شعر الهی قمشه ای در مدح امام هادی علیه السلام

شعر الهی قمشه ای در مدح امام هادی علیه السلام

۰۶ مهر ۱۳۹۴ 0 اهل بیت علیهم السلام
 بهار آمد آراست باغ و زمين را        
به نظّاره آورد چرخ برين را
 برآمد بنفشه چو گيسوى خوبان
كه بوسد رخ لاله و ياسمين را
 ز سوسن پديد آمد آن گل كه حسنش      
 به ياد آرد از لطف، خلد برين را
 پديد آيد آن ماه ز آفاق عصمت  
كه روشن كند ديده حور عين را
 فلك بهر نظّاره آورد بيرون      
 ز جَيْب افق زُهره مه جبين را
عيان ساخت گنجينه سرّ سبحان    
دهم گوهر پاك و دُرّ ثمين را
 ملائك پس از حمد و تسبيح ايزد    
ستايند آن ماهروى مهين را
سلام و تحيّات خاصان ايزد    
 مر آن دوحه خاتم المرسلين را
 سلامى ز سرو و گل باغ رضوان  
هم آن مشكبو طرّه عنبرين را
سلامى به اخلاص خاصّ محبّان    
على النقى آن شه بى‏قرين را
همايون شه عالم جسم و جان را    
 فروزان مه شيعه پاك دين را
على النقى حجّت خاص ايزد        
على النقى رهبر متّقين را
على النقى ماه چرخ امامت    
على النقى شاه مسند نشين را
 توان ديد ز آيينه وى خدا را        
 گشا بر رخش ديده پاك بين را
جهان شد ز گفتار او كام شيرين
 چو بگشود لعل لب شكّرين را
 ستايش از او در زيارات جامع «1»
مقامات و اسرار اهل يقين را
در آن باغ و گلزار اسرار سبحان  
 توان يافت نزهتگه عارفين را
از آن خوشترين نغمه آسمانى  
همى بشنوى وحى روح الامين را
  ز گنجينه سرّ حكمت بيانش        
 ز لعل لب انگيخت درّ ثمين را
 ده و چار معصوم پاك اندوز آنان
 على «2» چار ركن و عمادند دين را
 نخستين همى دان امير نكويان        
شه لافتى ماه حبل المتين را
دوم شاه سجّاد و داود جنّت  
على النّسب سيّد الساجدين را
 سوم شه على بن موسى الرضا دان  
 امام الهدى قبله هفتمين «3» را
 چهارم على النقى هادى دين      
فروزنده شمع هدى‏ مهتدين را
على النقى سرو باغ تجرّد
على النقى ماه مهر آفرين را
الهى توسّل بدان پاك دين جو    
 كه جويى ره وصل آن نازنين را 

پی نوشت ها:

 (1)- زيارات جامع: منظور «زيارت جامعه كبيره» است كه از حضرت امام هادى (ع) نقل شده است.
 (2)- على چار ركن و عمادند دين را: از چهارده معصوم (ع) چهار امام‏اند به نام «على» كه هر يك پايه و ستون دين‏اند: على بن ابيطالب (ع) على بن الحسين (ع) على بن موسى الرضا (ع) و على النقى الهادى (ع).
 (3)- قبله هفتمين: بارگاه و حرم مطهّر حضرت رضا (ع) در ميان عجم ملقّب به «قبله هفتم» است؛ زيرا بعد از 1- مكّه 2- مدينه 3- نجف 4- كربلا 5- مقابر قريش 6- سرّمن راى (سامرا)- هفتمين زيارتگاهى است كه مورد استقبال خلايق است (رك: جنّات الخلود، صفحه 32).
منابع:
(1)كليات ديوان حكيم الهى قمشه ‏اى، ص 352.
(2)مناقب و مراثی اهل البیت علیهم السلام، احمد احمدی بیرجندی، مشهد، آستان قدس رضوی، 1384، صص278-279
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث