استخاره چيست و آيا استخاره با قرآن صحيح است؟

استخاره چيست و آيا استخاره با قرآن صحيح است؟

۱۴ بهمن ۱۳۹۳ 0

در مورد استخاره روايات متعددى داريم از جمله در روايتى از امام صادق عليه السلام حكايت شده است كه:«اگر كسى بدون استخاره وارد كارى شود و مورد ابتلاء و امتحان و در معرض مشكلات قرار بگيرد پاداش به او داده نمى ‏شود» ( بحار,ج91,ص222) يا در روايت ديگرى حكايت شده: «از شقاوت و بدبختى است كه كسى عملى انجام دهد و استخاره از خدا نكند».

 

استخاره‏اى كه دراین روايت آمده «طلب خير»  كردن از خداست؛ يعنى هر كارى را مى ‏خواهيم شروع كنيم اول از خدا بخواهيم، كه خدايا! خير مرا در اين كار قرار بده! خدايا مرا در اين كار راهنمائى كن! خدايا عاقبت اين كار را ختم به خير كن! اين طلب خير كردن و استخاره كردن است مثل اينكه ما در اول هر كارى «بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ» مى‏گوئيم و از خدا طلب خير مى‏ كنيم اين موجب بركت مى ‏شود و موجب راهنمايى خدا مى ‏شود.
و از امام صادق عليه السلام حكايت شده:«اگر كسى از خدا طلب خير كند خداوند به او خير مى ‏دهد» بحارج91ص226
 

روش و چگونگى استخاره‏

در روايات از امام صادق عليه السلام حكايت شده:  «دو ركعت نماز بخوانيد بعد استخاره كنيد، طلب خير كنيد» وسائل الشیعه ج5ص204  « يا با دعا طلب خير بكنيد» ميزان الحكمة، ج 3، ص 226
 
و در روايت ديگرى از امام صادق عليه السلام آمده:«اگر عبدى و بنده ‏اى از خدا طلب خيرى (استخاره) كند اگر چه يك مرتبه، خداوند به او الهام مى‏ كند كه چه كارى را انجام بدهد. و او را به طرف كار خير، و چيزى كه خيرش در اوست راهنمائى مى‏كند.» بحارالانوار، ج 91، ص 257.
 
 
بنابراین استخاره ای که در روایات بیان شده  منظور طلب خیر کردن از خداوند است و این طلب خیر ممکن است تنها با دو رکعت نماز ممکن شود. اما نوع دیگری از استخاره نیز وجود دارد که نزد مردم شهرت بیشتری دارد و آن استخاره با قرآن یا تسبیح است. این نوع استخاره نیز در کلمات اهلبیت بیان شده است به عنوان نمونه  از امام صادق عليه السلام حكايت شده:«اگر نتوانستى كارى را تشخيص دهى قرآن را باز كن اولين چيزى كه به چشمت آمد طبق آن عمل كن.مثلًا اگر آيه ا‏ى بهشت بود  عمل كن اگر آيه ا‏ى عذاب بود عمل نكن».ميزان الحكمة، ج 3، ص 228
 

به قرآن تفأل نزنید

در پایان باید به این نکته توجه نمود که استخاره با قرآن با تفأل زدن به آن تفاوت دارد . در رواياتى  آمده كه به قرآن تفال نزنيد.  تفال يعنى اينكه انسان، عاقبت چيزى را ببيند كه در فارسى از آن به فال‏گيرى تعبير مى ‏شود همانطور كه فال حافظ مى گيرند آيا ما حق داريم با قرآن هم نوعى فال‏گيرى انجام دهيم و تفال بزنيم. در روايات آمده است كه تفال به قرآن نزنيد. ولى استخاره با قرآن اين است كه اگر واقعاً انسان بر سر دو راه متحيرماند بعد از طلب خير از خدا و مشورت با اهلش و ... باز هم نتوانست راهى را انتخاب كند قرآن را باز كند راهش را خدا نشان مى ‏دهد.

 
 
 
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث