وقایع  روز اول ذی الحجه

وقایع روز اول ذی الحجه

۰۶ آذر ۱۳۹۵ 0 فرهنگ و اجتماع

۱- ايام معلومات از اول ذيحجه تا دهم آن

۲- تزويج فاطمه زهراء سلام الله علیها  با حضرت علی علیه السلام سال دوم هجرت

          در حالي كه حضرت زهرا  سلام الله علیها بالاتر از ۹ سال و كمتر از ده سال داشت به حضرت على عليه‌السلام كه ۲۱ ساله يا ۲۵ ساله بود تزويج شد  .اين بنا به آن تاريخى است كه حضرت زهرا در پنجمين سال بعثت متولد شده باشد . چون پيامبر ۱۳ سال در مكه بعد از بعثت مانده است  پس موقع هجرت فاطمه عليه‌السلام ۸ ساله مى شود و در دومين سال هجرت هم ازدواج كرده  در نتيجه كمتر از ده سال و بالاتر از ۹ سال داشت.

         اگر تولد حضرت زهرا   سلام الله علیها در دومين سال بعثت باشد پس موقع هجرت ۱۱ ساله بوده و در دومين سال هجرت ازدواج كرده در نتيجه كمتر از ۱۳ سال و بالاتر از ۱۲ ساله بود.  

           ابوبكر حضرت زهرا سلام الله علیها راخواستگارى كردند ولی  پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم ردّ نمود . حتى از صاحبان ثروت نيز خواستگارى كردند  ولى پیامبر  صلی الله علیه و آله و سلم  ردّ فرمود و منتظر امر الهى بود.

          روزى جبرئيل از طرف خداوند متعال نازل  شد و سلام آورد و بشارت داد كه خداوند عقد فاطمه سلام الله علیها رابا على عليه‌السلام بست . تو نيز فاطمه سلام الله علیها را با على  عليه‌السلام تزويج كن . حضرت رسول اكرم صلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم به على  عليه‌السلام خبر داد . سپس به فاطمه   سلام الله علیها نيز ابلاغ نمود . پيامبر  صلی الله علیه و آله و سلم با نهایت شادى به مسجد آمد و   بلال را امر فرمود  مهاجر و انصار را جمع كند  پیامبر صلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم   به منبر تشريف برد و فرمود : اى بزرگان قريش فاطمه را از من خواستگارى كرديد و الله رد من به امر خدا بود اينكه جبرئيل نازل  شد  و پيام خدا را ابلاغ نمود كه فرموده: لم اخلق عليا لما كان لفاطمة كفو على وجه الارض آدم و من دونه يعنى اگر على را خلق نمى كردم از براى فاطمه كفو و مثلى روى زمين از آدم تا قيامت نبود . پس پيامبر خدا خطبه عقد را خواند و مهريه را يك زره به مبلغ چهار صد يا پانصد يا چهار صد و هشتاد درهم ارزش داشت قرار داد.

            حضرت على عليه‌السلام آن زره را به دستور  پيامبر  صلی الله علیه و آله و سلم فروخت و پولش را تقديم  پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم  نمود و  پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم  از آن پول ۶۳ درهم داد تا جهاز فاطمه سلام الله علیها را خريدند كه عبارت بود از: يك پيراهن سفيد رنگ - يك حله سياه خيبرى - يك قطعه حصير هجرى - دو عدد تشك كتانى - چهار عدد بالش از پوست ميش كه از گياه اذخر پر شده بود - يك عدد آسياى دستى - يك كاسه مسى - يك مشك چرمى - يك طشت لباس شوئى - يك كاسه براى شير - يك ظرف آبخورى - يك آفتابه - يك پرده ابريشمى - يك سبوى كلى - يك عدد پوست براى فرش - دو كوزه سفالين - يك عبا - يك تختخواب كه از ليف خرما بافته شده بود به اتفاق آوردند و مقابل رسول اكرم صلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم گذاشتند . چون چشم پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به آنها افتاد اشك از ديدگان مباركش جارى شد و فرمود:اللهم بارك لقوم جلّ آنيتهم الخزف خدايا مبارك بگردان بر قومي كه اكثر ظرفهاى آنها از سفال است پيامبر قدرى از آن پول را به اسماء داد تا با آن بوى خوش و عطريات براى فاطمه سلام الله علیها تهيه كند و بقيه را به ام السّلمه سپرد و حضرت على  علیه السلام نيز اثاث زير را در حجله عروسى آماده كرد: يك چوب براى آويزان كردن لباس و مشك آب - يك عدد مشك آب - يك عدد پوست گوسفند زيرانداز - يك عدد متكّا - يك عدد غربال براى آرد بيزى.

۳- شنب غازان

            غازان خان بن ارغون بن ابقاخان (اباقاخان) بن هلاكو در اول ذيحجه سال ۶۹۴ قمرى در تبريز به پادشاهى نشست و بعد با مصريان جنگ كرد و غالب شد . سپس به ايران مراجعت نمود و در سال ۷۰۳  قمری در نواحى قزوين درگذشت .  جنازه اش را به تبريز منتقل كردند و درگنبدى كه براى خود در سال ۶۹۹ قمرى خوابگاه ابدى ساخته بود دفن كردند و به شَنْب غازان معروف شد و شَنْب به لغت مغولى به معناى قبر است و اين مرد را عادل و مروّج دين مقدس اسلام نوشته اند و برادرش شاه خدابنده بود كه بعد از آن به پادشاهى رسيد و جريان شيعه شدن آن به وسيله مرحوم علامه حلى در كتب تاريخ مسطور است و اكنون از آن بنا هيچ نشانه اى باقى  نماند ه است  .بعضى می گويند که :  شم غازان است و عوام مدّ مى دهند شام مى گويند و شم به معناى اراضى مسطح و سبزه زار پس شم غازان يعنى سبزه زاري كه غازان خان در آنجا آرميده ا ست.

منبع:
کتاب حوادث الایام ، سید مهدی مرعشی نجفی
 

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث