معرفی کتاب  شخصيت محمد (ص ) در سخنان علي (ع )

معرفی کتاب شخصيت محمد (ص ) در سخنان علي (ع )

۰۸ دی ۱۳۹۳ 0

نام کتاب: شخصيت محمد (ص ) در سخنان علي (ع )
نام نویسنده: منصور پويا


بخش اول: راجع به شخصيت رسول اكرم (ص ) كه از سخنان حضرت علي (ع ) استفاده شده است راجع به شرائط اجتماعي و وضع فرهنگي مردم عربستان و ايران و روم قبل از ظهور اسلام مطالبي را بيان مي كند تحولي كه اسلام به وجود آورد را روشن مي كند. در اين بخش به وضع زن قبل از اسلام در ميان عرب و عظمتي كه اسلام به زن داد و در ادامه بحثی نیز راجع به دین رایج در آن زمان داشته است.و به این نکته اشاره کرده است که بت پرستی در آن زمان رایج بوده،گرچه عده اي در بين آنها خداپرست بودند.

بخش دوم: به بیان حوادث ولادت تا زمان بعثت پیامبر:از جمله خانواده ،بهعهده گرفتن سرپرستی پیامبر توسط عبدالمطلب، محل زندگی و اجتماع پیرامون آن ،حوادث تاریخی رخ داده در آن برهه زمانی،و اعتبار و مقامی که پیامبر در ان برهه زمانی کسب می کنند.

 بخش سوم: سخن از بعثت رسول اكرم: و ايمان آوردن حضرت خديجه به عنوان اولين زن مسلمان، و دعوت مخفی پیامبر به مدت (3سال) و سپس دعوت آشکار پیامبر، افرادی که به مخالفت با این دعوت پرداختند،برخوردهاي گوناگون قريش با پيامبر و جواب قرآن به آنها ،راجع به جريان شعب ابي طالب و گرفتار بودن پيامبر و مردان او سه سال در آن شعب اشاره مي كند.

 بخش چهارم: راجع به هجرت رسول اكرم به مدينه :خطابه مشروحي كه حضرت درابتداء براي مردم داشتند كه در اين خطبه اشاره به توحيد و خداشناسي راجع به معيارهاي ارزش در اسلام راجع به موضع گيري پيامبر در برابر كفار و مشركين شده و راجع به وحدت و برادري بعد سخن از جهادهاي رسول اكرم است و اينكه اولين جهاد در بدر بود و هدف جهاد را باز از زبان رسول اكرم بيان مي كند بعد جنگ احد را مطرح ميكند و مسائلي كه در آن واقع شد راجع به مفهوم تقوي در منطقه اسلام بحثي دارد؛راجع به جنگ احزاب وتوطئه مشترك كفار و مشركين و يهود را در اين جنگ بيان مي كند .
و در انتها  به دو صلح حدیبیه و در سال ششم هجری از جمله جلوگیری از ورود مسلمانان به مدینه؛ با سخناني كه بين پيامبر و نماينده سران قريش انجام ميشود به صلح حديبيه ختم مي شود سپس اشاره دارد و فتح مکه در سال هشتم هجری که منجر به فتح مکه شد و جریاناتی که در آن زمان رخ داد و در انتها مسائلی را مربوط به حجه الوداع بیان می کند و اینکه جمعیت 120هزار نفری که در آنجا حاضر بودند و جريان غدير خم و مسئله ولايت حضرت علي (ع )

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث