نقش مسلمانان در پیشرفت علمی غرب (+ پاورپوینت)

نقش مسلمانان در پیشرفت علمی غرب (+ پاورپوینت)

۲۵ تیر ۱۳۹۴ 0 صوتی و تصویری

جرج سارتن:

عصری که مسلمانمان رهبر علمی جهان بودند

جرج سارتن، قرن دوم تا آخر قرن پنجم هجری را دوره رهبری علمی بلامنازع مسلمانان می‌داند. از نظر سارتن، برای 250 سال بعد نیز افتخار داشتن مردان طراز اول علم ـ نظیر خواجه نصیرالدین طوسی، ابن رشد، ابن نفیس ـ همچنان نصیب مسلمانان است؛ ولی در این دوران مسیحیان نیز وارد میدان شده و افرادی نظیر راجربیكن را پرورش داده‌اند.G. Sarton, Introduction to the History of Science (Baltimore: Carnegie Institution of Washington, 1927), pp. 520-783.نقل از: مهدی گلشنی، عوامل مؤثر در شكوفایی علم در تمدن درخشان اسلامی، مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی

جان برنال، پژوهشگر و استاد تاريخ علم

روحیه‌ای که اروپا از مسلمانان به ارث برد

مسلمانان بهترین میراث عقلی مردمی را که با آنها  برخورد کردند، جذب کردند. دانش ریاضی و طبی یونانیان، یعنی چیزی که مورد تحقیر رومیان و بی توجهی مسیحیان بود، را جذب کردند. آنان علم را در خدمت حیات قرار دادند. اروپا از آنها روحیه ای که در مقام توسعه دادن کرانه های امپراتوری انسان بر طبیعت است را به میراث برد. 
J.H. Randall, The Making of the Modern Mind, (New Youk: Columbia University Press, 1976), p. 208.
نقل از: مهدی گلشنی، عوامل مؤثر در شكوفایی علم در تمدن درخشان اسلامی، مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی.

بریفولت

علم جدید، مهمترین سهم تمدن اسلامی است

یونانیان تنظیم كردند، تعمیم دادند، نظریه‌پردازی كردند، اما راههای جسورانه پژوهش، جمع‌آوری دانش مثبت، روشهای دقیق علم، مشاهده مفصل و طولانی و كاوش تجربی، برای خوی یونانی بیگانه بود. چیزی كه ما علم می‌نامیم، در اروپا نشأت گرفت و آن هم نتیجه روحیه جدید كاوش، روشهای جدید تحقیق، روش تجربی، مشاهده، اندازه‌گیری و توسعه ریاضیات به شكلی ناشناخته برای یونانیان بود. آن روحیه و آن روشها به وسیله اعراب [مسلمانان] به اروپاییان معرفی شد. علم جدید مهمترین سهم تمدن اسلامی است.
M. Iqbal, The Reconstruction of Religious Thought in Islam, (Lahore: Ashraf Press, 1960), pp.130-131.
نقل از: مهدی گلشنی، عوامل مؤثر در شكوفایی علم در تمدن درخشان اسلامی، مرکز دائره المعارف بزرگ

اسلامی.


 گوستاولبون فرانسوي

مسلمانان اروپا را از توحش خارج نمودند

بعضى ها (از اروپائیان) عار دارند که اقرار کنند یک قوم کافر و ملحدى (یعنى مسلمانان) سبب شده اروپاى مسیحى از حال توحّش و جهالت خارج گردد و لذا آن را مکتوم مى دارند. ولى این نظر به درجه اى بى اساس و تأسّف آور است که به آسانى مى توان آن را ردّ کرد... . نفوذ اخلاقى مسلمانان، آن اقوام وحشى اروپا را كه سلطنت روم را زیر و زبر نمودند، داخل در طریق آدمیت نمود و نیز نفوذ عقلانى آنان، دروازه علوم و فنون و فلسفه را كه ما اروپاییها از آن به كلى بى خبر بودیم به روى ما باز كرد و تا ششصد سال، مسلمانان، استاد ما بودند.
تمدّن اسلام و عرب، چاپ چهارم، ص 751.

">

 دلامبر

احسان مسلمانان به اروپائیان

خدمت مسلمانان تنها این نبود که علم را از راه تحقیق و اکتشاف ترقی دهند، بلکه روح مخصوصی در آن دمیده و به وسیله تحریر، نگارش، گفتن و مدارس عالیه، آن را در دنیا اشاعه و انتشار دادند. آنان در دنیای علوم و معارف اروپا از این راه چنان احسانی نمودند که نمی توان برای آن حدی تصور کرد. مسلمانان قرن ها استاد علوم و فنون ملل اروپا بودند.
نقش مسلمانان و ایرانیان در پیشرفت علمی دنیا؛ سایت انجمن علمی طب سنتی ایران.

دکتر هونکه:

اروپائیان کشفیات مسلمانان را دزدانه به حساب خودشان گذاشتند

تمدن اسلامی که به وسیله مسلمین شروع شد نه تنها ارثیه یونان را از انهدام و فراموشی نجات داد و آن را اسلوب و نظم بخشید و به اروپا داد، بلکه آنان پایه گذار شیمی آزمایشی، فیزیک، جبر، علم حساب به مفهوم امروزی، مثلثات فضائی، زمین شناسی و جامعه شناسی هستند. تمدن اسلامی تعداد زیادی کشفیات گرانبها و اختراعات در همه بخش های علم تجربی، که البته اکثر آنها را بعدها نویسندگان اروپائی دزدانه به حساب خودشان گذاشته اند، به مغرب زمین هدیه کرده است.
نقش مسلمانان و ایرانیان در پیشرفت علمی دنیا؛ سایت انجمن علمی طب سنتی ایران.

 رنبورت: 

اروپا مرهون منت اسلام است

بايد اعتراف كرد كه علم طبيعى، فلكى، فلسفى و رياضيات كه در قرن دهم اروپا را زنده نمود از قرآن گرفته شده؛ بله اروپا مرهون منت اسلام است.
چرا نماز بخوانيم، امير رجبى، بخش جهان اسلام و انتقال دانش به غرب.

بوگلد، دانشمند معروف انگليسى:

تربیت دانشجویان یهودی و مسیحی در دانشگاههای اسلامی

دانشگاه هاى اسلامى در بغداد و اندلس به دانشجويان خارجى، يهودى و نصرانی خوش آمد مى گفت و هزينه تحصيلات آنها را از خزانه دولتى مى داد و آن ها را محترم مى داشت. صدها جوان اروپايى از اين آزادى و كمك مسلمين استفاده نموده و در آن مراكز علمى به تحصيل علوم و معارف پرداختند.
چرا نماز بخوانيم، امير رجبى، بخش جهان اسلام و انتقال دانش به غرب.

مسيو سديلو، مورخ معروف فرانسوى: 

مسلمانان استادان اوليه ملل اروپایی

ترقى تمدن امروز اروپا مرهون دانش هايى است كه اسلام در سراسر شرق و غرب منتشر ساخت و حقيقتا بايد اعتراف كرد كه مسلمانان استادان اوليه ملل اروپا بوده اند.
چرا نماز بخوانيم، امير رجبى، بخش جهان اسلام و انتقال دانش به غرب.

پرفسور روژه گارودى:

ضرورت توجه غرب به هدفهای انسانی وخدایی در دانش با الهام از مسلمانان

دانش اسلامى از تكنيك يا فنى كه از آن مايه گرفته است، سرچشمه اصلى علم و دانش دوران رنسانس اروپا يا عصر نهضت روشنگرى غرب است. اما صفت مشخصه دانش اسلامى اين است كه علم، جدا از حكمت و دانايى نيست. هدف دانش اسلامى، انسانى و خدايى است؛ يعنى اين دانش بايد به نام انسانيت و خدا در خدمت تكنيك و فن ابزار سازى درآيد و ثمره علمى بايد انسانى و در راه خدا باشد. امروزه رسم نيست كه در غرب وقتى وسيله اى مى سازد درباره هدف آن نيز بينديشد؛ غرب و سراسر جهان در معرض خطر مرگ قرار گرفته است، و اينك كه طغيان انسان عليه آسمان، زمين را آلوده كرده است، الهام گرفتن از دانش اسلامى در اوج خود، هدف هاى انسانى و خدايى و دانش و ضرورت رعايت آن را به ما غريبان مى فهماند.
چرا نماز بخوانيم، امير رجبى، بخش جهان اسلام و انتقال دانش به غرب.

 

منابع:

1. نقش مسلمانان و ایرانیان در پیشرفت علمی دنیا؛ سایت انجمن علمی طب سنتی ایران
2. عوامل مؤثر در شكوفایی علم در تمدن درخشان اسلامی، مهدی گلشنی
3. چرا نماز بخوانيم، امير رجبى، بخش  جهان اسلام و انتقال دانش به غرب
4. نقش پیامبر گرامی اسلام (صلي الله عليه و آله) در پیشرفت تمدن بشری، موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت علیهم السلام

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث