فواید برخی آیات قرآن و دعاها از زبان آیت الله قاضی

فواید برخی آیات قرآن و دعاها از زبان آیت الله قاضی

۲۱ مرداد ۱۳۹۴ 0 معارف

در میان تعلیمات مرحوم آیت الله العظمی سید علی قاضی به مواردی برمی‏ خوریم که گویای احاطه بسیار ایشان بر آیات و روایات و نیز تعبد آن حکیم فرزانه و تمسک شدید آن عارف یگانه به ریسمان محکم قرآن و عترت می ‏باشد. استاد سید حسن قاضی طباطبایی، فرزند مرحوم قاضی، در یادداشتهای خود به نمونه‏ هایی اشاره فرموده‏ اند:

1. آن مرحوم برای تقویت حافظه، خواندن «آیة الکرسی» و «معوذتین» (دو سوره مبارکه ناس و فلق) را سفارش می‏ فرمودند.

2. مرحوم قاضی برای طلب وسعت رزق این آیات را قرائت می‏ نمودند:
«... استغفِروا ربَکم انّه کان غفّاراً- یُرسلِ السماءَ علیکم مِدراراً- و یُمدِدکم بأموال و بَنین و یَجعل لکم جنات و یَجعل لکم انهاراً»(نوح: 12-10) و از پروردگارتان طلب بخشش کنید که او بسیار آمرزنده است تا از آسمان، فراوان بر شما فرو فرستد و شما را با دارایی و فرزندان نیرو بخشد و برای شما نهرهایی قرار دهد.

3. به همه سفارش می‏ کردند این ذکر را قرائت کنند:
«أستغفرُ اللهَ الذی لا الهَ الّا هو مِن جمیع ظلمی و جُرمی و إسرافی علی نفسی و أتوبُ الیه»: از خداوندی که هیچ معبودی جز او نیست، به خاطر تمامی ظلمها و گناهانم و ستمی که بر خود روا داشته ‏ام طلب بخشش می‏ کنم و به سوی او باز می‏ گردم.

4. آن مرحوم در هنگام اضطراب و ناراحتی‏های روحی، خواندن این کلمات را سفارش می ‏کردند:
«لا الهَ الّا الله وحدَه لا شریک له و له الحمدُ و له الملکُ و هو علی کلّ شی‏ء قدیر. اعوذ بالله من هَمزات الشیاطین و اعوذ بکَ ربّی مِن أن یحضُرون، إن الله هو السمیع العلیم»؛ هیچ معبودی جز خداوند یکتای بی ‏شریک وجود ندارد و ستایش و حکومت مخصوص اوست و او بر هر کاری تواناست. از وسوسه‏ های شیاطین به خدا پناه می‏برم و به تو پناه می‏ برم - ای پروردگارم - از اینکه نزد من حاضر شوند، همانا خداوند شنوا و داناست.

5. برای حفظ امنیت خانه دستور می ‏دادند که این دعا بر روی کاغذی نوشته و بر درب منزل آویخته شود:
«یا حافظاً لا یَنسی؛ یانعمة لا تُحصی؛ انت قلتَ و قولُک الحق: إنّا نحن نزّلنا الذکر و إنّا له لحافظون»(حجر:9) ای نگهبانی که فراموش نمی‏ کنی و ای نعمتی که هرگز به شماره در نمی‏ آیی، تو فرمودی، و سخن تو حق است: «همانا قرآن را ما نازل کردیم و خود آن را حفظ خواهیم کرد».

6. در صورت ترس از زیان خوراکی یا نوشیدنی به خواندن این کلمات سفارش می ‏نمودند:
«بسم الله الرحمن الرحیم، خیرُ الاسماء، إلهُ الارض و السماء، الرحمنُ الرحیمُ، الذی لا یَضُرّ مع اسمِه سَمّ و لا داءٌ»؛ به نام خداوند بخشنده مهربان، بهترین نامها، معبود زمین و آسمان، خداوند رحمان و رحیمی که با نام او هیچ سمّ و بیماری ‏ای زیان نمی‏ رساند.

7. مرحوم سید هاشم حداد از استاد خویش، مرحوم قاضی نقل فرموده ‏اند که قرائت آیه «کهیعص» (مریم: 1) و آیه «حمعسق» (شوری: 1) و آیه «وعَنَت الوجوهُ لِلحَیّ القیّوم و قد خابَ مَن حَمَلَ ظُلماً» (طه: 111) برای دفع شر دشمن مفید است.

8. برای ایمنی از نیش زدن حیوانات موذی، این دعا را سفارش می ‏فرمودند: «اعوذُ بکلمات الله التامّات التی لا یُجاوزهنّ بِرّ و لا فاجر مِن شرّ ما ذرأ و من شرّ ما بَرَأ و من شرّ کلّ دابّة؛ هو آخِذٌ بِناصیتها، انّ ربّی علی صراط مستقیم»، به کلمات تامه خداوند، کلماتی که هیچ نیکوکار و بدکاری از آن تجاوز نمی‏ کند پناه می ‏برم از شر آنچه آفریده است، او بر همه آنان تسلط دارد، همانا پروردگارم بر صراط مستقیم است.

9. زمانی که در نجف اشرف بیماری مالاریا شیوع پیدا کرد، مرحوم قاضی به افراد مبتلا توصیه می‏ نمودند آیاتی از قرآن را که در مورد حضرت ابراهیم علیه السلام است، تلاوت نمایند؛ مانند این آیه: «قُلنا یا نارُ کونی بَرداً و سلاماً علَی ابراهیمَ و أرادوا بِه کیداً فجعلناهم الأخسَرین» (انبیاء: 69-70) گفتیم: ای آتش! بر ابراهیم سرد و سلامت شو! و آنان خواستند با او مکر کنند، پس آنان را خوار کردیم.

10. مرحوم آیت الله شیخ علی قسام، یکی از شاگردان ایشان چنین نقل فرمودند:
من از جهت فراموشکاری و کمی حافظه، برای آقا سید علی قاضی شکایت کردم و مخصوصا متذکر شدم از اینکه چیزی را در جایی می‏ گذارم، بعد به ذهنم مراجعه کرده و چیزی به یاد نمی‏ آورم. مرحوم قاضی فرمودند: زمانی که چیزی را در جایی قرار می‏دهی، بخوان: «بسم الله الرحمن الرحیم، فانک سوفَ لَن تنساهُ ان شاء الله تعالی».

11. مرحوم قاضی قرائت دعای زیر را به مدت چهل شب، هر شب یک بار تا صد بار برای برآورده شدن حاجت سالکان درگاه الهی مفید می‏ دانستند:
«الهی کیف ادعوک و انا انا و کیف اقطع رجائی منک و انت انت؟ الهی اذا لم أسالک فتعطینی، فمَن ذا الذی أدعوه فیُعطینی؟ الهی اذا لم أدعُک فتستجیبُ لی، فمن ذا الذی أدعوهُ فیستجیبُ لی؟ الهی اذا لم أتضرّع الیک فترحمُنی؟ فمن ذا الذی أتضرّع ُالیه فیرحمنی؟ الهی فکما فلَقتَ البحرَ لِموسی علیه السلام و نَجّیتَه أسالکَ أن تُصلّی علی محمد و آل محمد و أن تُنجینی ممّا أنا فیه و تفرَج عنّی فرجاً عاجلاً غیرَ آجِل بفضلِک و رحمتک یا ارحم الراحمین».

منبع:
دریای عرفان (زندگی نامه و شرح احوال آیت الله سید علی قاضی)
نویسنده: هادی هاشمیان

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث