ساده زیستی امام علی علیه السلام

ساده زیستی امام علی علیه السلام

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ 0 معارف

فرهنگ ساده زیستی اگر در جوامع بشری بگونه شایسته‏ای تحقّق یابد می‏توان با بسیاری ازمشکلات اقتصادی مقابله کرد و در روزگاران سخت آینده که انفجار جمعیّت همراه با کمبود موادغذائی ومحدود بودن امکانات زیستی دامنگیر انسان‏هاست چاره‏ای جز رواج فرهنگ ساده زیستی وجود ندارد.

امام علی علیه السلام الگوی کامل فرهنگ ساده زیستی بود. درکمک به همسر، گندم را با آسیاب سنگی آرد می‏ کرد و در کار خانه حضور جدّی داشت.از لباس‏های معمولی که عموم مردم می‏پوشیدند استفاده می‏کرد،روزی به بازار رفت و به لباس فروشان ندا داد که چه کسی پیراهن 3 درهمی دارد؟
مردی گفت : در مغازه من موجود است، حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام آن را خرید و پوشید.
خانه‏ای چون خانه دیگران داشت، و اسبی یا الاغی که همگان در اختیار داشتند بکار می‏گرفت و روزی شمشیر خود را فروخت تا مشکل اقتصادی خانواده را حل کند.
هارون بن عنتره می‏گوید :
در شهر خورنق - پایتخت پادشاهان حیره- هوا سرد بود، علی علیه السلام رادیدم که قطیفه ای برخود پیچیده و از سرما رنج می‏ برد، گفتم از بیت المال سهمی بردار.
امام علی علیه السلام پاسخ داد : 
چیزی از مال شما برنمی‏دارم و این قطیفه را که می‏بینی برخود پوشانده‏ ام آن را از مدینه همراه آورده ‏ام.(1) 
 
نان خشکیده می خورد که دخترش امّ کلثوم وقتی نان جوین خشک را بر سفره پدر دید اشکش جاری شد. در اوائل زندگی، شب ها با همسرش برروی پوستینی می‏ خوابید که در روز بر روی آن شتر را علوفه می ‏داد. 

پی نوشت:

(1)علی و حقوق بشر ج 1ص 82 - و - کامل ابن اثیر ج 2 ص 44 - و - تذکرة الخواص ص 108 - و - کشف الغمّه ج 1 ص 203***

(2)سنن این ماجه ج 2 ص 3 - و - تذکرة الخواص ابن جوزی ص 316 و 16 - و - کشف الغمّه ج 2 ص 78 - و - ینابیع الموّدة ص 197 - و - نهج‏الحیاة فرهنگ سخنان حضرت فاطمه علیها السلام ص 297 حرف م (مشکلات زندگی)***


منبع: امام علی علیه السلام و اخلاق اسلامی, محمّد دشتی

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث