افزایش مهارت گوش دادن فعال در کودکان

افزایش مهارت گوش دادن فعال در کودکان

۱۲ آذر ۱۳۹۶ 0 فرهنگ و اجتماع

مهارت گوش دادن فعالانه را باید به فرزندتان بیاموزید و باعث افزایش هوش و استعداد وی شوید. سعی کنید سبک و مدل گوش دادن فعالانه وی را تغییر دهید. شنیدن و درک کردن را به اطفال آموزش داده و علاقه و مهارت های وی را تغییر دهید.

مهارت گوش دادن فعالانه، نقش مهمی در برقراری ارتباط موثر در زندگی آینده کودکان ایفا می‌کند. کودکان معمولا در مهارت گوش دادن ضعف دارند و بخش‌های اصلی و مهم اطلاعات را در فرآیند برقراری ارتباط فراموش می‌کنند. با این‌حال، اگر زودتر مهارت گوش دادن فعالانه و موثر را در فرزندتان تقویت کنید، می‌توانید شرایط را تغییر دهید.

در اولین گام باید مدل گوش دادن فعالانه را خودتان به کار بگیرید و زمانی که فرزندتان با شما صحبت می‌کند، حتما به او نگاه کنید.حتی گاهی اوقات بهتر است جمله‌های فرزندتان را تکرار کنید، تا او مطمئن شود که شما صحبت‌های او را شنیده‌اید و درک کرده‌اید. ارائه این مدل رفتاری به کودک، مرجع قابل اطمینانی برای او فراهم می‌کند تا گوش دادن فعالانه را یاد بگیرد.

در دومین گام، از فرزندتان بخواهید تا جمله‌های شما را بعد از پایان حرف‌های‌تان، تکرار کند. مثلا فرض کنید که از او خواسته‌اید تا لباس‌های کثیفش را جمع کند، آن‌ها را درون ماشین لباس‌شویی قرار دهد و بعد دست‌هایش را قبل از شام خوردن بشوید. در این شرایط از او بخواهید تا کارهایی که باید انجام دهد را تکرار کند و به شما بگوید.این کار به کودک فرصت می‌دهد تا درگیر فرآیندی شود که جملات شما را به یاد بیاورد و شما را متقاعد سازد که به حرف‌های شما آگاهانه گوش داده است.

در مرحله بعدی، با فرزندتان درباره موضوعات مورد علاقه او صحبت کنید. این کار به او فرصت می‌دهد تا در یک مکالمه واقعی شرکت کند که هم صحبت کردن و هم گوش دادن فعالانه در آن نقش اصلی را ایفا می‌کنند. این نوع گفت‌وگو دارای هدفی برای کودک است، چون به موضوعات مورد علاقه او اختصاص دارد

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث