پندی از نهج البلاغه: خشنودى از كار بد كاران

پندی از نهج البلاغه: خشنودى از كار بد كاران

۲۸ مرداد ۱۳۹۴ 0 معارف

 

الرّاضی بِفعل قومٍ كالدّاخلِ فيه معهم و على كلّ داخلٍ فى باطلٍ إثمانِ، إثمُ العمل بِه و إثمُ الرضی بِه
هر كس كه به كار گروهى از مردم خرسند باشد مانند آن است كه در آن كار با آنها همراهى كرده است، و هر كس در كار نادرست همراهى كند براى او دو گناه خواهد بود: گناه همكارى در آن كار نادرست و گناه رضايت دادن به انجام آن. (حکمت 154)

شرح حدیث:

اسلام دينى است كه پيرامون خود را همواره از زندگى كردن و حصارهاى خلوت و تنهائى و سر بردن در چهار ديواري هاى در بسته باز مي دارد. و در مقابل، همه را به زندگى اجتماعى دعوت مي كند.  براى يك چنين زندگى اجتماعى برادرانه ايى كه در آن همه نسبت به يكديگر وظايف و مسئوليتهايى دارند، قوانين كاملى نيز قرار داده كه جلوه هاى گوناگون آن در تعاليم درخشان اسلامى ديده مى شود.
بر اساس اين قوانين خوب بودن و خوب زيستن تنها اين نيست كه ما خود را از همه كنار بكشيم و در خلوت و تنهايى مشغول عبادت شويم و كارى به كار ديگران و ساير افراد جامعه نداشته باشيم. چرا که در اين صورت، حتى اگر هيچ گناهى از ما سر نزند، باز در گناهى كه ديگران در كنار ما و مقابل چشمان ما انجام مي دهند شريك و سهيم خواهيم بود.
به بيان ديگر، يك مسلمان مؤمن واقعى نبايد در برابر كارهاى باطل و نادرست ديگران نيز ساكت بنشيند و هيچ اقدامى نكند. چون اين سكوت دليل آن است كه او با انجام آن كارهاى باطل مخالفتى ندارد و كسى كه مخالف امرى نباشد بطور طبيعى به انجام آن امر رضايت داده است. و راضى بودن به انجام كار ديگران نيز مانند آن است كه خود او هم در آن كار شركت و دخالت داشته است.
از اين روست كه امام عليه السلام مي فرمايد: مسلمانان مؤمن حق ندارد ساكت بنشيند و شاهد و تماشاگر كارهاى باطل ديگران باشد. چون در آنصورت از او دو گناه سرزده است. يك گناه همان رضايت دادن به انجام آن كار است و گناه ديگر آن است كه با چنين رضايتى خود او نيز در آن كار نادرست بصورت همكار و همراه در آمده و در حقيقت مثل آن است كه خود نيز در انجام آن گناه شركت و همكارى داشته است.
__________________________
منبع:
پندهاى كوتاه از نهج البلاغه، هئيت تحريريه بنياد نهج ‏البلاغه

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث