بخشهای عهدنامه مالک اشتر (1)  (+ عکس نوشته  و پوستر)

بخشهای عهدنامه مالک اشتر (1) (+ عکس نوشته و پوستر)

۲۱ بهمن ۱۳۹۵ 0 صوتی و تصویری

سفارش به اطاعت

    ای مالک ! ( مالک سفارش می کنم تو را ) به تقواى الهى، و مقدمداشتن طاعت خدا، و پيروى آنچه را كه خداوند در كتابش از واجبات و سنّت‏هاى خود امر فرموده، كه كسى جز به پيروى آنها خوشبخت نمى ‏شود، و جز به انكار و ضايع نمودن آنها بدبخت نمى‏گردد

انهج البلاغة / ترجمه انصاريان، نامه 53 


امام علی علیه السلام  ای مالک ! ( مالک سفارش می کنم تو را ) به تقواى الهى، و مقدم داشتن طاعت خدا،

محبوبترین اندوخته ها 

    اى مالك، آگاه باش كه تو را به شهرهايى روانه كردم كه پيش ازتو فرمانروايانى در آن به عدالت و ستم حكومت كردند، و مردم به وضع تو به همان صورت مى‏ نگرند كه‏ توبه حاكمان پيش از خود مى‏ نگريسته ‏اى، و همان را در حق تو مى‏ گويند كه تو در باره حاكمان گذشته مصر مى‏ گفته‏ اى، شايستگان را به ذكر خيرى كه خداوند بر زبان بندگانش جارى مى‏ كند مى‏ توان شناخت. پس بايد محبوبترين اندوخته‏ ها در نزد تو عمل صالح باشد


امام علی علیه السلام  اى مالك، آگاه باش كه تو را به شهرهايى روانه كردم كه پيش از تو فرمانروايانى در آن به عدالت و ستم

مالک ! مهربانی را شعارت قرار ده

    ای مالک ! مهربانى و محبت و لطف به رعيت را شعار قلب خود قرار ده، بر رعيت همچون حيوان درنده مباش كه خوردن آنان را غنيمت دانى، كه رعيت بر دو گروهند: يا برادر دينى تواند، يا انسان هايى مانند تو، كه خطاهايى از آنان سر مى‏ زند، علل گناهى بر آنان عارض مى‏ شود، و گناهانى از آنان به عمد يا اشتباه بروز مى‏ كند، پس همان گونه كه علاقه دارى خداوند بخشش و چشم پوشى را به تو عنايت نمايد ، رعيت را مورد عفو و چشم پوشى قرار بده.

نهج البلاغة / ترجمه انصاريان، نامه 53 

امام علی علیه السلام  ای مالک ! مهربانى و محبت و لطف به رعيت را شعار قلب خود قرار ده، بر رعيت همچون حيوان درنده مباش كه

عامل زوال دین و قدرت 

    ای مالک ! فرياد مزن كه من بر شما گمارده ‏ام، فرمان مى‏ دهم بايد اطاعت شوم، كه اين وضع موجب فساد دل، و كاهش و ضعف دين، و باعث نزديك شدن زوال قدرت است‏ .  

نهج البلاغة / ترجمه انصاريان، نامه 53

امام علی علیه السلام  ای مالک ! فرياد مزن كه من بر شما گمارده ‏ام، فرمان مى‏ دهم بايد اطاعت شوم، كه اين وضع موجب فساد دل، و كاهش و ضعف دين، و باعث نزديك شدن زوال قدرت است‏ .

عامل تواضع 

     ای مالک ! هرگاه حكومت براى تو خود بزرگ بينى و كبر به وجود آورد، به بزرگى سلطنت خداوند كه فوق توست و قدرتى كه بر تو دارد و تو را بر خودت آن قدرت و توانايى نيست نظر كن، كه اين نظر كبر و غرورت را مى ‏نشاند، و تندى و شدت را از تو باز مى ‏دارد، و عقل از دست رفته را به تو باز مى‏ گرداند.


امام علی علیه السلام  ای مالک ! هرگاه حكومت براى تو خود بزرگ بينى و كبر به وجود آورد، به بزرگى سلطنت خداوند كه فوق توست

نهج البلاغة / ترجمه انصاريان، نامه 53

خود را با خداوند مقایسه مکن !

     ای مالک ! از برابر داشتن خود با عظمت حق، و از تشبّه خود با جبروت خداوند بر حذر باش، كه خداوند هر گردنكشى را خوار، و هر متكبرى را بى ‏ارزش و پست مى‏ كند .

نهج البلاغة / ترجمه انصاريان، نامه 53


امام علی علیه السلام  ای مالک ! از برابر داشتن خود با عظمت حق، و از تشبّه خود با جبروت خداوند بر حذر باش، كه خداوند هر گردنكشى را خوار، و هر متكبرى را بى ‏ارزش و پست مى‏ كند .

اهل انصاف باش !

   ای مالک ! خدا و مردم را از جانب خود و خواص از خاندانت و كسانى از رعيتت كه به او علاقه دارى انصاف ده، كه اگر انصاف ندهى ستم كرده‏ اى، و هر كه به بندگان خدا ستم كند خداوند به جاى بندگان ستمديده خصم او مى‏ باشد، و هر كه خداوند خصم او باشد عذرش را باطل كند، و شخص ستمكار محارب با خداست تا وقتى كه از ستم دست بردارد و توبه كند

نهج البلاغة / ترجمه انصاريان، نامه 53

امام علی علیه السلام  ای مالک ! خدا و مردم را از جانب خود و خواص از خاندانت و كسانى از رعيتت كه به او علاقه دارى انصاف ده،

محبوبترین امور 

     ای مالک ! بايد محبوبترين امور نزد تو ميانه ‏ترينش در حق، و همگانى‏ ترينش در عدالت، و جامع ‏ترينش در خشنودى رعيت باشد، چرا كه خشم عموم خشنودى خواص را بى‏ نتيجه مى‏ كند، و خشم خواص در برابر خشنودى عموم بى‏اثر است.

 

نهج البلاغة / ترجمه انصاريان، نامه 53

امام علی علیه السلام  ای مالک ! بايد محبوبترين امور نزد تو ميانه‏ترينش در حق، و همگانى‏ترينش در عدالت، و جامع‏ترينش در

خواص پر هزینه 

     ای مالک ! به وقت آسانى و رفاه احدى از رعيّت بر والى پر خرج ‏تر، و زمان‏ مشكلات كم يارى تر، و هنگام انصاف ناخشنودتر، و در خواهش و خواسته با اصرارتر، و زمان بخشش كم سپاس‏تر، و وقت منع از عطا دير عذر پذيرتر، و در حوادث روزگار بى صبرتر از خواص نيست

نهج البلاغة / ترجمه انصاريان، نامه 53

امام علی علیه السلام  ای مالک ! به وقت آسانى و رفاه احدى از رعيّت بر والى پر خرج‏تر، و زمان‏ مشكلات كم يارى تر

متوجه توده مردم باش !

    ای مالک ! همانا ستون دين، و جمعيّت مسلمانان، و مهيا شدگان براى جنگ با دشمن ، توده مردمند، پس بايد توجه و ميل تو به آنان باشد .

 

نهج البلاغة / ترجمه انصاريان، نامه 53

امام علی علیه السلام  ای مالک ! همانا ستون دين، و جمعيّت مسلمانان، و مهيا شدگان براى جنگ با دشمن ، توده مردمند، پس بايد توجه و ميل تو به آنان باشد .

عیب پوش مردم باش !

    ای مالک ! بايد دورترين رعيّت تو از حريم تو، و در شدّت كينه تو نسبت به او كسى باشد كه در حق مردم عيب جوتر است، زيرا در مردم عيوبى هست كه والى در پوشاندن آن عيوب از همه كس سزاوارتر است، پس در رابطه با عيوبى كه از مردم بر تو پنهان است كنجكاوى مكن، چرا كه فقط در آنچه از عيوب مردم نزد تو معلوم است وظيفه اصلاح دارى، و نسبت به آنچه از عيوب رعيّت بر تو پنهان است خداوند داورى مى‏ كند. پس تا مى ‏توانى عيوب مردم را بپوشان، تا خداوند عيوب تو را كه علاقه دارى از مردم پوشيده بماند. پرده پوشى كند.

 

نهج البلاغة / ترجمه انصاريان، نامه 53

امام علی علیه السلام  ای مالک ! بايد دورترين رعيّت تو از حريم تو، و در شدّت كينه تو نسبت به او كسى باشد كه در حق

کینه ورز مباش !

    ای مالک ! گره هر كينه ‏اى كه از مردم به دل دارى بگشاى، و رشته هر انتقامى را قطع كن، 

 

نهج البلاغة / ترجمه انصاريان، نامه 53

امام علی علیه السلام  ای مالک ! گره هر كينه‏اى كه از مردم به دل دارى بگشاى، و رشته هر انتقامى را قطع كن،

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث