آثار انتظار ظهور مهدی (عج)

آثار انتظار ظهور مهدی (عج)

۱۲ تیر ۱۳۹۴ 0 اهل بیت علیهم السلام

 

انتظار یک مصلح جهانی به معنای آماده باش کامل فکری و اخلاقی، مادی و معنوی برای اصلاح همه جهان است فکر کنید چنین آماده باشی چقدر سازنده است.   

حقيقت انتظار و آثار سازنده آن

سخن در اين است که آيا ايمان به ظهور مهدي (علیه السلام) با آن برنامه جهانيش که عالم را پر از عدل و داد مي‏ کند و ريشه‏ هاي ظلم و ستم را قطع مي ‏نمايد اثر سازنده تربيتي دارد يا آثار منفي؟

آيا ايمان به چنين ظهوري انسان را چنان در افکار رؤيايي فرو مي‏ برد که از وضع موجود خود غافل مي‏ گردد و تسليم هرگونه شرايط مي‏ کند؟

و يا اين که به راستي اين عقيده يک نوع دعوت به قيام و سازندگي فرد و اجتماع است؟

آيا ايجاد تحرک مي‏ کند يا رکود؟

آيا مسئوليت آفرين است يا مايه فرار از زير بار مسئوليتها؟

و بالاخره آيا مخدر است يا بيدار کننده؟

ولي قبل از توضيح و بررسي اين سؤالات توجه به يک نکته کاملاً ضروري است و آن اين که سازنده‏ ترين دستورات و عالي ترين مفاهيم هرگاه به دست افراد ناوارد يا نالايق يا سوء استفاده چي بيفتد ممکن است چنان مسخ شود که درست نتيجه‏ اي بر خلاف هدف اصلي بدهد و در مسيري بر ضد آن حرکت کند و اين نمونه‏ هاي بسيار دارد؛ مسئله «انتظار» به طوري که خواهيم ديد در رديف همين مسائل است.

به هر حال براي رهايي از هر گونه اشتباه در محاسبه در اين گونه مباحث بايد به اصطلاح آب را از سرجشمه گرفت تا آلودگي هاي احتمالي نهرها و کانالهاي ميان راه در آن اثر نگذارد.

يعني ما در بحث انتظار مستقيما به سراغ اصل اسلامي رفته و لحن گوناگون رواياتي راکه روي مسئله انتظار تاکيد مي‏ کند مورد بررسي قرار مي‏ دهيم تا از هدف اصلي آگاه شويم.

اکنون با دقت با اين چند روايت توجه کنيد:

1- کسي از امام صادق (علیه السلام) پرسيد: چه مي‏ گوئيد درباره کسي که داراي ولايت پيشوايان است و انتظار ظهور حکومت حق را مي‏ کشد و در اين حال از دنيا مي‏ رود؟ امام (علیه السلام) درپاسخ فرمود: هو بمنزله من کان مع القائم في فسطاطه - ثم سکت هنيئه - ثم قال هو کمن کان مع رسول الله؛«او همانند کسي است که با رهبر اين انقلاب در خيمه او(ستاد ارتش او) بوده باشد - سپس کمي سکوت کرد - و فرمود مانند کسي است که با پيامبر اسلام (ص) در «مبارزاتش» همراه بوده است». (1) .


2- در بعضي «بمنزله الضارب بسيفه في سبيل الله»:«همانند شمشير زني در راه خدا».عین این مضمون در روایات دیگری آمده است:

3- و در بعضي ديگر «کمن قارع مع رسول الله بسيفه»: «همانند کسي است که در خدمت پيامبر با شمشير بر مغز دشمن بکوبد».

4- در بعضي ديگر «بمنزله من کان قاعدا تحت لواء القائم»: «همانند کسي است که زير پرچم قائم بوده باشد».

5- و در بعضي ديگر«بمنزله المجاهد بين يدي رسول الله صلی الله علیه و آله: «همانند کسي است که پيش روي پيامبر جهاد کند».

6- و بعضي ديگر «بمنزله من استشهد مع رسول الله: «همانند کسي است که با پيامبر شهيد شود».

اين تشبيهات هفتگانه که در موردانتظار ظهور مهدي (علیه السلام) در اين شش روايت وارد شده روشنگر اين واقعيت است که يک نوع رابطه و تشابه ميان مسئله «انتظار از يک سو، و «جهاد»، و مبارزه با دشمن در آخرين شکل خود از سوي ديگر وجود دارد.

7- در راويت متعددي نيز انتظار چنين حکومتي را داشتن، به عنوان بالاترين عبادت معرفي شده است.

اين مضمون در بعضي از احاديث از پيامبر و در بعضي از اميرمؤمنان علي علیه السلام نقل شده است، در حديث مي‏ خوانيم که پيامبر فرمود: افضل اعمال امتي انتظار الفرح من الله عزوجل»: «بالاترين اعمال امت من انتظار فرج از ناحيه خدا کشيدن است»(2).

و در حديث ديگري از پيامبر مي ‏خوانيم «افضل العباده انتظار الفرج» (3) .

اين تعبيرات همگي حاکي از اين است که انتظار چنان انقلابي داشتن هميشه توام با يک جهاد وسيع و دامنه دار است؛ اين را در نظر داشته باشيد تابه سراغ مفهوم انتظار رفته سپس از مجموع آنها نتيجه ‏گيري کنيم.

مفهوم انتظار

«انتظار» معمولا به حالت کسي گفته مي‏ شود که از وضع موجود ناراحت است و براي ايجاد وضع بهتري تلاش مي‏ کند.

في المثل بيماري که انتظار بهبودي مي ‏کشد، يا پدري که در انتظار بازگشت فرزندش از سفر است، از بيماري و فراق فرزند ناراحتند و براي وضع بهتري مي‏ کوشند.

همچنين تاجري که از بازار آشفته ناراحت است و در انتظار فرو نشستن بحران اقتصادي مي ‏باشد اين دو حالت را دارد «بيگانگي با وضع موجود» و «تلاش براي وضع بهتر».

بنابراين مسئله انتظار حکومت حق و عدالت مهدي و قيام مصلح جهاني در واقع از دو عنصر است:

عنصر نفي و عنصر اثبات عنصر نفي همان بيگانگي است با وضع موجود و عنصر اثبات خواهان وضع بهترين بودن است.

و اگر اين دو جنبه در روح انسان به صورت ريشه دار حلول کند سرچشمه دو رشته اعمال دامنه دار خواهد شد.

اين دو رشته اعمال عبارتند از ترک هر گونه همکاري و هماهنگي با عوامل ظلم و فساد و حتي مبازره با آنها از يک سو، و خود سازي و خودياري و جلب آمادگيهای جسمي و روحي و مادي و معنوي براي شکل گرفتن آن حکومت واحد جهاني و مردمي از سوي ديگر.

و خوب که دقت کنيم مي ‏بينم هر دو قسمت آن سازنده‏ و عامل تحرک و آگاهي و بيداري است.

با توجه به مفهوم اصلي «انتظار» معني روايات متعددي که در بالا درباره پاداش و نتيجه کار منتظران نقل کرديم به خوبي درک مي ‏شود. اکنون مي‏ فهميم چرا منتظران واقعي گاهي همانند کاسني شمرده شده ‏اند که در خيمه حضرت مهدي (علیه السلام) يا زير پرچم او هستند يا کسي که در راه خدا شمشيري مي‏ زند، يا به خون خود آغشته شده، يا شهيد گشته است.

آيا اينها اشاره به مراحل مختلف و درجات مجاهده در راه حق و عدالت نيست که متناسب با مقدار آمادگي و درجه انتظار افراد است؟

يعني همانطور که ميزان فداکاري مجاهدان راه خدا و نقش آنهابا هم متفاوت است، انتظار و خود سازي و آمادگي نيز درجات کاملا متفاوتي دارد که هر کدام از اينها با يکي از آنها از نظر مقدمات و نتيجه‏ گيري شباهت دارد هر دو جهادند و هر دو آمادگي مي‏ خواهند و خود سازي کسي که در خيمه رهبر چنان حکومتي قرار گرفته يعني در مرکز ستاد فرماندهي يک حکومت جهاني است نمي‏ تواند يک فرد غافل و بي خبر و بي تفاوت بوده باشد آنجا جاي هر کس نيست جاي افرادي است که به حق شايستگي چنان موقعيت و اهميتي را دارند.

همچنين کسي که سلاح در دست دارد ودر برابر رهبر اين نقلاب با مخالفان حکومت صلح و عدالتش مي‏ جنگد آمادگي فراوان روحي و فکري ورزمي بايد داشته باشد.

براي آگاهي بيشتر از اثرات واقعي انتظار ظهور مهدي (علیه السلام) به توضيح زيرتوجه کنيد.

انتظار يعني آماده باش کامل

من اگر ظالم و ستمگرم چگونه ممکن است در انتظار کسي باشم که طعمه شمشيرش خون ستمگران است؟

من اگر آلوده و ناپاکم چگونه مي‏ توانم منتظر انقلابي باشم که شعله اولش دامان آلودگان را مي‏ گيرد؟

ارتشي که در انتظار جهاد بزرگي است آمادگي رزمي نفرات خود را بالا مي‏ برد و روح انقلاب در آنها مي ‏دمد و هرگونه نقطه ضعفي را اصلاح مي ‏کند.
انتظار آمدن يک مسافر عادي از سفر.زيرا چگونگي انتظار همواره متناسب با هدفي است که در انتظار آن هستيم.

انتظار بازگشت يک دوست بسيار عزيز.

انتظار فرارسيدن چيدن ميوه از درخت و درو کردن محصول.

هر يک از اين انتظارها آميخته با يک نوع آمادگي است، در يکي بايد خانه را آماده کرد و وسايل پذيرايي فراهم ساخت، در ديگري ابزار لازم و داس و کمباين و....

اکنون فکر کنيد آنها که انتظار قيام يک مصلح بزرگ جهاني را مي‏ کشند در واقع انتظار انقلاب و دگرگوني و تحولي را دارند که وسيعترين و اساسي‏ترين انقلابهاي انساني در طول تاريخ بسر است.

انقلابي که بر خلاف انقلابهاي پيشين جنبه منطقه‏اي نداشته بلکه هم عمومي و همگاني است و هم تمام شئون و جوانب زندگي انسانهارا شامل مي‏شود، انقلابي است سياسي، فرهنگي، اقتصادي و اخلاقي.

خود سازي فردي

چنين تحولي قبل از هر چيز نيازمند به عناصر آماده و با ارزش انساني است که بتوانندبار سنگين چنان اصلاحات وسيعي را در جهان بدوش بکشند و اين در درجه اول محتاج به بالا بردن سطح انديشه و آگاهي و آمادگي روحي و فکري براي همکاري در پياده کردن آن برنامه عظيم است. تنگ نظري ها، کوته بيني ها، کج فکري ها، حسادت ها، اختلافات کودکانه و نابخردانه و بطور کلي هر گون نفاق و پراکندگي با موقعيت منتظران سازگار نيست.

نکته مهم اين است که منتظر واقعي براي چنان برنامه مهمي هرگز نمي ‏تواند نقش تماشاجي را داشته باشد بايد از هم اکنون حتما در صف انقلابيون قرار گيرد.

من اگر فاسد و نادرستم چگونه مي ‏توانم در انتظار نظامي که افراد فاسد و نادرست در آن هيچگونه نقشي ندارند بلکه مطرود و منفور خواهند بود روز شماري کنم.

آيا اين انتظار براي تصفيه روح و فکر و شستشوي جسم و جان از لوث آلودگيها کافي نيست؟

ارتشي که در انتظار جهاد آزادگي بخش به سر مي ‏برد حتمابه حالت آماده باش کامل در مي ‏آيد سلاحي را که براي چنين ميدان نبردي شايسته است به دست مي ‏آورد، سنگرهاي لازم را مي ‏سازد آمادگي رزمي افراد خود را بالا مي ‏برد.

روحيه افراد خود را تقويت مي‏ کند و شعله عشق و شوق براي چنين مبارزه ‏اي را در دل فرد فرد سربازانش زنده نگه مي‏ دارد ارتشي که داراي چنين آمادگي نيست هرگز در انتظار به سر نمي ‏برد و اگر بگويد دروغ مي‏ گويد.

انتظار يک مصلح جهاني به معناي آماده باش کامل فکري و اخلاقي، مادي و معنوي براي اصلاح همه جهان است فکر کنيد چنين آماده باشي چقدر سازنده است.

براي تحقق بخشيدن به چنين انقلابي مرداني بسيار بزرگ و مصمم و بسيار نيرومند و شکست‏ ناپذير، فوق العاده پاک و بلندنظر کاملا آماده و داراي بينش عميق لازم است.

و خود سازي براي چنين هدفي مستلزم به کاربستن عميق‏ترين برنامه‏ هاي اخلافي و فکري و اجتماعي است، اين است معناي انتظار واقعي آيا هيچکس مي ‏تواند بگويد چنين انتظاري سازنده نيست؟

خودياريهاي اجتماعي

منتظران راستين در عين حال وظيفه دارند تنها به خويش نپردازند بلکه مراقب حال يکديگر باشند و علاوه بر اصلاح خويش در اصلاح ديگران نيز بکوشند زيرا برنامه عظيم و سنگيني که انتظارش را مي ‏کشند يک برنامه فردي نيست برنامه ‏اي است که تمام عناصر انقلاب بايد در آن شرکت جويند، بايد کار به صورت دسته جمعي و همگاني باشد، کوشش ها و تلاش ها بايد هماهنگ گردد و عمق و وسعت اين هماهنگي بايد به عظمت همان برنامه انقلاب جهاني باشد که انتظار آن را دارند.

دريک ميدان وسيع مبارزه دسته جمعي هيچ فردي نمي ‏تواند از حال ديگران غافل بماند بلکه موظف است هر نقطه ضعفي را در هر کجا ببيند اصلاح کند و هر موضع آسيب پذيري را ترميم نمايد و هر قسمت ضعيف را تقويت کند زيرا بدون شرکت فعالانه و هماهنگ تمام مبارزين، پياده کردن چنان برنامه‏اي امکان‏پذير نيست.

بنابراين منتظران واقعي علاوه بر اينکه به اصلاح خويش مي ‏کوشند وظيفه خود مي‏ دانند که ديگران را نيز اصلاح کنند.
منتظران راستين در فساد محيط حل نمي ‏شونداين است اثر سازنده ديگري‏براي انتظار قيام يک مصلح جهاني واين است فلسفه آن همه فضيلت ها که براي منتظران راستين شمرده شده است.

اثر مهم ديگري که انتظار مهدي دارد حل نشدن در مفاسد محيط و عدم تسليم در برابر آلودگي ها است.

توضيح اين که هنگامي که فساد فراگير مي ‏شود و اکثريت يا جمع کثيري رابه آلودگي مي ‏کشاند گاهي افراد پاک در يک بن بست سخت رواني قرار مي ‏گيرند، بن بستي که از يأس اصلاحات سرچشمه مي‏ گيرد.

گاهي آنها فکر مي‏ کنند که کار از کار گذشته و ديگر اميدي به اصلاح نيست و تلاش و کوشش براي پاک نگاهداشتن خويش بيهوده است اين نوميدي و ياس ممکن است آنها را تدريجا به سوي فساد و همرنگي با محيط بکشاند و نتوانند خود را به صورت يک اقليت صالح در برابر اکثريت ناسالم حفظ کنند و همرنگ جماعت نشدن را موجب رسوايي بدانند.

تنها چيزي که مي ‏تواند در آنها اميد بدمد و به مقاومت و خويشتن داري دعوت کند و نگذارد در محيط فاسد حل شوند اميد به اصلاح نهايي است تنها در اين صورت است که آنها دست از تلاش و کوشش براي حفظ پاکي و اصلاح ديگران بر نخواهند داشت.

و اگر مي ‏بينيم در دستورات اسلامي يأس از آمرزش يکي از برزگترين گناهان شمرده شده است و ممکن است افراد ناوارد تعجب کنند که چرا يأس از رحمت خدا اينقدر مهم تلقي شده است؛ حتي مهمتر از بسياري از گناهان، فلسفه‏ اش در حقيقت همين است که گناهگار مأيوس از رحمت هيچ دليلي ندارد که به فکر جبران بيفتد و يا لااقل دست از ادامه گناه بردارد و منطق او اين است اکنون که آب از سر من گذشته است چه يک قامت چه صد قامت، من که رسواي جهانم غم دنيا هيچ است. بالاتر از سياهي رنگ ديگر نيست، آخرش جهنم است من که هم اکنون آنرا براي خود خريده ‏ام از چه مي‏ ترسم و مانند اين منطقها...

اما هنگامي که روزنه اميد براي او گشوده شود، اميد به عفو پروردگار، اميد به تغيير وضع موجود نقطه عطفي در زندگي او خواهد شد و او را به توقف کردن در مسير گناه و بازگشت به سوي پاکي و اصلاح دعوت مي ‏کند.

به همين دليل اميد را مي ‏توان همواره به عنوان يک عامل موثر تربيتي در مورد افراد فاسد شناخت. همچنين افراد صالحي که در محيط هاي فاسد گرفتارند بدون اميد نمي ‏توانند خويشتن را حفظ کنند.

نتيجه اين که انتظار ظهور مصلحي که هر قدر دنيا فاسدتر مي‏ شود اميد ظهورش بيشتر مي‏ گردد اثر فزاينده رواني در معتقدان دارد و آنهارا در برابر امواج نيرومند فساد بيمه مي ‏کند آنها نه تنها با گسترش دامنه فساد محيط مأيوس نمي‏ شوند بلکه به مقتضاي «وعده وصل چون شود نزديک - آتش عشق تيزتر گردد» وصول به هدف را در برابر خويش مي ‏بينند و کوششان براي مبارزه با فساد و يا حفظ خويشتن با شوق و عشق زيادتري تعقيب مي ‏گردد.

از مجموع بحث هاي گذشته چنين نتيجه مي ‏گيريم که اثر تخديري انتظار تنها در صورتي است که مفهوم آن مسخ يا تحريف شود همانگونه که جمعي از مخالفان تحريفش کرده ‏اند و جحمعي از موافقان مسخش - اما اگر به مفهوم واقعي در جامعه و فرد پياده شود يک عامل مهم تربيت و خود سازي و تحرک و اميد خواهد بود.

از جمله مدارک روشني که اين موضوع را تاييد مي ‏کند اين است که در ذيل آيه وعدالله الذين آمنوا منکم وعملوا الصالحات ليستخلفنهم في الارض...؛ 

«خداوند به آنها که ايمان دارند و عمل صالح انجام مي‏ دهند وعده داده است که حکومت روي زمين را در اختيارشان بگذارد» از پيشوايان بزرگ اسلام نقل شده است که منظوراز اين آيه «هو القائم و اصحابه»: مهدي و ياران او هستند». (4) .

و در حديث ديگري مي ‏خوانيم (نزلت في المهدي):اين آيه درباره مهدي (علیه السلام) نازل شده است».

در اين آيه مهدي (علیه السلام) و يارانش به عنوان (الذين آمنوا منکم و عملوا الصالحات) «آنها که ايمان و عمل صالحي دارند» معرفي شده ‏اند.

بنابراين تحقق اين انقلاب جهاني بدون ايمان مستحکم که هر گونه ضعف و زبوني و ناتواني را دور سازد و بدون اعمال صالحي که راه را براي اصلاح جهان بگشايد امکان ‏پذير نيست و آنها که در انتظار چنين برنامه ‏اي هستند هم بايد سطح آگاهي و ايمان خود را بالا ببرند و هم در اصلاح اعمال خويش بکوشند.

تنها چنين کساني هستند که مي ‏توانند نويد شرکت در حکومت او بخود دهند، نه آنها که با ظلم و ستم همکاري دارند و نه آنها که از ايمان و عمل صالح بيگانه ‏اند. نه افراد ترسو و زبوني که بر اثر ضعف ايمان از همه چيز حتي از سايه خود مي‏ ترسند.

و نه افراد سست و بي حال و بيکاره ‏اي که دست روي دست گذارده و در برابر مفاسد محيط و جامعه شان سکوت اختيار کرده و کمترين تلاش و کوششي در راه مبارزه با فساد ندارند.

اين است اثر سازنده قيام مهدي (علیه السلام) در جامعه اسلامي.

پی نوشت ها:خداوندا! ديدگان ما را به جمالش روشن کن، و ما را از ياران وفادار و سربازان فداکارش قرار ده!

(1)   محاسن برقی طبق نقل بحارالانوار ، چاپ قدیم، ج13، ص136.

(2)   کافی به نقل از بحار، ج 13، ص137.

(3)   همان، ص136.

(4)   بحارالانوار قدیم، ج 13، ص14. 

منبع: ناصر مکارم شیرازی، پیام قرآن، جلد نهم.

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث