وقایع روز سوم  ذی الحجه

وقایع روز سوم ذی الحجه

۰۶ آذر ۱۳۹۵ 0 فرهنگ و اجتماع

۱- تلاوت آیات اوائل سوره برائت (توبه) در سال نهم هجرت به زبان حضرت علی علیه السلام                                      

        در سال نهم قمرى ابوبكر از طرف پيامبرصلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم مأمور شد به مكه رود و آيات اوائل سوره برائت (توبه) را بر مردم تلاوت كند ابوبكر از مدينه خارج و از ذوالحُلَيفه كه مسجد شجره آنجاست احرام بست و مقدارى راه پيمود  . جبرئيل نازل شد واز خداوند سلام آورد  وعرض ‍ كرد : يا رسول الله اين آيات را شما يا على بن ابيطالب (يامردى از شما) بخواند . پس حضرت پيامبر صلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم امير المؤمنين علیه السلام را فرمود: شتاب كن و آيات را از ابوبكربگیر و خود در موسم حج بر مردم قرائت كن . على عليه‌السلام روز سوم در منزل روحاء به ابوبكر رسيد و آيات را گرفته به مكه برد و بر مردم قرائت فرمود.

      در احاديث معتبره وارد است كه : على عليه‌السلام آيا ت را در روزعرفه در عرفات و در شب عيد در مشعر الحرام و در روز عيد نزد جمره ها و در تمام ايام تشريق در منى ده آيه از اول سوره برائت را به آواز بلند بر مشركين قرائت فرمود  ولى بعضى نوشته اند كه : روز عيد قربان بود . 

۲- قبول شدن توبه آدم عليه‌السلام 

      بعد از اينكه آدم  عليه‌السلام و حوا به زمين هبوط كردند چيزى نگذشته بود كه هر دو از كرده خويش پشيمان شدند و از محروميت خود از نعم بهشتى حسرت مى خوردند . خداوند فرمود : مگر من شما را از آن درخت نهى نكرده بودم و به شما نگفتم كه شيطان دشمن آشكار است ؟

       ایشان در جواب به اشتباه خود اعتراف نمودند و عرض كردند : خداوندا ما به خويشتن ستم كرديم و اگر تو ما را نيامرزى و به ما رحم نكنى حتما از زيانكاران خواهيم بود.آدم از پروردگار خود كلماتى را فرا گرفت و با ذكر آنها به درگاه خداوند توبه كرد و خداوند توبه آدم را قبول فرمود.

         بعضى می گويند که : آن كلماتي كه آدم عليه‌السلام به آنها سوگند داد يا شفيع قرار داد  پنج تن آل عبا بود و خداوند به جهت آنها توبه آدم عليه‌السلام را پذيرفت.

       در منهج الصادقين آمده است که : چون  آدم  عليه‌السلا م از بهشت به زمين آمد گرسنه شد و نتوانست عبادت كند . جبرئيل آمد و عرض كرد :

          اى آدم دواى جوع طعام است . آدم  عليه‌السلا م فرمود : از كجا طعام بياورم ؟ عرض كرد : من براى شما آورده ام .  گندم را نزد آدم نهاد آلت و چوب و آتش حاضر كرد و طريقه كشت و درو كردن و تنور و پختن را تعليم داد و آدم چنين كرد و ۹۳۰ سال عمر نمود.

          در وقايع الايّام ص ۵۲۰ نوشته  است که : حضرت على عليه‌السلام در جواب يهوديان كه پرسيدند : پنج مخلوق که  در رحم نبود ند كدامند ؟حضرت  علی علیه السلام  فرمود: آدم و حوا - عصاى موسى كه اژدها شد - ناقه صالح كه از كوه بيرون آمد - قوچى از بهشت به ابراهيم آوردند كه به عوض اسماعيل ذبح كند.

منبع:
کتاب حوادث الایام ، سید مهدی مرعشی نجفی
 

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث