امام حسین و قرآن : هدیه برتر

امام حسین و قرآن : هدیه برتر

۱۹ بهمن ۱۳۹۳ 0

 


قلب اولیاء خدا تجلیگاه آیات قرآن و همه شئون حیات  ایشان  آیینه تمام نمای آیات الهی است. امام حسین علیه السلام, آن حجت آسمانی و قرآن ناطق, هر لحظه از حیات با برکتش تصویری از آیات قرآن بود. حسین ابن علی چنان زیست که اگر تاریخ زندگیش را چون صفحاتی گرد هم آریم چیزی جز قرآن کریم فرا هم نیاید. در نوشتار پیش رو آیه ای از قرآن را در آیینه حیات او به نظاره می نشینیم:


قرآن کریم می فرماید: 
 «وَ إِذا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها أَوْ رُدُّوها ...». «نساء/86»
و چون بر شما درود گفته شده است، شما بهتر از آن، پاسخ دهيد يا همان را [در پاسخ‏] برگردانيد ....
اين آيه، چگونگى رفتار انسان را با كسانى كه به او تحيت مى ‏فرستند و به وى احترام مى‏ گذارند، بيان فرموده است. خلاصه مضمون آيه، اين است كه خوبى، تحيّت و احترام فرد را ناديده نگيريد و از كنار آن، بى ‏توجه عبور نكنيد، بلكه دست كم، همانند تحيت، احترام و بزرگ‏داشتى كه او براى شما به كار برده است، درباره او به كار بريد و البته كرامت نفس، ايجاب مى‏كند كه با كيفيت بهتر و بالاترى، احسان او را جبران كنيم.
انس مى‏گويد: من در نزد حضرت امام حسين عليه السلام بودم كه كنيزى وارد شد و دسته گلى را به آن حضرت تقديم كرد. حضرت فرمود: «تو در راه خدا آزادى و من تو را براى خاطر خداوند، آزاد كردم».
انس مى‏ گويد: من عرض كردم: كنيز به شما، يك دسته گل تقديم كرد، دسته گلى كه مهم نيست و بهاى چندانى ندارد؛ ولى شما او را آزاد مى ‏سازيد؟!. امام حسين عليه السلام در پاسخ فرمود: «و كذا أدَّبنا اللَّه؛ (خداوند، ما را اين‏گونه تأديب كرده است). او مى ‏فرمايد: «وَ إِذا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها أَوْ رُدُّوها» و بهتر از دسته گل او آزادى وى بود. « كشف‏ الغمّه، ج 2، ص 31»
امام حسين عليه السلام در اين رفتار والا به قرآن كريم استناد كرده، به صراحت، اخلاق بسيار والاى خود را الهام گرفته از تعليم و تربيت خداوندى و از رهگذر آيه شريفه قرآنى مى ‏داند.
راستى چه افتخارآفرين است كه امام بزرگوار شيعه، خود و خاندان خود را تربيت ‏يافته خداوند و ادب شده مكتب قرآن كريم قلمداد و بدان فخر و مباهات مى‏ كند. چه اندازه جمله «كذا ادّبنا اللَّه»، كه امام حسين عليه السلام فرمود، زيبا و دلربا است و چه قدر كلام خداوند: «وَ إِذا حُيِّيتُمْ ...» شيرين و جذاب است!
اينك بر رهبران جهان است كه اين ادب الهى را از قرآن مقدس و از ترجمان آن، امام حسين عليه السلام فرابگيرند تا خوبى‏ هاى مردم را به بهتر از آن پاسخ دهند.

منبع: امام حسين و قرآن‏, محمد جوادمغنيه‏
 

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث