روز جمعه و دعای

روز جمعه و دعای "اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی نَفْسَکَ"

۲۲ آذر ۱۳۹۶ 0 معارف

زمان غیبت امام زمان(عج)  آزمونی بزرگ برای بشریت و بخصوص شیعیان آن حضرت است و سعادتمندان این زمان کسانی هستند که در طوفان فتنه آخرالزمان به پیمان خود با حجت خدا وفادار بمانند و روی دلشان را از او  برنگردانند.

امام صادق (ع) می فرماید:« طُوبى لِمَنْ تَمَسَّكَ بِاَمْرِنا فى غَيْبَةِ قائِمِنا، فَلَمْ يَزِغْ قَلْبُهُ بالْهِدايَةِ»[1] خوشا به حال كسى كه در زمان غيبت قائم ما به فرمان ما چنگ زند وقلب هدايت شده اش به طرف باطل متمايل نشود. 

و نیز  امام باقر(ع): «يَأْتى عَلَى النّاسِ زَمانٌ يَغيبُ عَنْهُمْ اِمامُهُمْ فَيا طُوبى لِلثّابِتينَ عَلى اَمْرِنا فى ذلِكَ الزَّمانِ»[2]؛ زمانى بر مردم مى آيد كه امام و پيشواى آنان غيبت مى كند، پس خوشا به حال كسانى كه در آن زمان بر فرمان ما استوار و ثابت قدم باشند.

ثبات قدم در این راه بدون لطف و عنایت ویژه خداوند عالم میسر نمی شود. دعای «اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی نَفْسَکَ»  حلقه اتصال انسان به این عنایت خاص خداوند است:

زراره از امام صادق (ع) نقل می کند که  فرمودند: «زمانی می آید که خداوند قلوب شیعیان را در زمان غیبت «قائم» امتحان می کند». زراره می گوید اگر آن زمان را درک کردم چه کار کنم؟ حضرت فرمودند: «یا زراره هرگاه آن زمان را درک کردی این چنین دعا کن:اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی نَفْسَکَ ....[3]

خواندن این دعا در روز جمعه تاکید شده است. «سید بن طاووس» می‌گوید اگر نتوانستید دعاهای عصر جمعه را بخوانید و تعقیبات عصر جمعه را انجام دهید، پس حذر کنید، از اینکه خواندن این دعا را ترک کنید.

توجه به مضامین والای این دعای شریف در کنار  حفظ آداب ظاهری و باطنی می تواند قلب انسان را به حقایق این دعا نزدیک و از نورانیت آن بهره مند گرداند.

متن دعای زمان غیبت

منبع: نرم افزار باد صبا


پی نوشت:

[1].بحارالأنوار، ج52، ص 123

[2]. بحارالأنور، ج 52، ص 145.

[3].اصول کافی ج 2، ص: 149

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث