احترام امام کاظم علیه السلام به فرد زشت رو

احترام امام کاظم علیه السلام به فرد زشت رو

۱۹ شهریور ۱۳۹۶ 0 معارف

در دین مبین اسلام فراوان تاکید شده است که در برخوردهای  و معاشرت های اجنتماعی توجه ای به ظاهر افراد نداشته باشید  و بیشتر به اعتقادات  و اعمال آنان را مدنظر داشته باشید. و این سیره را نیز به طور عملی خودشان در برخورد با اطرافیانشان به ما آموخته اند که : يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ؛ ملاک تقوای و اعمال انسانهاست نه رنگ، ظاهر، وضعیت اجتماعی، ثروت و..........

گفته شده است ؛ در زمان امام کاظم علیه السلام كسى بخشنده ‏تر از آن حضرت و خوش معاشرت تر از او ديده نشد. او بيش از ديگر مردمان به صله رحم اهتمام نشان می ‏داد.

در تحف العقول آمده است:

آن حضرت به مردى از حومه‏نشينان شهر برخورد كرد كه بسيار زشت منظر بود. پس بر او سلام كرد و در كنار او فرود آمد و ساعتى دراز با او سخن گفت. آنگاه به وى فرمود: چنانچه حاجتى دارى من حاضر به رفع آن هستم.

به آن حضرت گفته شد: اى فرزند رسول خدا آيا نزد چنين مردى مى‏نشينى و سپس از حوائج او مى‏پرسى در حالى كه او به تو محتاج‏تر است؟!

فرمود:

او بنده اى از بندگان خدا و برادرى به حكم قرآن و همسايه‏اى در ديار خداست، ميان ما و او را بهترين پدران، يعنى آدم و بهترين اديان، يعنى اسلام، جمع مى‏ كند و شايد روزگار رفع حاجت و نياز ما را به دست او مقدر كند و آنگاه است كه او ما را پس از آن كه بر او تكبر ورزيديم، روياروى خود متواضع و فروتن يابد.

سپس این بیت را خواند:      

نواصل من لا يستحق وصالنا             مخافة ان نبقى بغير صديق
 با كسى كه شايسته دوستى ما نيست، دوستى و همنشينى مى‏ كنيم، از ترس آنكه مبادا بى‏ دوست بمانيم.


منبع: سيره معصومان، سيد محسن امين عاملى/ مترجم على حجتى كرمانى‏، سروش‏:تهران‏، 1376، ص120.

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث