ماجراى ولادت پرشكوه امام على عليه السّلام در كعبه‏

ماجراى ولادت پرشكوه امام على عليه السّلام در كعبه‏

۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ 0

امام على عليه السّلام، روز جمعه سيزدهم ماه رجب در سال 30 عام الفيل [ده سال قبل از بعثت‏] در مكّه در درون كعبه، ديده به جهان گشود. مادر او «فاطمه» دختر اسد بن هاشم بن عبد مناف است.


حضرت على عليه السّلام و برادرانش نخستين كسانى هستند كه هم از ناحيه پدر و هم از ناحيه مادر، هاشمى مى ‏باشند [بنابراين ابو طالب پدر على عليه السّلام با دختر عمويش ازدواج نموده است، و مادر على عليه السّلام دختر عموى پدر پيامبر صلّى اللّه عليه و آله مى‏باشد]. از ويژگيهاى مخصوص حضرت على عليه السّلام اين است كه در درون كعبه متولّد شد «1»، و قبل از او هيچ‏كس در كعبه متولّد نشده است، و اين از افتخارات بسيار ارجمند و در سطح بسيار بالائى است كه خداوند به خاطر احترام‏ و تجليل از مقام بس ارجمند على عليه السّلام، به آن حضرت، اختصاص داده است. امام سجّاد عليه السّلام فرمود:

فاطمه بنت اسد هنگام طواف كعبه، درد زايمان گرفت، وارد كعبه شد و امير مؤمنان على عليه السّلام در آنجا به دنيا آمد.

شيخ صدوق (ره) از سعيد بن جبير، و او از يزيد بن قعنب نقل مى‏كند كه گفت:
من با عبّاس (عموى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله) و جمعى از طايفه عبد العزّى در مقابل خانه كعبه، نشسته بوديم، ناگاه فاطمه بنت اسد مادر على عليه السّلام كه از مدّت حملش به آن حضرت، نه ماه مى‏گذشت به طرف كعبه آمد، و همان دم درد زايمان او را فرا گرفته بود، و در كنار كعبه چنين دعا كرد:«خدايا! من به تو ايمان دارم و همچنين به آنچه را كه از سوى تو مانند رسولان و كتابهاى آسمانى آمده ‏اند باور دارم، و سخن جدّم ابراهيم خليل عليه السّلام را تصديق مى‏كنم، او كعبه را بنا كرد، به حقّ آن كسى كه خانه كعبه را بنا كرد، و به حقّ اين مولودى كه در رحم دارم، وضع حمل را بر من آسان كن!».
يزيد به قعنب مى‏گويد:
ناگاه ديديم ديوار كعبه از جانب پشت شكافته شد، و فاطمه بنت اسد وارد كعبه گرديد، و از نظر ما پنهان شد، و آن شكاف به هم پيوست. خواستيم قفل در خانه كعبه را باز كنيم، ولى هر چه كوشش كرديم باز نشد، فهميديم كه اين جريان، امرى از جانب خدا است.
فاطمه بنت اسد عليها السّلام سه روز در ميان كعبه بود. روز چهارم از خانه كعبه بيرون آمد، در حالى كه امير مؤمنان على عليه السّلام در دست او بود. سپس گفت: «من بر زنان پيشين، برترى يافتم، زيرا آسيه بنت مزاحم [همسر فرعون از بانوان برجسته آن عصر] مخفيانه خدا را عبادت كرد، در آن جائى كه عبادت كردن خدا- جز در هنگام ضرورت- جايز نيست «2» و حضرت مريم دختر عمران (مادر عيسى عليه السّلام) [هنگام زايمان به راه دورى رفت و سرانجام درخت خشكى از خرما ديد] با دستش درخت خرماى خشك را حركت داد، تا اينكه خرماى تازه و مرغوب براى‏ او فرو ريخت و او از آن خورد «3» ولى من وارد خانه خدا شدم، و از ميوه‏ها و غذاهاى بهشتى كه در آنجا بود خوردم، و هنگامى كه خواستم از داخل كعبه بيرون آيم، هاتفى ندا داد::
«اى فاطمه! نام كودكت را على بگذار، او على (يعنى داراى مقام عالى) است، و خداوند علىّ أعلى مى‏فرمايد: «من نام او را از نام خودم اقتباس كردم، و او را با آداب خودم تربيت نمودم، و او را بر مسائل مشكل علمى خودم آگاه ساختم، او كسى است كه بتها را در خانه‏ ام (در درون كعبه) مى ‏شكند، و بر بالاى بام كعبه اذان مى‏گويد، و مرا تقديس و تمجيد مى‏كند. خوشا به سعادت آن كس كه او را دوست بدارد، و از او اطاعت و پيروى كند، و واى بر كسى كه با او دشمنى كند و از او نافرمانى نمايد».
 
پی نوشت:
(1) موضوع تولّد امام على عليه السّلام در درون كعبه، مورد اتّفاق علماء و راويان شيعه و سنّى است. علّامه امينى در كتاب ارزشمند «الغدير» جلد ششم، اين موضوع را از شانزده كتاب معتبر اهل تسنّن نقل مى‏كند (مترجم)                   

(2) يعنى كاخ فرعون كه غصبى بود

(3) آيات 22 تا 26 سوره مريم‏


منبع: نگاهى بر زندگى چهارده معصوم عليهم السلام، شیخ عباس قمی , ص: 81

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث