حفظ زبان در ماه مبارک رمضان

حفظ زبان در ماه مبارک رمضان

۰۶ خرداد ۱۳۹۶ 0 معارف
صَمت و صُوم (سکوت و روزه) که دو واژه شبیه به هم هستند در واقع نیز با هم ارتباط زیادی دارند. در روایتی از حضرت علی علیه السلام آمده است: خداوند متعال در ضمن حدیث معراج خطاب به پیامبر (ص) فرمود: 
«يا أحمَدُ، لَيسَ شَيءٌ مِنَ العِبادَةِ أحَبَّ إلَيَّ مِنَ الصَّمتِ وَالصَّومِ؛ فَمَن صامَ ولَم يَحفَظ لِسانَهُ كانَ كَمَن قامَ ولَم يَقرَأ في صَلاتِهِ، فَاُعطيهِ أجرَ القِيامِ ولَم اُعطِهِ أجرَ العابِدينَ» 
«اى احمد! هيچ عبادتى نزد من، محبوب تر از سكوت و روزه نيست. پس، هر كه روزه بدارد، ولى زبانش را نگه ندارد، همچون كسى است كه به عبادت، ايستاده، امّا در نمازش قرائت ندارد. پس به او پاداش ايستادن به نماز را مى دهم؛ امّا پاداش عبادتگران را به او نمى دهم.» (ارشاد القلوب، ج1، ص 205)
در روایتی دیگر از امیر مومنان علیه السلام نیز که در مقام بیان مراتب روزه است می خوانیم:
«صَومُ القَلبِ خَيرٌ مِن صِيامِ اللِّسانِ وَ صِيامُ اللِّسانِ خَيرٌ مِن صِيامِ البَطنِ»
«روزه دل، بهتر از روزه زبان است و روزه زبان، بهتر از روزه شكم.» (غرر الحکم، ص176)
هانگونه که می بینیم این روایت نیز از بین همه اعضا برای زبان حساب جداگانه ای باز کرده است و بحث از روزه زبان به عنوان یکی از مراتب روزه نموده است و آن را برتر از روزه شکم دانسته است.
با این حساب بد نیست در ماه مبارک رمضان کمتر حرف بزنیم تا کمتر زبانمان خطا کند و ان شاء الله بتوانیم به درک مراتب بالاتر روزه دست پیدا کنیم.
از امام صادق علیه السلام نقل شده است که :
همانا روزه تنها از خوردن و آشامیدن نیست سپس فرمود: حضرت مریم سلام الله علیها فرمود: إِنِّي نَذَرْتُ لِلرَّحْمنِ صَوْماً و منظور از صوم در آن روزه سکوت بود. پس هنگامی که روزه گرفتید زبانتان را حفظ کنید و چشمانتان را فرو بیاندازید و نزاع نکنید و حسادت نورزید. (نورالثقلین، ج3، ص 332)
 
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث