بیداری اسلامی در کلام امام خمینی رحمة الله علیه

بیداری اسلامی در کلام امام خمینی رحمة الله علیه

۰۵ خرداد ۱۳۹۴ 0 فرهنگ و اجتماع

بیداری اسلامی در کلام حضرت امام خمینی رضوان‌الله تعالی علیه

پیروزی مستضعفان، وعده ی الهی

امید است، به زودی وعده الهی اراده منت بر مستضعفان (ونُرید أن نَمُنّ علی الذین استُضعفوا فی الارض و نجعلهم أئمة و نجعلهم الوارثین؛ قصص، 5)، تحقق یابد و دست قدرتمند حق تعالی هر چـه سریعتر از آستین ملت های مظلوم بیرون آید و تحول الهی که در ملت ایران پدید آمده، در همه ملل و نحل به خواست خداوند تعالی تحقق یابد که دست ستمکاران از جنایت نسبت به مستضعفان جهان کوتاه شود.
(به مناسبت چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب 22/11/61)

کشورهای اسلامی از شرق و غرب نهراسند

کشورهای اسلامی و مستضعفان جهان قدرت اسلامی خود را بیابند و از عربده های شرق و غرب و وابستگان و تفاله های آنان نهراسند و با اعتماد به خداوند تعالی و اتکال به قدرت اسلام و ایمان بپاخیزند و دست جنایتکاران را از کشورهای خود کوتاه نمایند.
(صحیفه امام، ج‌15، ص: 61)

حق گرفتنی است، قیام کنید

ما از همه کشورهای زیر سلطه برای به دست آوردن آزادی و استقلال، کاملا پشتیبانی می نماییم و به آنان صریحا می گوییم که حق گرفتنی است، قیام کنید و ابرقدرت ها را از صحنه تاریخ و روزگار براندازید. من بارها گفته ام و هم اکنون هشدار می دهم که اگر شرقِ ستم کشیده و آفریقا به خودشان متکی نباشند، تا ابد گرفتارند.
(به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب 22/11/58)

صدور انقلاب و بیداری ملتها

حالا بسیاری از ملتها با ما همراه اند. نهضت ما دارد توسعه پیدا می کند، و می رود داخل ملتها. ملتهایی که ببینند ملت ایران در مقابل یک قدرت بزرگ ایستاده و پیش برده، یک قدرت شیطانی را که همه قدرتها دنبالش بودند یک ملتی ایستاده و ایستادگی کرده و پیش برده، و لو کشته داد اما پیش برد، دیگران هم همین فکر در مغزشان پیدا می شود. ملتهای دیگر هم همین معنا را می خواهند. آنها هم همین کار را خواهند کرد. سایر ملتها هم گرفتارند دیگر. آنها هم همین گرفتاریهایی که ما داریم آنها دارند. مصر به دست انور سادات و جاهای دیگر هم به دست دیگران. همه ملتها مبتلای به دولتهایشان هستند. آنها هم می خواهند از زیر این بار بیرون بیایند.
(صحیفه امام، ج‌11، ص: 336)

کسی نمی تواند با خواست ملتها مخالفت نماید

امروز ایران اسلامی، به برکت ایمان قوی و تعهد به اسلام و تحول عظیمی که در اقشار مختلفه حاصل شده است، دست شرق و غرب و انگلهای منحرف را از کشور خود کوتاه، و به هیچ قدرتی اجازه نمی دهد کوچکترین دخالتی در کشور اسلامی ایران نماید.
و این خود حجت قاطعی است برای مسلمانان و مظلومان جهان که با خواست ملتها کسی نمی تواند دست تجاوز دراز کند و با آن مخالفت نماید. و ملتی که بین ذلت و شهادت، دومی را انتخاب نموده است شکست‌پذیر نیست.
(صحیفه امام، ج‌19، ص: 342)

قیام همه جانبه

اگر امروز قشرهای مختلف ملتها، از علمای دینی تا گویندگان و نویسندگان و روشن‌بینان متعهد، قیام همه جانبه نکنند و با بیدار کردن توده های عظیم انسانی- اسلامی به دادِ کشورها و ملتهای تحت ستم نرسند، کشورهایشان بی شک به نابودی و وابستگی همه جانبه بیشتر و بیشتر خواهد کشید، و غارتگران ملحد شرقی، و بدتر از آنان ملحد غربی ریشه حیات آنان را می مکند و شرافت و ارزشهای انسانی آنان را به باد فنا می سپارند.
(صحیفه امام، ج‌19، ص: 344)

مسلمانان، در همه بلاد و اقطار عالم بپاخیزند!

ای مسلمانان در همه بلاد و اقطار عالم بپاخیزید! ای علمای اعلام جهان اسلام به داد اسلام و بلاد مسلمین و مسلمانان برسید! و در هر گوشه و کنار، همچون ملت ایران و دولت آن و علما و بزرگان این سامان، دست رد به سینه ستمکاران غرب و شرق زنید، و عمال و کارشناسان دروغین و مستشاران نفت خوار آنان را از بلاد خود بیرون بریزید؛ و همچون سلحشوران ایران، شهادت را بر ذلت، و شرف اسلام و انسانی را بر رفاه و عیش چند روزه توأم با خواری و شرمساری ترجیح داده، و در میدان نبرد سیاسی و نظامی بر آنان چیره شوید؛ و از هیاهوی تبلیغاتی آنان باک نداشته باشید که خداوند تعالی با شماست: «إِن تَنصُروا اللَّهَ ینَصُرْکمُ و یُثبِت أَقدامَکُم».

فریادی از قلب مؤمن

فریادی که از قلب مؤمن است بر همه چیز غلبه می کند؛ بر کاخ سفید هم غلبه می کند و غلبه کرده است. و موج این ایمان در سرتاسر دنیا از زیر بار این ظلمهایی که در طول تاریخ بر آن شده است، از زیر این بار دارد در می آید. همه جا نغمه این است که ظلم نه. دست توانای ملتها، ابرقدرتها را به جای خودشان نشانده و می نشاند.
ملتهای مستضعف در هر جای جهان رو به بیداری هستند، نمی پذیرند امروز دیگر آن حرفهایی که سابق گفته می شد. آن ارعابهایی که می کردند و کشتیهایی که می آوردند در اطراف خلیج فارس و امثال اینها، یا کارهای دیگری که می کردند، تمام اینها کهنه شده است، دیگر پیش مردم ارزش ندارد. ملتی که بیرون آمده روز جمعه و می گوید که «ما برای شهادت آمدیم»، آنها را از مردن نترسانید، این شهادت است.
ان شاء الله خداوند به همه ملتهای اسلامی، قدرت ایمان عنایت کند، و قدرت ایمان ملت ما را روز افزون کند.
(صحیفه امام، ج‌19، ص: 290)

نسیم بیداری در سراسر جهان

امروز که نسیم بیداری در سراسر جهان وزیدن گرفته و توطئه های فریباگر ستمکاران تا حدودی فاش شده است، وقت آن است که دلسوختگان واقعی مظلومان از هر قوم و قبیله و در هر مرز و بوم با قلم و بیان و اندیشه و فکر از جنایات ستمگران در طول تاریخ سیاه آنان پرده بردارند و پرونده های تجاوز آنان را به ساکنین این سیاره ارائه دهند. و علما و دانشمندان سراسر جهان بویژه علما و متفکران اسلام بزرگ یکدل و یک جهت در راه نجات بشریت از تحت سلطه ظالمانه این اقلیت حیله باز و توطئه گر که با دسیسه ها و جنجالها سلطه ظالمانه خود را بر جهانیان گسترده اند، بپاخیزند و با بیان و قلم و عمل خود، خوف و هراس کاذبی را که بر مظلومان سایه افکنده است بزدایند.
(صحیفه امام، ج‌19، ص: 148)

صدور انقلاب اسلامی

آیا وقت آن نرسیده است که ملتهای اسلامی از جای خود برخیزند و سردمداران خود را یا در مقابل شرف اسلام خاضع کنند، و یا با آنان همچون ایران عمل کنند؟ آیا حکومتهای باصطلاح اسلامی در خواب‌اند و نمی بینند که امروز وضع ملتها غیر از سابق است؟ نمی خواهند بفهمند که چشم و گوشها باز شده است و فریبکاریهای از قماش شرقی یا غربی توان خود را از دست داده است؟
نمی دانند و نمی بینند که انقلاب اسلامی صادر یا در شرف صدور است، و با تأییدات خداوند متعال پرچم اسلام در آتیه ای نه چندان دور به دست ملت‌های اسلامی، بلکه مظلومان تشنه عدالت اسلامی، در سراسر عالم به اهتزاز درخواهد آمد؟
(صحیفه امام، ج‌18، ص: 331)

ضرورت بیداری ملتها

باید با ملتها در میان گذاشت؛ همان طوری که در ایران، ملت ایران بود که فاجعه ای که برای اسلام به دست امریکا و سرسپردگان او -که رژیم منحوس پهلوی است- پیش می آمد، همین جوانهای ایران بودند و همین ملت ایران بود و همین ارتش ایران بود و همین نیروهای دریایی و هوایی و زمینی ایران بود و همین سپاه پاسداران ایران بود و همین جوانهای بسیج و عشایر ایران بودند که با هم وظیفه فهمیدند، بیدار شدند و با هم مشتها را گره کردند و با مشت، تانکها را از صحنه بیرون کردند.
تا ملتها یک همچو بیداری پیدا نکنند و تا ملتها یک همچو انسجامی پیدا نکنند، باید بدانند که محکوم به حکومتهای فاسد و محکوم به امریکای جنایتکار و سایر ابرقدرتها هستند. با داشتن آن همه ذخایر، آن همه امکانات.
(صحیفه امام، ج‌16، ص: 325)

زیر پرچم پر افتخار اسلام

من امیدوارم که مسلمانان جهان در آستانه قرن حاضر، گرفتاری های خود و منشأ آن را بدرستی ادراک کنند؛ و با اتحاد همه جانبه و اتکال به اسلام و در زیر پرچم پر افتخار آن از قید و بندهای استعمارگران رهایی یابند. مسلمین که در آستان این قرن دردهای جانفرسای خود را یافته، و از قدرتهای شیطانی بزرگ جز گرفتاری های گوناگون و چپاولگری ها و جنایات چیزی ندیده اند، باید با به هم پیوستگی صمیمانه و توجه به خداوند بزرگ و اسلام عزیز به فکر چاره برآیند. چاره، و یا مقدمه اساسی آن است که ملتهای مسلمان و دولتها اگر ملی هستند کوشش کنند تا وابستگی فکری خود را از غرب بزدایند و فرهنگ و اصالت خود را بیابند، و فرهنگ مترقی اسلام را -که الهام از وحی الهی می گیرد- بشناسند و بشناسانند.
(صحیفه امام، ج‌10، ص: 395)

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی حضرت ‌آیت‌الله العظمی خامنه ای

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث