رفتارهای دوگانه غرب در آزادی بیان

رفتارهای دوگانه غرب در آزادی بیان

۲۸ دی ۱۳۹۳ 0 فرهنگ و اجتماع
مجله "شارلي ابدو" نشريه طنزي است که به چاپ کاريکاتور عليه شخصيت ها و نمادهاي محترم اديان معروف است  و اين کاريکاتورها همگي به اسم "آزادي بيان" منتشر مي شوند.  اقدام اخیر این نشریه اهانت به مسلمانان از طریق کاریکاتور موهن و جسارت به ساحت مقدس پیامبر گرامی اسلام (ص) بود.
داعیان آزادی بیان در مقابل این اقدام، مسلمانان را به خویشتنداری فرا می خوانند و انتشار این مطالب را با استناد به آزادی بیان توجیه می کنند.
در این مقاله نمونه هایی از رفتار دوگانه غرب در مسئله آزادی بیان را از نظر می گذرانیم:

کنایه زدن به پسر سارکوزی جرم است

اما اهانت به پیامبر اسلام خیر!

گزارش روزنامه تلگراف انگلیس از اتفاقی که در سال 2009 در همین روزنامه شارلی ابدو افتاد، از رفتار دو گانه غرب در مسئله آزادی بیان حکایت می کند:
روزنامه تلگراف انگليس در تاريخ ۲۷ ژانويه ۲۰۰۹ چنين گزارش مي دهد (۱) که "موريس سينت" (Maurice Sinet) کاريکاتوريست ۸۰ ساله (اکنون ۸۶ ساله) نشريه "شارلي ابدو" به جرم انتشار مطلبي و نقل لطيفه اي در مورد پسر نيکولا سارکوزي -نخست وزير وقت فرانسه- که از نظر مجله 'يهودي ستيزانه' بوده، اخراج مي شود. اين نويسنده پس از آن به جرم برانگيختن نفرت عليه يهودي ها نيز محاکمه مي شود.
حدس بزنيد توهين اين نويسنده به يهودي ها چه بوده است؟ او بعد از ازدواج پسر سارکوزي با دختري از يهوديان ثروتمند فرانسوي، مي نويسد: «اين پسر به زودي مدارج ترقي را طي خواهد کرد». اين جمله، موجي از اعتراض سياستمداران فرانسوي را بر مي انگيزد. سردبير مجله هوادار آزادي بيان، "شارلي ابدو" از او مي خواهد عذرخواهي کند اما او نمي پذيرد و اخراج مي شود.
همين مثال به خوبي نشان مي دهد که ما با استانداردهاي دوگانه درباره "آزادي بيان" روبه رو هستيم. استانداردهايي که لطيفه اي ساده را به يهودي ستيزي تعبير مي کنند و اما از کنار توهين هاي مکرر به اعتقادات ديگران به سادگي مي گذرند. حوادث تروريستي روزهاي اخير در پاريس حاصل ۲ افراطي گري همزمان هستند. افراطي گري در بي احترامي به ارزش هاي ديگر انسان ها و افراطي گري خشونت آميز که به تروريسم منجر مي شود.

تردید درباره هولوکاست جرم است

اما اهانت علنی به پیامبر اسلام خیر!

اهانت به مقدسات اسلامی در جوامع غربی در نقطه مقابل این مساله قرار می‌گیرد که غرب، سختگیری افراط‌ گرایانه‌ ای درباره سخن گفتن از موجودیت اسرائیل و تاریخ به وجود آمدن این رژیم نامشروع از خود نشان می‌دهد؛ به همین دلیل سخن گفتن از هولوکاست، مجازاتی همچون زندان و تعقیب قضایی دارد و نه تنها انکار آن، بلکه شک کردن در این مساله نیز جرم محسوب می‌شود.
"روژه گارودی" پروفسور مشهور فرانسوی به دلیل این که گفته بود کشتار گروهی از یهودیان در جنگ جهانی دوم، مصداق "نسل کشی" نبوده، مورد حمله ی گروهی از یهودیان صهیونیست قرار گرفت و دادگاهی فرانسوی او را در سال ۱۹۹۸ به جرم "انکار کشتار یهودیان" به پرداخت ۱۲۰ هزار فرانک جریمه، محکوم کرد چرا که طبق قوانین کیفری فرانسه تشکیک در کشتار تعداد شش میلیون نفر یهودی در جنگ جهانی دوم جرم محسوب می شود. گارودی در جریان محاکمه خود باز تهدید شد و در یک مورد هم مورد تعرض فیزیکی یک فرد یهودی قرار گرفت.

حتی نباید بگویی منتقدان علیه اسرائیل چه می گویند

اما اهانت با تبلیغات قبلی علیه پیامبر اسلام (ص) اشکالی ندارد!

«تیم ویلکاکس» مجری سرویس جهانی بی‌بی‌سی دوشنبه هفته پیش در گفتگوی زنده تلویزیونی با یک زن شرکت‌کننده در مراسم یادبود قربانیان حملات اخیر در پاریس به بحث و گفتگو درباره حادثه در پایتخت فرانسه پرداخت.
به گزارش روزنامه ایندیپندنت،‌ این زن که ادعا شده «دختر یکی از بازماندگان هولوکاست» است، به مجری این شبکه انگلیسی گفت: «معتقدم که موضوع کشتار و اعدام یهودیان به مدتها قبل و روزهای دهه ۱۹۳۰ برمی‌گردد و مساله جدیدی نیست».
«تیم ویلکاکس» مجری بی‌بی‌سی به میهمان خود پاسخ داد: «بسیاری از منتقدان سیاست های اسرائیل این مساله را مطرح خواهند کرد که فلسطینیان به طور بد و شدیدی توسط یهودیان صدمه و رنج دیده‌اند».
این اظهارات وی بلافاصله با انتقاد و فشار حامیان رژیم صهیونیستی در انگلیس مواجه شد و آنها این اظهارات مجری بی‌بی‌سی را به باد انتقاد خود گرفتند. کار به جایی رسید که «ویلکاکس» مجبور به عذرخواهی رسمی شد.
عذرخواهی این فعال رسانه‌ای در انگلیس در حالی حادث شد که دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس با دفاع از آنچه «حق آزادی بیان و عقیده» خوانده، از قصد نشریه موهن فرانسوی برای انتشار کاریکاتور ضد پیامبر اسلام حمایت کرد.
بالاخره ما نفهمیدیم باید کدامیک از حرفهای اینها را قبول کنیم. به قول معروف ما ایرانیان: دم خروس را قبول کنیم یا قسم حضرت عباس را! بالاخره در نظر شما بیان آزاد است یا نه! این قدر دوگانگی در رفتار، چرا!

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث