شرح دعای عهد (قسمت سی و چهارم)

شرح دعای عهد (قسمت سی و چهارم)

۱۰ خرداد ۱۳۹۴ 0

 

وَ اجْعَلْهُ اللَّهُمَّ مِمَّنْ حَصَّنْتَهُ مِنْ بَأْسِ الْمُعْتَدِينَ‏؛ و قرار فرما، خداوندا! امام را بعد از ظهور او، از کسانی که محافظت می فرمایی ایشان را از شر سرکشان.

چون مردم در مقام عداوت او برآیند، به سبب آنچه از او می شنوند; از خلاف عادات و مشتهیات انفس ایشان، امام را حفظ فرما، که ازایشان بدی به او نرسد و امام در زمان غیبت، لا محاله محفوظ از شر اشرار است. پس این دعا مخصوص زمان ظهور او است که در ظاهر در میان خلق است و یکی از ایشان است و ممکن است که به مقتضای عادت بشریت، بدی از مردم به او برسد; از قتل و غارت و سایر ظلمهاو ستمها، که همیشه از مردم نسبت به انبیا و اولیا صادر می شده.
و استجابت این دعا، در حقیقت ، به طور کلی ممکن، بلکه واجب است بر خداوند در حکمت. زیرا که حفظ حق، مقتضای لطف و حکمت او است و لکن در ظاهر، به طور کلیت ، اگر چه جایز باشد، عقلا ، و لکن عادتا محال است. بلکه مقتضای بسیاری از اخبار، آن است که از مردم انواع آزارها و اذیت ها به آن حضرت می رسد و اگر هیچ اذیتی نباشد، همان اذیت آنکه آن حضرت را محتاج به جنگ و جدال می کنند، کافی است و گر نه باید تصدیق او را نکند. و در فرمان او داخل نشوند، که به این جهت او با ایشان محاربه کند.
بلی، مقصود از این فقره ، آن است که: خداوندا! من از کسانی هستم که در مقام نصرت امام، حافظ او از باس معتدین ، به قدر قوت هستم; نظیر سایر فقرات که مکررا گفته ایم که راجع به نفس داعی است و ادعا استعداد استجابت آن است; صدقا یا کذبا ، چنانکه دانسته ای .
والحاصل; هر دعایی از هر داعی، اخس (6) از آن است که تصرف در حکمت حقیقیه خداوند کند. پس همه اظهار خلوص و تهیؤ نفس داعی است، به هیات اجابت ، نسبت به مدعوله . و گر نه واقع هر چیزی و هر کسی در مقام خود، همیشه دایم و برقرار است و تغییر و تبدیل را راهی به آن نیست. زیرا که در حکمت خداوند خللی ابدا نبوده و نخواهد بود و چون در فقرات سابقه خواهش ظهورامام و توابع آنکه اثمار آن و فوائد و غایات آن باشد، شده و حصول آن فوائد موجب سرور مقربین درگاه الهی می شود. لهذا بعد از آنها می گویی:


پی نوشت:

6. اخس: پست تر.

منبع: مجله: موعودخرداد و تیرماه 1376، شماره3، نقل از سایت حوزه

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث