا بر آنان حرام كرده چشم پوشيده، و گوش هاى خود را وقف دانش با منفعت نموده‏ اند. آنان را در بلا و سختى و آسايش و راحت حالتى يكسان است، و اگر خداوند براى اقامتشان در دنيا زمان معينى را مقرر نكرده بود از شوق به ثواب و بيم از عذاب‏ به اندازه چشم به هم زدنى روحشان در بدنشان قرار نمى‏ گرفت (نهج البلاغة ، خطبه 184)

کلام امام علی «علیه السلام»  درباره پرهیزگاران

قرآن خیر خواه جاوید

امام علی «علیه السلام»

بدانيد كه قرآن خيرخواهى است كه خيانت نمى‏كند، و هدايتگرى است كه گمراه نمى ‏نمايد، و سخنگويى است كه دروغ نمى‏ گويد. احدى با قرآن ننشست جز اينكه به فزونى يا كمى از پيش آن برخاست: فزونى در هدايت، و كم شدن در كور دلى. بدانيد كه براى كسى بعد از بودن با قرآن تهيدستى نيست، و براى احدى‏ منهاى قرآن بى‏نيازى نمى‏ باشد. از قرآن براى بيماري هاى خود شفا جوييد، و از آن براى پيروزى بر مشكلات يارى خواهيد، كه شفاى از بزرگترين بيماري ها كه كفر و نفاق و تباهى و ضلالت مى ‏باشد در قرآن است. پس به وسيله قرآن از خدا بخواهيد، و با عشق به قرآن به خدا توجه كنيد، و به وسيله آن از مردم چيزى مخواهيد، قطعا عباد الهى در اين دنيا با وسيله ‏اى به مانند قرآن به خداوند توجه نكرده ‏اند.  (نهج البلاغة ، خطبه 175)

کلام امام علی «علیه السلام»  درباره قرآن

قرآن شافع مقبول 

امام علی «علیه السلام»

بدانيد كه قرآن شافعى است كه شفاعتش پذيرفته گشته، و گوينده‏اى است كه گفتارش تصديق شده است، آن كه قرآن در قيامت به شفاعتش برخيزد شفاعتش در مورد او قبول است، و از هر كه شكايت نمايد شكايتش پذيرفته است، زيرا ندادهنده ‏اى در قيامت ندا مى ‏دهد: «امروز هر انسانى دچار بذرى است كه افشانده و گرفتار نتيجه عمل خود است جز آنان كه زارع بذر قرآن در سرزمين حيات خود بودند».پس از بذر افشانان قرآن و تابعان آن باشيد، آن را رهنماى بر خداى خود قرار دهيد، براى خود از قرآن طلب نصيحت كنيد، آراء خود را كه بر خلاف قرآن است متّهم نماييد، و خواهش خود را كه مخالف قرآن است خائن بدانيد. (نهج البلاغة ، خطبه 175 )

کلام امام علی «علیه السلام»  درباره شفاعت

پوستر

راز دار پیامبر خوبی ها 

امام علی «علیه السلام»

به خدايى كه پيامبر را به حق برانگيخت و او را بر خلايق برترى داد، جز به راستى سخن نمى‏گويم، رسول خدا مرا به همه امور خبر داد، از هلاك هلاك شونده، و نجات نجات يافته، و عاقبت امر حكومت. هيچ حادثه ‏اى بر من نمى‏ گذرد جز اينكه پيامبر خبرش را در گوشم خواند، و مرا به آن آگاه ساخت.  اى مردم، به خدا قسم شما را به طاعتى ترغيب نمى ‏نمايم جز اينكه خود به عمل به آن از شما پيشى مى‏ گيرم، و از گناهى باز نمى‏ دارم مگر اينكه قبل از شما از آن باز مى ‏ايستم‏ (نهج البلاغة ، خطبه 174)

کلام امام علی «علیه السلام»

دنیا معبر آخرت 

امام علی «علیه السلام»

بدانيد دنيايى كه نسبت به آن آرزومنديد و به آن ميل داريد، و آن گاهى شما را به خشم و زمانى به خشنودى مى‏برد، نه خانه شماست و نه منزلى كه براى آن آفريده شده ‏ايد، و نه جايى كه شما را به آن دعوت كرده ‏اند. بدانيد كه دنيا براى شما باقى نمى‏ ماند و شما هم در آن باقى نخواهيد ماند، اگر دنيا شما را به ظاهرش فريفت از شرّش نيز بيم داد. پس به خاطر بيم دهيش از آنچه فريبتان مى ‏دهد چشم پوشى كنيد، و به خاطر ترساندنش از طمع به آن خوددارى نماييد، و در دنيا براى آخرتى كه به آن دعوت شده ‏ايد بر يكديگر پيشى گيريد، و با عمق دل از دنيا روى بگردانيد، (نهج البلاغة ، خطبه 172)

کلام امام علی «علیه السلام»  درباره دنیا

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث