عشق و محبت در قرآن و روایات

عشق و محبت در قرآن و روایات

۰۵ مرداد ۱۳۹۴ 0 معارف

 

این مقاله بخشی از کتاب جاذبه و دافعه علی علیه السلام شهید مطهری ره است.

عشق و محبت تنها منحصر به عشق حیوانی جنسی و حیوانی نسلی نیست، بلکه نوع دیگری از عشق و جاذبه هست که در جوّی بالاتر قرار دارد و اساسا از محدوده ماده و مادیات بیرون است و از غریزه ای ماوراء بقاء نسل، سرچشمه می گیرد و در حقیقت فصل ممیز جهان انسان و جهان حیوان است و آن عشق معنوی و انسانی است، عشق ورزیدن به فضائل و خوبیها و شیفتگی سجایای انسانی و جمال حقیقت.
عشق هائی کز پی رنگی بود *** عشق نبود عاقبت ننگی بود
زانکه عشق مردگان پاینده نیست *** چون که مرده سوی ما آینده نیست
عشق زنده در روان و در بصر *** هر دو می باشد زغنچه تازه تر
عشق آن زنده گزین کو باقی است *** وز شراب جان فزایت ساقی است
عشق آن بگزین که جمله انبیا *** یافتند از عشق او کار و کیا

عشق و محبت در قرآن

و این عشق است که در آیات بسیاری از قرآن، با واژه محبت و احیانا وُدّ یا مودّت از آن یاد شده است. این آیات در چند قسمت قرار گرفته اند:

1- آیاتی که در وصف مؤمنان است و از دوستی و محبت عمیق آنان نسبت به حضرت حق، یا نسبت به مؤمنان سخن گفته است:
«... و الذین آمنوا أشدّ حُبّاً لله؛ آنان که ایمان آورده اند در دوستی خدا سخت ترند» (بقره/ 165)،
«والذین تبوّؤا الدار و الایمان من قبلهم یحبّون من هاجر الیهم و لا یجدون فی صدورهم حاجة مما أوتوا و یؤثرون علی انفسهم و لو کان بهم خَصاصة؛ و کسانی (از انصار) که پیش از آنها خانه و ایمان (خویش) را آماده کردند، کسانی را که به سویشان هجرت کردند دوست دارند، و نسبت به آنچه به آنها داده شده در دل خود احساس نیاز نمی کنند و (آنها را) بر خود مقدم می دارند، هر چند خود بدان نیاز مبرمی داشته باشند» (حشر/ 9).

2- آیاتی که از دوستی حضرت حق نسبت به مؤمنان سخن می گوید:
«ان الله یحبّ التوابین و یحبّ المتطهرین؛ خدا توبه کاران و پاکی طلبان را دوست دارد» (بقره/ 222).
«و الله یحبّ المحسنین؛ خدا نیکوکاران را دوست دارد» (بقره/ 195).
«ان الله یحبّ المتقین؛ خداوند، پرهیزگاران را دوست دارد» (آل عمران/ 76، توبه/ 4).
«و الله یحبّ المطهرین؛ خدا دوست دارد پاکیزگان را »(توبه/ 108)
«ان الله یحبّ المُقسطین؛ خدا دوست دارد عدالت کنندگان را» (مائده/ 42، حجرات/ 9، ممتحنه/ 8).

3- آیاتی که متضمن دوستیهای دو طرفی و محبتهای متبادل است: دوستی حضرت حق نسبت به مؤمنین و دوستی مؤمنان نسبت به حضرت حق و دوستی مؤمنین نسبت به یکدیگر:
«فسوف یأتی الله بقوم یحبّهم و یحبّونه؛ خدا بیاورد قومی را که دوستشان دارد و آنها او را دوست دارند» (مائده/ 54) (محبت مؤمنان نسبت به یکدیگر).
«ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات سیجعل لهم الرحمن وُدّاً؛ کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده اند، به زودی خدای رحمان برای آنان محبتی (در دل ها) قرار خواهد داد» (مریم/ 96).
«و جعل بینکم مودّة و رحمة؛ در میان شما با همسرانتان دوستی قرار داد و مهر افکند» (روم/ 21).
و همین علاقه و محبت است که ابراهیم برای ذریه اش خواست، و پیغمبر خاتم نیز به دستور خداوند برای خویشانش طلب کرد.

عشق و محبت در روایات

همچنین در روایات روح و جوهر دین غیر از محبت چیزی نیست. بُرید عِجلی می گوید: در محضر امام باقر (علیه السلام) بودم، مسافری از خراسان که آن راه دور را پیاده طی کرده بود به حضور امام شرفیاب شد. پاهایش را که از کفش درآورد شکافته شده و ترک برداشته بود. گفت به خدا سوگند من را نیاورد از آنجا که آمدم مگر دوستی شما اهل البیت. امام فرمود به خدا قسم اگر سنگی ما را دوست بدارد، خداوند آن را با ما محشور کند و قرین گرداند: «و هل الدین الا الحُبّ؛ آیا دین چیزی غیر از دوستی است؟».
مردی به امام صادق (علیه السلام) گفت: ما فرزندانمان را به نام شما و پدرانتان اسم می گذاریم، آیا این کار، ما را سودی دارد؟ حضرت فرمودند: آری به خدا قسم: «هل الدین الا الحبّ؛ مگر دین چیزی غیر از دوستی است؟» سپس به آیه شریفه: «قل ان کنتم تحبّون الله فاتّبعونی یُحبِبکم الله؛ اگر خدا را دوست می دارید از من (پیامبر) پیروی کنید تا او نیز دوستتان بدارد» (آل عمران/ 31) استشهاد فرمود.
اساسا علاقه و محبت است که اطاعت آور است. عاشق را آن یارا نباشد که از خواست معشوق سربپیچد. ما این را خود با چشم می بینیم که جوانک عاشق در مقابل معشوقه و دلباخته اش از همه چیز می گذرد و همه چیز را فدای او می سازد. اطاعت و پرستش حضرت حق به نسبت محبت و عشقی است که انسان به حضرت حق دارد؛ همچنانکه امام صادق (علیه السلام) فرمود:
«تعصی الاله و انت تظهر حبّه *** هذا لَعمری فی الفعال بدیع
لو کان حبّک صادقا لاطعتَه *** ان المحبّ لمن یحبّ مطیع
».
خدا را نافرمانی کنی و اظهار دوستی او میکنی؟! به جان خودم این رفتاری شگفت است. اگر دوستیت راستین بود اطاعتش می کردی زیرا که دوستدار، مطیع کسی است که او را دوست دارد.

منبع: مرتضی مطهری- جاذبه و دافعه علی (علیه السلام)- صفحه 57-63

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث