ریشه های اعتقادی تلاش صهیونیست برای تخریب مسجد الاقصی

ریشه های اعتقادی تلاش صهیونیست برای تخریب مسجد الاقصی

۱۷ آبان ۱۳۹۳ 0 فرهنگ و اجتماع
بارها در اخبار مربوط به فلسطین از تلاش صهیونیست ها برایتخریب مسجد‌الاقصی و بازسازی هیکل سلیمان بر خرابه‌‌های این مسجد شنیده اید. اما شاید به دلیل نداشتن اطلاعات دقیق به خوبی معنی این خبر را متوجه نشده باشید . با خواندن این مقاله اطلاعات خوبی در این مورد به دست خواهید آورد :
 

مسجد الاقصی جزیی از قدس شرقی است که گاهی با مسجد قبة الصخره که مسجد دیگر حرم الشریف با قاعده‌ای هشت وجهی است اشتباه گرفته می شود. (تصویر 1) این مسجد  در سال 1967 طی جنگ 6 روزه به تصرف رژیم صهیونیستی درآمد.

هیکل سلیمان چیست ؟

هيكل در اصل، خانه و معبدى بود كه در آن عبادت مى‏كردند. در مورد هیکل سلیمان در قاموس کتاب مقدس آمده است :

داود اراده داشت كه هيكل از براى خداوند بسازد، اما خداوند وعده فرمود كه پسرش سليمان آن هيكل را تمام خواهد نمود. سليمان در مدت هفت سال و نيم بناى مرقوم را در سال 1005 قبل از مسيح انجام داد. نيكوترين بناى دنيا و فخر اورشليم گرديد. 

 
گفته شده هيكل اورشليم بر كوه موريا بنا شده بود. این تپه همان است که هم‌اکنون مسجدالاقصی بر روی آن قرار دارد.
 
پس از سليمان، بلايا و مصائب فراوانى بر اورشليم وارد شد؛ آشوريان بارها به آن هجوم برده، آن را غارت كردند. سخت ترين و ويرانگرترين حمله به وسيله بخت نصر دوم (نبوكدنصر)، پادشاه بابل، در 586 يا 587 ق. م. صورت گرفت كه در جريان آن ديوارهاى دفاعى شهر به دست سپاه بابل تخريب و اورشليم پس از اشغال به كلى ويران شد و ساكنانش اسير و به بابل برده شدند. در جریان این حمله ظاهرا معبد سلیمان نیز ویران شده است. 
 

تاریخچه تخریب مسجد الاقصی:

تخریب مسجد‌الاقصی و بازسازی هیکل سلیمان یکی از پروژ‌ه‌های رژیم صهیونیستی در فلسطین است.  رژیم صهیونیستی از همان ابتدا تصرف مسجد الاقصی سعی کرد این سند هویت تاریخی و مذهبی فلسطینیان را نابود کند. اما مانعی که بر سر راه این اقدام رژیم صهیونیستی وجود داشته،‌ از یک طرف محدودیت‌های بین‌المللی و از طرف دیگر نگرانی از واکنش غیرقابل پیش‌بینی فلسطینیان و سایر مسلمانان جهان اسلام بوده است. به این دلیل اسرائیل از اقدام رسمی برای تخریب مسجدالاقصی خودداری کرده و سعی می کند باانجام برخی اقدامات نظیر حفر تونل و سست کردن پایه‌های آن، دخالت در امور مسجد و... زمینه را برای تسلط بر این مکان و ویران کردن آن آماده کند. 
 
جدی‌ترین اقدام رژیم صهیونیستی برای نابودی این مسجد، حفاری در زیر مسجد به بهانه یافتن آثار باستانی مربوط به یهودیان است که از همان سال 1967 آغاز شد و تا زمان حاضر ادامه دارد.
 
تعداد تونل‌های حفاری شده به این منظور به طور دقیق مشخص نیست، زیرا رژیم صهیونیستی به مقامات اوقاف فلسطین اجازه بازرسی و بازدید نمی‌دهد با حفر تونل‌های مذکور، پایه‌های مسجدالاقصی سست شده و در نهایت بر اثر زلزله خفیف یا حادثه‌ای مشابه از هم فرو خواهد ریخت. 
 

25 گروه یهودی در فکر تخریب مسجد الاقصی : 

 
علاوه بر دولت اسرائیل گروه‌های تندرو یهودی از شیوه‌های مختلف برای نابودی این مسجد استفاده کرده و سعی دارند با نابودی‌ آن،‌ معبد خود را در آنجا بنا کنند. حدود 125 گروه یهودی افراطی در اسرائیل مشغول فعالیتند که 25 گروه از آنها مستقیما هدف ویران‌سازی مسجدالاقصی را دنبال می‌کنند. این گروه‌ها علاوه بر اقدامات تخریبی خود، بارها از اسرائیل خواسته‌اند تا بولدوزر و سرباز به مسجدالاقصی بفرستند و این بنا را برای همیشه ویران کنند. 
 
این افراد فهرست بلندی از حمله به مسجدالاقصی نظیر بمب‌گذاری، آتش‌افروزی، تیراندازی، ورود و تصرف مسجد به طور دسته‌جمعی در کارنامه خود دارند.
 
برجسته‌‌ترین گروه‌های فعال در این زمینه عبارتند از: گروه کنیسه خدا، گروه «گرشون سالومون»،‌ جنبش امنای معبد کوهستان، گشتی‌‌های سبز،‌جنبش کاخ،‌ جنبش افراطی اسرائیلی  امریکایی «کرون هارهبیت»،‌ هیات امنای جبل بیت، مریدان حرم و...
 

گروه مسیحی صهیونیسم: ساخت معبد سلیمان شرط ظهور مسیح (ع)

 
همچنین یک جریان مسیحی صهیونیستی در آمریکا شکل گرفته که اعتقاد دارد ویرانی مسجد الاقصی و ساخت معبد سوم سلیمان به جای این مسجد، شرط ظهور حضرت مسیح (ع) است و بدون ساخت معبد سوم، مسیح هرگز ظهور نمی کند. این جریان، به ویژه گروه های تندرو صهیونیست وابسته به آن، اعتقاد دارند که خرابه های معبد نخست و دوم سلیمان در زیر مسجد الاقصی است و برای ساخت مجدد این معبد، راهی جز ویرانی مسجد الاقصی وجود ندارد.
 
با توجه به همین اعتقاد، پیروان این جریان صهیونیستی مبالغ هنگفتی را در سازمان های افراطی صهیونیستی مانند «عطیرات کوهانیم» قرار می دهند که یهودی کردن قدس و تخریب مسجد الاقصی هدف اعلام شده آن ها است.
 

 

 

 
 
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث