وقایع روز هفدهم رجب

وقایع روز هفدهم رجب

۲۰ آبان ۱۳۹۵ 0 فرهنگ و اجتماع

1-معتزبالله سيزدهمين حاكم از بنى عباس قاتل امام هادى عليه‌السلام را در حمام آب يخ زهر آلود دادند كشته شد ۲۵۵ ق  

به قولى در حبس از گرسنگى مرد و سه سال حكومت كرد.                              

 2-  مرگ مامون در سال 218 ق        

عبدالله مأمون پسر هارون الرشيد هفتمين حاكم از بنى عباس در بَذَندون يكى از شهرهاى روم مرد و نعش او را بَطَرسوس بردند و دفن كردند ۲۱۸ ق.

مادرش كنيزى بود مراحِل نام كه در حال نفاس به مأمون از دنيا رفت . مى نويسند  : مأمون اعلم وافضل تمام حكام بنى عباس و قاتل امام هشتم حضرت رضاعليه‌السلام بود.

ناگفته نماند مأمون دستور داد تمام عباسيين لباس سياه را ترك كرده لباس ‍ سبز را علامت خود قرار دهند.

در سال ۷۷۳ قمرى سلطان مصر ملك اشرف لباس سبز را براى سيادت علامت قرار داد و در سال ۱۰۰۴ ق سيد محمد شريف متولى باشى مصر امر كرد اشراف را كه جلو او راه روند و بر سرشان عمامه سبز بگذارند و جهت اينكه لباس سبز از براى اشراف اختيار شد اين بود كه لباس سياه شعار بنى عباس و لباس زرد شعار يهود و لباس كبود شعار نصارى بود لذا لباس سبز را شعار اشراف و سادات قرار داد . بعد مأمون دستور داد لباس ‍ سياه را ترك كرده سبز را علامت خود قرار دهند و اين كار بسيار بر بنى عباس  گران آمد و به مأمون خروج كردند و عباسيون به مأمون گفتند : لباس سبز را تغيير دهد به لباس سياه مثل سابق . مأمون نيز قبول كرد بعد گفتند كه به اولاد على مهربان تر هستى تا اولاد عباس و امام رضا را وليعهد كردى . گفت : خواستم تلافى كنم از على . زيرا ابوبكر ابدا به بنى هاشم امارت نداد . ولى على بعبدالله و عبيدالله و معبد بن عباس و قثم بن عباس ولايت داد.

 

 
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث