کتاب انسان ۲۵۰ ساله

کتاب انسان ۲۵۰ ساله

۱۹ مرداد ۱۳۹۴ 0 اهل بیت علیهم السلام

زبان:

 

 

معرفی کتاب

اگر عمر با برکت ائمه اطهار را 250سال در نظر بگیریم، انگار یک انسانی که 250 سال عمر کرده است. انسان 250 ساله‌ای که در مقاطع گوناگون تاریخی عملکردهایی مختلف را از خود بروز داده است. این‌گونه تمام عملکردهای ائمه در مقاطع گوناگون برای ما قابل فهم‌تر خواهد بود. هر انسانی که از عقل و حکمت برخوردار باشد-ولو نه از عصمت- در یک حرکت بلند مدت، تاکتیک‌ها و اختیارهای موضعی خواهد داشت. گاهی ممکن است لازم بداند تند حرکت کند و  گاهی کند، گاهی حتی ممکن است به عقب نشینی حکیمانه دست بزند، اما همان عقب نشینی هم از نظر کسانی که علم و حکمت و هدف‌داری او را می‌دانند، یک حرکت به جلو محسوب می‌شود. با این دید، زندگی امیرالمومنین(ع) با زندگی امام مجتبی(ع) با زندگی حضرت ابی عبدالله حسین با زندگی هشت امام دیگر –تا سال دویست و شصت- یک حرکت مستمر است. تمام کارهای ائمه در طول این 250 سال کار یک انسان با یک هدف، با یک نیت و با تاکتیک‌های مختلف است.
بیانات مهم و مبسوط مقام معظم رهبری در دومین کنگره جهانی امام رضا علیه‌السلام ـ مرداد 1365 ـ درباره عنصر جهاد و مبارزه سیاسی در زندگی ائمه علیهم‌السلام و طرح عنوان کلیدی «انسان 250 ساله» که تصویرگر حرکت یکپارچه و پیوسته ائمه به سوی مقصدی واحد است، بهانه‌ای شد تا نویسندگان کتاب با جمع‌آوری بیانات ایشان درباره زندگی ائمه معصومین که حول این محور متعالی ایراد شده‌اند، مجموعه‌ای منظم و هدف‌دار را گردآوری کنند که محصول جمع‌آوری بیانات معظم له، کتابِ «انسان 250 ساله» شده است.
عنوان کتاب برگرفته از کلام مقام معظم رهبری است و بیانگر نوع نگاه ایشان به زندگی سیاسی‌ـ‌ مبارزاتی ائمه علیهم‌السلام است. این کتاب شامل 17 فصل است که نحوه چینش عناوین فصل‌ها، به صورت ترتیبِ تاریخی زندگی ائمه از دوران پیامبر اعظم تا دوره امام جواد، امام هادی و امام عسکری است که بیانات مقام معظم رهبری درباره این سه امام بزرگوار در یک فصل ارائه شده است.
محتوای کتاب «انسان 250 ساله» به دنبال انتقال مفهومی متعالی از مسیر و مقصد زندگی مجاهدت ائمه است و از این رو بیش از آنکه یک کتاب تاریخیِ صِرف باشد، یک فرا تحلیلِ تاریخی است؛ که به جای شرح و تفصیل وقایع زندگی ائمه، نگاهی کل‌گرا به زندگی هر یک از معصومین با توجه به بستر تاریخی دوره مربوطه و در راستای مقصود واحدی که همه این بزرگواران دنبال می‌کردند ارائه می‌دهد.
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث