قرآن کریم در کلام دانشمندان جهان (4) (+پاورپوینت)

قرآن کریم در کلام دانشمندان جهان (4) (+پاورپوینت)

۳۱ خرداد ۱۳۹۴ 0 صوتی و تصویری

هانری كُربن‏ ‎‏(1978-‎‏1903‎‏ م)

اسلام شناس و فیلسوف بلند آوازه فرانسوی می ‏گوید:
«اگر قرآن و اندیشه‌های محمد [صلی الله علیه و آله] خرافی بود و از جانب خداوند نبود، هرگز جرات نمی‏ كرد حرفی از علم به میان آورد و بشر را به علم و تعقل و تفكر دعوت كند. هیچ اندیشه‏ ای به اندازه قرآن محمّد [صلی الله علیه و آله] انسان را به دانش فرا نخوانده است، تا آنجا كه نزدیك به نهصد و پنجاه بار در قرآن از علم و عقل و فكر سخن رفته است».

نظر هانری کربن درباره قرآن

جان دیون پورت

محقق و نویسنده مشهور انگلیسی می‌گوید:
«قرآن تا آن حد معجزه جاوید شناخته شده است كه محمد [صلی الله علیه و آله] آن را دلیل قوی و مؤید رسالتش اعلام نمود و آشكارا فصیح‌ترین مردان آن روز عربستان را به مبارزه دعوت نمود تا یك سوره مانند قرآن بیاورند. قرآن مانند انجیل نیست كه فقط به عنوان میزان و شاخصی درباره عقاید دینی، عبادت و عمل پیروان ‏‎آن شناخته شده باشد، بلكه دارای مكتب و روش سیاسی نیز هست. كلیه مسائل حیاتی و مالی با اجازه همین منبع قانون گذاری حل می‌شود. در میان محسنات زیادی كه قرآن به حق واجد آن است، دو نكته بسیار مهم وجود دارد، یكی لحن تعظیم و تكریم هنگام ذكر نام خداوند و دیگری وجود نداشتن فكر، بیان و یا داستانی خلاف تقوا یا حاكی از سوء اخلاق و بی عفتی و عدم طهارت كه آن را معیوب و لكه‌دار نماید، در صورتی كه با كمال تأسف این نواقص در موارد بسیار زیادی در كتب یهود مشهود است».

نظر پورت  درباره قرآن

ژوزف هور دویچ

دانشمند و خاورشناس روسی می‌گوید:
«قرآن، عامل بسیار شگرفی در بالابردن فكر مسلمانان بود و آنان را به تحقیقات علمی و پدید آوردن اندیشه ‏ها سوق داد. قرآن، موجب پیشروی مسلمانان، در سرزمین‌های اروپا گردید. در آنجا هنگامی كه تاریكی‏ها همه جا را فرا گرفته بود، مسلمانان مشعل‌های انسانیت را بر افروختند و به آستان علم، خدماتی شایان كردند. علوم گذشتگان را دگربار نیرو بخشیدند و به ملل شرق و غرب، فلسفه، پزشكی، ستاره ‏شناسی و معماری آموختند و ما را در مسیر نهضت جدید علمی قرار دادند. از این رو ما هر بار كه سقوط غرناطه (پایتخت مسلمانان اسپانیا) را به خاطر می‏ آوریم، نمی ‏توانیم از ریختن اشك، خودداری كنیم».

نظر هوردویج درباره قرآن

توماس كارلایل (1881-1795‎‏ م)

مورخ و فیلسوف مشهور اسکاتلندی است كه به خاطر علاقه‌اش به یادگیری زبان‌های مختلف و آشنایی با زبان عربی، با قرآن كریم هم آشنا شده بود. او كه به نقدهای ادبی‌اش مشهور است در كتاب «پرستش در تاریخ» درباره قرآن كریم می‌نویسد:
«وقتی كه ما در جنبه ادبی قرآن اندیشه و تامل می‌كنیم، بدون درنظر گرفتن عقیده مسلمانان كه این كتاب وحی الهی است؛ می‌بینیم كه قرآن از حیث الفاظ و تركیب عبارات، بهترین كتابی است كه به زبان عربی نوشته شده، چرا كه اسلوب ادبی آن از جهات مختلف، موفق ترین نمونه ای است كه از قرن‌های قبل بین عرب زبان‌ها نوشته شده است. از لحاظ معنا هم، این كتاب مملو از مثال‌های روشن و مشخص در مورد راستی و درستی است. هیچ كس نیست كه قرآن را با تامل و اندیشه بخواند و حقایقی را در آن مشاهده نكند. انصافاً قرآن وابسته به اصلی حقیقی و پیوسته به مبدا عالی و مقدس است. حق آن است كه تمام كتب ادبیات عرب در برابر قرآن، حقیر و كوچك اند و این كتاب از هرگونه عیب و نقص و عبارت ناپسندی مبراست.
قرآن كتابی است كه اساس تشریع برای هر زمان و مكان و سرچشمه احكام قضائی و قانون متبع در امور زندگی بوده و راه زندگی سعادتمندانه را برای پیروان خود روشن می‌سازد. یكی از مزایای قرآن كه دقت در آن باعث اعجاب من شده است این است كه در جمله‌هایی كوچك به بعضی از حقایق بزرگ اشاره نموده است».

نظر کارلایل درباره قرآن

 ویل دورانت (1981-1885‎‏ م)

فیلسوف شرق ‏شناس و مورخ بزرگ آمریكایی می ‏گوید:
«در قرآن، قانون و اخلاق یكی است. رفتار دینی در قرآن، شامل رفتار دنیوی هم می ‏شود و همه امور آن از جانب خداوند و به طریق وحی آمده است. قرآن در جان‌های ساده، عقایدی آسان و دور از ابهام پدید می‌آورد كه از رسوم و تشریفات ناروا و از قید بت پرستی و كاهنی آزاد است. قرآن اصول نظم جمعی و وحدت اجتماعی را در بین مسلمانان استوار كرده است. قرآن شامل مقرراتی است كه در برگیرنده: ادب، تندرستی، ازدواج، طلاق، رفتار با فرزندان و حیوانات و بردگان، تجارت، سیاست، ربا، دین، عقود، وصایا، امور صناعت، مال، جنگ و صلح و... است».
وی همچنین در كتاب معروف خود «تاریخ تمدن» درباره قرآن می‌نویسد: «این كتاب آسمانی، اخلاق و فرهنگ مسلمانان را به بركت خویش ترقی بخشید و اصول نظم اجتماعی و وحدت جمعی را در میان آنها استوار كرد. به علاوه به پیروی مقررات بهداشت، ترغیبشان كرد؛ عقولشان را از بسیاری اوهام‌ها و خرافات و از ظلم و خشونت رهایی داد؛ مردم زبون را از حرمت و عزت نفس برخوردار كرد و در جامعه مسلمانان (اگر از رفتار برخی از خلفای دوران بعدی صرف نظر كنیم) اعتدال و تقوایی به وجود آورد كه در هیچ یك از مناطق جهان كه قلمرو انسان سفید پوست بوده، نظیر نداشته است. قرآن به مردم تعلیم داد كه بدون شكایت و ملالت، با مشكلات زندگی روبرو شوند، محدودیت‌های آن را تحمل كنند؛ در عین حال آنها را به توسعه و پیشرفتی برانگیخت كه از عجایب تاریخ بود».

نظر دورانت  درباره قرآن

آرتور جان آربری (1969-1905‎‏ م)

یكی از سرشناس ترین و مشهورترین مترجمان قرآن كریم به زبان انگلیسی است كه اشعار مولانا و سعدی را نیز به زبان انگلیسی ترجمه كرده و در دانشگاه كمبریج نیز زبان‌های شرقی تدریس می‌كرد. وی از جمله دانشمندان و خاورشناسان بنام انگلیسی نیز بوده است. آربری می‏ گوید:
«زمانی كه به پایان ترجمه قرآن كریم نزدیك می‏ شدم، موضوعی (مربوط به زندگی) مرا سخت پریشان كرده بود، اما در طول ایام پریشانی، قرآن آنچنان آرامش خاطری به من ‏بخشید و چنان مرا حفظ كرد كه برای همیشه رهین متن آن شدم. من در حالی كه مسلمان نیستم، قرآن را خواندم تا آن را درك كنم و به تلاوت آن گوش دادم تا مجذوب آهنگ‏های نافذ و مرتعش كننده‏ اش شوم و تحت تاثیر آهنگش قرار گیرم و به كیفیتی كه مسلمانان واقعی و نخستین داشتند، نزدیك گردم تا آن را بفهمم.
قرآن غیر قابل انكار است، این كتاب چه در محتوا، چه در فرم، با آن ریتم‌های پیچیده، غنی و متفاوت بوده و یك شاهكار ادبی است. یك تركیب منحصر به فرد؛ یك سمفونی غیر قابل تقلید است كه آوایش آدم‌ها را به خلسه می‌برد و اشكشان را سرازیر می‌كند».

نظر آریری درباره قرآن

آلبرت انیشتین (1879-1955‎‏ م)

فیزیكدان نامی آلمانی و كسی كه پایه‌های علم فیزیك را به سختی تكان داد؛ می‌گوید:
«قرآن كتاب جبر یا هندسه یا حساب نیست، بلكه مجموعه ‏ای از قوانین است كه بشر را به راه راست، راهی كه بزرگترین فلاسفه دنیا از تعریف و تعیین آن عاجزند هدایت می‏ كند».

نظر انیشتن  درباره قرآن

لئو تولستوی‏ (1910-1828‎‏ م)

فیلسوف و نویسنده مشهور روس و خالق شاهكار «جنگ و صلح»؛ است. وی با قرآن آشنایی كامل داشت و شیفته سادگی قرآن بود. تولستوی گفته است:
«هركس می‌خواهد سادگی و بی پیرایگی اسلام را دریابد، بایستی قرآن را بخواند. در قرآن قوانین و تعلیماتی بر مبنای حقایق روشن صادر شده و احكام آسان و ساده‌ای برای عموم مردم بیان گردیده است. ... قرآن مشتمل بر تعلیمات و حقایق روشنی است و عموم افراد بشر می‌توانند از آن بهره مند شوند؛ در این كتاب مطالبی هست كه گواهی و حكایت از مقام عالی دین اسلام و پاكی روح مقدس آورنده این كتاب دارد. از آن جمله است آیه: "واعتصموا بحبل الله جمیعاً و لاتفرّقوا..."».
لئو تولستوی در مجموعه‌ای كه برای فرزندانش از حكمت‌های گوناگون گردآوری كرده و به ارمغان گذاشته، به آیات متعددی از قرآن كریم نیز اشاره كرده است كه در نوع خود بی نظیر است.

نظر تولستوی درباره قرآن

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث