علل روانی تمایل به تغییر جنسیت

علل روانی تمایل به تغییر جنسیت

۰۶ اسفند ۱۳۹۳ 0 فرهنگ و اجتماع

این روزها درباره مسئله تغییر جنسیت حرف و حدیث های بسیاری هست اما آنچه می خوانید بخشی از سخنان حجت الاسلام مهکام دکترای روانشناسی عمومی است که در نشست علمی «تبیین اختلال هویت جنسی» (تشخیص، درمان و مباحث فقهی مرتبط با آن) از سوی انجمن روانشناسی اسلامی، در دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه برگزار گردیده است و نشان می دهد تمایل به تغییر جنسیت صرفا یک اختلال روانی است که ریشه در گذشته اشخاص دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی «تبیین اختلال هویت جنسی» (تشخیص، درمان و مباحث فقهی مرتبط با آن) از سوی انجمن روانشناسی اسلامی، در دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه برگزار شد. 

حجت الاسلام رضا مهکام،  در این نشست به انواع اختلال‌های هویت‌های جنسی در انسان‌ها اشاره کرد و گفت: اختلال هویت جنسی هنگامی روی می‌دهد که رفتار و روحیات فرد با اندام جنسی هماهنگی نداشته باشد. 

ریشه های اختلال هویت جنسی

حجت الاسلام مهکام با بیان این که ریشه بسیاری از اختلال هویت جنسی در کودکی شکل گرفته است، گفت: احساس حقارت در کودکی، حس و قریحه زیبا شناسی بالا؛ تجربه‌های و آزارهای جنسی در کودکی؛ اختلال روانی و رفتاری و اضطراب جدایی از والدین از ریشه‌های اختلال هویت جنسی در کودکی است. 

مدیر سنجش ارزیابی مؤسسه امام خمینی(ره) ابراز کرد: ناسازگاری والدین با همدیگر، عدم ممانعت از پوشیدن لباس‌ها جنس مخالف در کودکی؛ حضور فیزیکی مادر و عدم حضور پدر در خانواده، حکمرانی مادر در خانواده، تحقیر در خانواده افسردگی والدین از عوامل خانوادگی اختلال هویت جنسی در افراد است. 

استاد روانشناسی مؤسسه امام خمینی(ره) در ادامه سخنانش گفت:

متأسفانه در بسیاری از برنامه‌های کودک و نوجوان تلویزیونی خشونت پنهان علیه مردان ترویج می‌کنند همانند برنامه رنگین‌کمان که از در شبکه پنج پخش می‌شود؛ نقش‌های منفی بر عهده مردان یعنی پنگول و نیما و حتی عمو با بیش از شصت سال عمر است، و در پایان خاله به اشتباه آن‌ها پی برده و روش صحیح زندگی به آن‌ها آموزش می‌دهد. 

حجت الاسلام مهکام بیان کرد: متأسفانه مربی مهدکودک‌ها و بسیاری از دبستان‌های پسرانه کشور خانم هستند و پسرها حدود تا 13 سالگی تحت تعلیم آن‌ها قرار می‌گیرند، در حالی که مربیان خانم به جنس موافق خود توجه دارند و احساسات بروز می‌دهند و این امر سبب می‌شود که پسرها روحیات دخترانه پیدا و اختلال هویت جنسی پیدا کنند. وی در ادامه به نظریه کوئر درباره هویت جنسی اشاره کرد و گفت: این نظریه می‌گوید که انسانی که به طور کامل جنس مذکر یا مؤنث باشد در دنیا وجود ندارد و انسان به هر مدلی می‌تواند هویت جنسی خود را تعیین کند. 

در اروپا تنها 3% از کسانی که اختلال هویت جنسی دارند تقاضای عمل تغییر جنسیت دارند که آن‌ها دوسال زیر نظر روانشناسان بررسی می شوند و اگر در این مدت هیچ میلی به جنس مخالف خود نداشتند؛ اجازه این عمل از سوی آن‌ها صادر می‌شود. 
دکتر مهکام در ادامه به روش‌های درمان اختلال هویت جنسی پرداخت و گفت: روش درمان این اختلال در کودکی بسیار کوتاه مدت و آسان ولی در نوجوانی و جوانی امکان‌پذیر ولی طولانی مدت و سخت است. حجت الاسلام مهکام افزود:  نظریه کوئیر مخالف آیات و روایت اسلامی است و در آیات فراوانی از قرآن به طور صریح به اختلاف جنسیت انسان‌ها، حیوانات و حتی گیاهان اشاره شده است. وی ابراز کرد: بسیاری از کسانی که اختلال هویت جنسی دارند با روش‌های روانشناسی و روانکاوی درمان می‌شوند و برای این اختلال نباید عمل تغییر جنسیت انجام داد. 

اختلال هویت جنسی و تغییر جنسیت در ایران

وی با بیان این که ایران بیشترین آمار در عمل تغییر  جنسیت در سطح آسیا دارا است، گفت: در اروپا تنها 3% از کسانی که اختلال هویت جنسی دارند تقاضای عمل تغییر جنسیت دارند که آن‌ها دوسال زیر نظر روانشناسان بررسی می شوند و اگر در این مدت هیچ میلی به جنس مخالف خود نداشتند؛ اجازه این عمل از سوی آن‌ها صادر می‌شود. 

استاد روانشناسی مؤسسه امام خمینی(ره) افزود: در ایران به طور قانونی باید 8 جلسه روانشناس بیماری که اختالال هویت جنسی دارد تحت مراقبت و بررسی قرار دهد، که این امر حدود دو سال طول می‌کشد ولی متأسفانه بسیاری از روانشناسان در همان جلسه اول حکم عمل تغییر جنسیت آن‌ها را امضا می‌کنند. وی در ادامه سخنانش به بررسی فقهی و شرعی عمل تغییر جنسیت پرداخت و گفت: اولین بار فردی به نام فریدون پورملک آرا، د ر سال 65 مجوز جراحی تغییر جنسیت را از امام خمینی(ره) دریافت کرد. حضرت امام (ره) فتوا دادند که تغییر جنسیت با نظر متخصص ماهر، شرعاً بلااشکال است. حجت الاسلام مهکام افزود: امام خمینی(ره) این فتوا را بر اساس ضرورت صادر کردند ولی در دانشگاه‌های مستندی پخش می‌کنند امام راحل موافق به هرگونه عمل تغییر جنسیت موافق این عمل بوده و هیچ اشکال شرعی این عمل ندارد. 

استاد روانشناسی مؤسسه امام خمینی(ره) اظهار داشت: بسیاری از مراجع عمل تغییر جنسیت را در دوجنسه‌ها و برای کشف واقعیت جنسی‌ آن ها جایز دانسته ولی برای افرادی که اختلال هویت جنسی دارند این عمل را جایز نمی‌دانند. 

حجت الاسلام مهکام بیان کرد: هزینه عمل تغییر جنسیت حدود هفتاد میلیون تومان است که سازمان بهزیستی برای این عمل 20 میلیون به متقاضیان این عمل وام می‌دهد. وی ابراز کرد: طبق آمار رسمی 750 عمل تغییر  جنسیت در ایران صورت گرفته است که 500 مورد تهران، 120 مورد در شیراز و 130 در مشهد این عمل انجام شده است. مدیر سنجش ارزیابی مؤسسه امام خمینی(ره) عنوان کرد: با عمل تغییر  جنسیت، هویت اصلی انسان تغییر نمی‌کند بلکه ظاهر جسمی انسان تغییر کرده و فرد پسرنما یا دخترنما می‌شود. 

حجت الاسلام مهکام بیان کرد: 

60% کسانی که به سبب اختلال هویت جنسی عمل تغییر جنسیت انجام دادند، دچار افسردگی شده است و برخی از آن‌ها دست به خودکشی زده‌اند.

منبع:

اختلال هویت جنسی و تهدیدهای پیش رو، خبرگزاری رسا

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث