شرافت نسب امام حسن و امام حسین علیهما السلام

شرافت نسب امام حسن و امام حسین علیهما السلام

۰۲ تیر ۱۳۹۴ 0 اهل بیت علیهم السلام
 
اما از نظر شرافت نسب، در فضيلت اين دو امام بزرگوار همين بس كه جدّ ارجمندشان محمد مصطفى (ص) سرور فرزندان آدم و پدرشان على مرتضى سرور اوصيا و مادرشان فاطمه زهرا پاره تن پيامبر اسلام (ص) بانوى بانوان جهان بود و جدّه بزرگوارشان خديجه دختر خويلد نخستين زنى بود كه در امت اسلامى به دين اسلام درآمد و اول بانويى بود كه اموال و دارايى خود را در راه خدا بخشيد و در راه تبليغ رسالت پيامبر (ص) به يارى وى پرداخت و از رنج و آزار قومش كه به آن حضرت روا مى ‏داشتند كاست؛ و عمويشان جعفر طيّار و عموى پدرشان حمزه شير خدا و شير رسول خدا و سيد الشهدا و جدّ بزرگوارشان ابو طالب بود كه در موارد مختلف به يارى و دفاع از رسول اللّه (ص) پرداخت و در راه دفاع از آن حضرت هر نوع رنج و آزار را به جان خريد، و جدّ پدرشان عبد المطلب، شيبة المحمد و سيد سرزمين بطحا، و جدّ جدّشان هاشم بود كه مهماندار حاجيان خانه خدا و تهيه كننده غذا براى نيازمندان بود و از سروران قريش به شمار مى ‏رفت.
         
 رسول خدا (ص) فرمود:
خداى تعالى نسل هر يك از پيامبران را از صلب خود آن پيامبران معين فرمود، اما فرزندان مرا از نسل على بن ابى طالب قرار داد. و نسل پيامبر اسلام (ص) تنها به حسن و حسين (ع) و فرزندان آنها منحصر گرديد.
نسائى در خصايص و ابن عبد البرّ در استيعاب به اسناد از ابى سعيد خدرى در حديثى آورده‏ اند كه رسول خدا (ص) فرمود
حسن و حسين دو سرور جوانان بهشت‏ اند.
و در جاى ديگر نسائى به سند خود از انس بن مالك روايت كرده است كه :
يك بار و بلكه بارها اتفاق افتاد كه من به ديدار رسول خدا (ص) نايل آمدم و آن حضرت را مشاهده كردم كه حسن و حسين (ع) را بر سينه و شكم خود نشانيده بود و مى ‏فرمود: اين دو فرزندم دو ريحانه و محبوب من از اين امت‏ اند.
در اسد الغابة از عمر بن ابى سلمه كه خود تحت سرپرستى پيامبر (ص) بوده روايت است كه گفت
آيه تطهير (إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً) به هنگامى نازل شد كه پيامبر ص در خانه ام سلمه به سر مى ‏برد. پس رسول خدا (ص) فاطمه و حسن و حسين را نزد خود خواند و عبايى را بر آنها پوشاند. على (ع) پشت سر او قرار داشت. سپس گفت:بار الها، اينها اهل بيت من هستند. پس پليدى را از آنان دور بدار، و آنان را پاكيزه فرما ام سلمه پرسيد آيا من هم جزء آنان هستم؟ پيامبر (ص) فرمود تو در جايگاه خودت هستى، و تو بر خيرى.
در كتاب نامبرده از زيد بن ارقم نيز روايت شده است كه رسول اللّه (ص) فرمود:
من در ميان شما دو چيز گران‏قدر باقى مى‏ گذارم كه تا زمانى كه به اين دو چنگ زنيد، گمراه نخواهيد شد، يكى از اين دو از ديگرى بزرگ‏تر و باارزش‏تر است، كتاب خدا، آن رشته بركشيده ميان آسمان و زمين و ديگرى عترتم، يعنى خاندانم كه هرگز از يكديگر جدا نمى‏ گردند تا در كنار حوض كوثر بر من وارد شوند، پس بنگريد تا پس از من چگونه با اين دو رفتار خواهيد كرد. الخ.

منبع:  سيره معصومان, سيد محسن امين عاملى / مترجم على حجتى كرمانى‏  سيره معصومان ،ج‏5،ص:19
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث